Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

De taal van het publiek spreken tijdens jouw presentatie, toespraak of speech

Presenteren en de taal van het publiek spreken

De taal van jouw publiek spreken en aansluiting houden bij het taalgebruik van je publiek is belangrijk bij de presentatie, toespraak, spreekbeurt of speech.  In dit artikel gaan we in op een aantal aspecten van taalgebruik wat bij jouw toehoorders past.

Te weinig aandacht voor taalgebruik?

Een presentatie kost een heleboel voorbereiding. Wat helaas vaak wordt vergeten is in de voorbereiding is voldoende aandacht te besteden voor WIE je de presentatie geeft. Voor je zelfs maar start  met de inhoudelijke kant van je presentatie, moet jij een heel goed beeld hebben van jouw publiek. Wie zijn de mensen in de zaal? Welke verwachtingen hebben zij van jouw speech. Hoe ga jij zorgen dat jouw boodschap bij DIT publiek overkomt. Ga hierover in gesprek met de organisator van het evenement. Deze kan je een goede indruk geven wie er bij de presentatie aanwezig zijn. Ken jouw doelgroep!

Training effectief presenteren

Bekijk de training effectief presenteren.

Training effectief presenteren

Training spreken in het openbaar

Bekijk de training spreken in het openbaar.

Training spreken in het openbaar

Training voorzitters vergaderingen

Bekijk onze training doelgericht vergaderen.

Training doelgericht vergaderen

Enkele soorten publiek die bij uw presentatie aanwezig kunnen zijn:

Hierna tref je enkele voorbeelden van 'soorten publiek':

  • Leken

    Dit is een publiek dat absoluut niets van jouw onderwerp afweet. Dit betekent automatisch dat jij jouw presentatie zeer helder moet houden. Vermijd vaktermen. En als je hier niet aan ontkomt, moet jij zorgen dat je duidelijk en helder kunt uitleggen wat je hier precies mee bedoeld. Als je presentatie voor het lekenpubliek te vaktechnisch is, haakt jouw publiek al snel af en bereik je niet wat jij voor ogen had: jouw boodschap overbrengen. Je kunt ervan uit gaan dat er niets van jouw presentatie blijft hangen.

    Voorbeeld. Een financieel medewerker was onderdeel van een team. Zij was de enige met een financiële achtergrond. Binnen het team zaten mensen die niet eens het verschil tussen debet en credit wisten. Als er iets op financieel gebied binnen het team veranderde moest zij dat op een begrijpelijke manier aan haar team in een presentatie uitleggen. Dat lukte haar niet. Als gevolg hiervan ging zij die taken zelf maar uitvoeren, zodat haar werkpakket groter en groter werd. Uiteindelijk kon zij haar taken niet meer uitvoeren binnen haar eigen werktijd en was ze op haar vrije dagen nog thuis aan het werk. Niet heel verwonderlijk dat ze uiteindelijk met een burn-out thuis kwam te zitten.

  • Professionals

    Waarschijnlijk hebben ze jou voor deze presentatie gevraagd omdat jij een expert bent op je vakgebied. Je mag uitgaan van een gedegen vakkennis van dit publiek, zodat je niet alle vaktermen hoeft uit te leggen. Het gevaar hierbij is dat jij jouw presentatie te vakinhoudelijk benadert zonder dat je de presentatie levendig houdt. Met bijvoorbeeld een beetje humor of interactie met het publiek kan de aandacht van jouw toehoorders beter vastgehouden worden. Hoe goed je ook bent op uw vakgebied, alleen droge kennis overbrengen is niet genoeg om een boodschap over te brengen. Daar is echt wel meer voor nodig.

  • Jongeren

    Als jij een presentatie voor jongeren gaat houden dan is het van belang dat jij meteen “contact ”maakt met je publiek. Over het algemeen zijn jongeren heel duidelijk in hun communicatie. Als het ze niet interesseert of jouw verhaal is saai dan ben je ze meteen kwijt. En om ze dan nog weer terug te winnen wordt dan heel erg lastig. Bij jongeren is het belangrijk te letten op je taalgebruik. Ik bedoel hier niet mee dat je straattaal moet gaan gebruiken, maar let er wel op dat je geen ouderwetse woorden gebruikt als bijvoorbeeld “derhalve” of “desalniettemin”. Gebruik voorbeelden waar de jeugd iets mee kan en waar ze zich in kunnen herkennen. Zo creëer jij betrokkenheid bij jouw onderwerp.

  • Zakelijk publiek

    Je moet hierbij denken aan presentaties voor zakenclubs of serviceclubs. Over het algemeen is dit een gemixt publiek. Dit is vaak het lastigste om keuzes te maken. Je kunt hier qua onderwerp niet zo de diepte ingaan als bij de professionals en ook is het verstandig vaktermen te vermijden. Voor een deel van het publiek zal jouw presentatie gesneden koek zijn, maar je moet ook zorgen dat degenen met weinig of geen kennis betrokken zijn of blijven bij jouw presentatie. Zeker geen gemakkelijke opgave. Je moet ergens een middenweg zien te vinden. Niet te ingewikkeld, maar ook geen Jip en Janneke. Maar het moet ook voor de professionals in de zaal niet saai worden. Interactie zoeken met je publiek kan hierbij een heel goed hulpmiddel zijn. Je houdt je publiek actief betrokken en zorgt ervoor dat ze niet kunnen afdwalen.

Er zijn waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden van verschillende soorten publiek te bedenken. Het is echter voornamelijk mijn doel om jou bewust te maken hoe jij jouw verhaal gaat vertellen en voor welke doelgroep dit bedoeld is. Iedere doelgroep vereist een andere aanpak. Het is dus niet zo, wat helaas vaak wordt gedacht, dat als jij een perfecte speech, presentatie of pitch hebt, dat deze voor iedere doelgroep geschikt is. Zeker niet. De doelgroep kan bijvoorbeeld de inhoud, jouw houding, jouw taalgebruik of jouw kleding veranderen. Pas je aan. Weet welke taal jij moet spreken voor jouw publiek! Pas dan zal jouw presentatie ook echt aanspreken.

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Gratis webinar

Wil je de gratis webinar volgen over ‘effectief presenteren’?

Inschrijven?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert