Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Mediatraining

Mediatraining

Bijna iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met de media. Dat kan heel simpel als privé persoon als je je mening geeft over iets wat actueel is in jouw directe leefomgeving. Maar ook als directeur, ondernemer , woordvoerder of sporter kun je in je carrière te maken krijgen met de media.

Soms word je overvallen door media aandacht. Dat kan gebeuren door onverwachte en onvoorziene omstandigheden. Soms ben je zelf op zoek naar aandacht. Aandacht voor jouw mening, jouw product of jouw diensten. Als je hier nog nooit mee te maken hebt gehad dan kan die media aandacht behoorlijk impact hebben. Wat moet je zeggen? Of juist niet? En hoe dan? En het is erg jammer als je je kans niet durft te pakken in de media omdat je simpelweg niet weet hoe je hier mee om moet gaan.

Wat ga ik zeggen of wat juist niet en vooral hoe dan? Het zijn vragen waar je goed over na moet denken. En soms is die tijd er simpelweg niet. Omdat je ineens midden in de brandhaard van het nieuws bent beland. Het is daarom goed om hier op voorbereid te zijn. Door een mediatraining te volgen.

Kritiek mediatraining

Mediatraining heeft vaak een wat negatieve bijklank. Met name woordvoerders worden nogal eens bekritiseerd omdat ze te veel nietszeggende antwoorden geven. Vergeet echter niet dat ze een organisatie of bedrijf vertegenwoordigen waarbij het belangrijk is de woorden zorgvuldig af te wegen. Maar het is een misvatting dat je alleen maar “geen commentaar ”zou moeten antwoorden.

Vaak wordt ook het voorbeeld gegeven van sporters. Er worden vaak uitspraken gedaan als: “het was altijd zo’n leuk en spontaan persoon. Je kunt merken dat hij mediatraining heeft gehad. Hij zegt bijna niets meer”.

Ook hier wil ik een kritische kanttekening maken. Als je mediatraining hebt gehad dan weet je wat je moet doen en laten ten opzichte van de media. Het is de kunst om een balans te vinden: dat wat je kunt zeggen en toch niet je eigen persoonlijkheid verliezen. Mediatraining kan nooit bedoeld zijn om jezelf niet meer te kunnen zijn.

Wie is de media?

De media wordt breder en breder.

  • Allereerst is dit de schrijvende pers. Dit omvat alle kranten, maar ook tijdschriften en magazines.
  • Dan heb je de radioprogramma’s. In deze programma’s is jouw stem te horen. Soms is een interview telefonisch, maar het kan ook dat je  live aanwezig moet zijn. Een radio-interview kan ook van tevoren worden opgenomen.
  • Een logisch vervolg is het televisie-interview. Hierin ben je niet alleen te horen, maar ook te zien.
  • Internet. Het wemelt tegenwoordig van de vloggers, bloggers en Youtubers. Ook zijn kunnen jou vragen voor een mediaoptreden. En vergis je niet. Sommigen hebben een enorm aantal volgers!

De media en jij

De media en jij. Het is vaak balanceren op een dun koord. Zeker als je je vaak in het oog van de media bevind. Het is vaak een spel van geven en nemen. Soms heb je elkaar nodig, maar soms wil je de media ook wel even achter het behang plakken. Net als met Linkedin is het belangrijk zorgvuldig een netwerk op te bouwen met journalisten die van belang zijn voor jou. Dat kan lokaal zijn, maar ook regionaal of landelijk. Je kunt ze gaan volgen op social media. Kijk wat ze publiceren en of dat jou aanspreekt. Et is goed een lijst van journalisten te maken die belangrijk zijn voor je doelgroep EN die jou aanspreken. Investeer in het opbouwen van zo’n relatie, zodat er over en weer vertrouwen ontstaat. En onderhoudt die relatie. Maak echter niet de fout te vriendschappelijk te worden. Hou het professioneel, want een journalist is 24 uur per dag op zoek naar nieuws.

Als je een lijst hebt opgebouwd kun je jouw nieuws ook gericht aan journalisten aanbieden. Door over en weer elkaar iets te gunnen bouw je een echte relatie op. Maar overspoel ze niet. Liever kwalitatief goed nieuws dan kwantitatief.

Moet je ingaan op elk mediaverzoek?

Zeker als je net begint is het verleidelijk in te gaan op elk mediaverzoek. Media betekent immers gratis reclame en aandacht voor jou? Doe dit niet, maar kijk of het verzoek bij je past.

Een aantal vragen die je jezelf van tevoren kunt stellen zijn:

  • Heb ik hier tijd voor?
  • Voor welke media ben ik gevraagd en zit hier voor mij de juiste doelgroep?
  • Wat is het doel van dit interview?
  • Bij tv of radio: zijn er meer gasten? En zo ja, is het interview alleen met mij of zijn er meer gasten voor dit onderwerp?
  • Welke vragen gaan gesteld worden?
  • Is het een live interview of wordt het opgenomen? Is het mogelijk dat er geknipt wordt? Live heeft het voordeel dat je op dat moment lijfelijk aanwezig bent en dus zelf kunt bepalen wat je wel of niet zegt. Als er geknipt wordt in jouw interview kunnen uitspraken nogal eens uit hun verband worden getrokken.
  • Bij schrijvende media: krijg ik het interview van tevoren te lezen en mag ik wijzigingen aanbrengen? Let op: je krijgt nooit de kop van het artikel te zien. Deze wordt pas op het laatste moment toegevoegd. Die kop kan soms een verkeerde indruk geven. Denk hierbij aan de roddelbladen. De koppen zijn vaak heel suggestief en als je dan het artikel leest, dan blijkt het heel anders te liggen dan de kop van het artikel suggereerde.
  • Als je een bedrijf, product of organisatie vertegenwoordigt: vraag je af of jij de geschikte persoon bent voor dit interview. Ben jij de expert die ze zoeken of is er iemand binnen jouw bedrijf of organisatie die nog beter is ingevoerd in het onderwerp.
  • Denk goed na wat je wilt vertellen en hoe je dit gaat vertellen. Realiseer je goed dat bij een tv of radio interview de tijd beperkt is. Hou je verhaal compact en gebruik maximaal 3 kernboodschappen.

Vrouwen in de media

Het aantal vrouwelijke experts in de media is nog steeds veel kleiner dan het aantal mannelijke. Hoewel er wel wat groei in zit blijkt in de praktijk dat het voor redacties best lastig is om vrouwen aan tafel te krijgen bij talkshows en nieuwsprogramma’s. Vaak willen ze er even over nadenken en zeggen dan alsnog af. De mannelijke experts hebben wat meer zelfvertrouwen en vinden het ook minder lastig hun menig te geven.

Wat wel aan het veranderen is dat vrouwen inmiddels wel gevraagd worden voor “serieuzere” onderwerpen. In het verleden werden ze vooral gevraagd voor lifestyle en gezondheidsonderwerpen. Ook in de schrijvende pers is het aandeel vrouwen dat opgevoerd wordt als expert vele malen kleiner dan hun mannelijke collega’s. Het lijkt erop dat vrouwen het lastiger vinden om zich te profileren als expert. En als vrouwelijke 50plusser heb je maar liefst 6x minder kans om in de media te verschijnen als de even oude mannelijk expert.

Wil je meer weten over mediatraining of wil je een mediatraining volgen? Individueel of in een kleine groep?

Andere leerdoelen

Bekijk andere leerdoelen voor de training presenteren of spreken in het openbaar.

Leerdoelen presenteren of spreken in het openbaar

Training en coaching

Bekijk de training Effectief Presenteren en Spreken in het openbaar.

Training presenteren en spreken in het openbaar

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert