Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kritiekloos of klakkeloos dingen aannemen

Kritiekloos of Klakkeloos zaken aannemen is een valkuil. Maar wat is er dan precies wanneer je klakkeloos iets aanneemt? En welk leerdoel hoort erbij?

Betekenis

Wanneer je kritiekloos of klakkeloos iets aanneemt dan neem je iets aan zonder dat het gegrond is. Ik kan het anders uitleggen. Wanneer je klakkeloos iets aanneemt:

  • Neem je domweg de mening van een ander over
  • Ben je onnadenkend en ga je er zomaar van uit dat het wel waar zal zijn
  • Ben je niet alert of waakzaam
  • Heb je een weinig kritische houding en neem je kritiekloos iets aan
  • Stel je geen vragen of wedervragen maar geloof je zonder erbij na te denken wat je verteld wordt
  • Praat je een ander lukraak en zonder nadenken na
  • Ben je misschien wel meningloos

Kritiekloos of klakkeloos aannemen

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Hoe ontstaat het?

Er zijn verschillende redenen waarom je te weinig kritisch zou kunnen zijn. Ik noem eens wat voorbeelden. Kijk maar eens of die van jou er tussen staat:

  • Je hebt vaak geen mening en je vindt het zogenaamd allemaal wel goed
  • Je had dominante ouders die voor jou de keuzes maakten
  • Je hebt wel een mening maar je durft het niet te zeggen
  • Je houdt altijd rekening met anderen voor je wat zegt
  • Je hebt soms te weinig ruggengraat

Kwaliteit en valkuil

Het kan ook zijn dat je gewoon in je valkuil zit. Jouw kwaliteit is dan:

Maar je valkuil is dat je kritiekloos bent en dus te meegaand en te gehoorzaam. Dan ben je dus niet meer in je kracht. Dat is wel duidelijk. Mensen zullen ook vaak niet weten wat ze aan je hebben. Of ze gaan je overrulen. Ze gaan over jouw grenzen heen.

Leerdoel

Jouw leerdoel is:

  • Kritisch zijn en blijven
  • Inbreng hebben in een gesprek
  • Eigen mening en zienswijze leren vormen

Irritatie

Wat irriteert je? Ik denk vooral wanneer mensen overkritisch of betweterig zijn. Je kent ze wel: mensen die overal wat over te zeggen hebben. Weet je wat ook irritant is als je ergens geen mening over hebt? Dat anderen vinden dat je die wel zou moeten hebben, en maar doorvragen en erop blijven hameren, waardoor je je in een hoek gezet voelt. Of, nog erger: je hebt wel een mening maar die is heel genuanceerd en voorzichtig, en ja je wilt toch iets zeggen dus je brengt het naar voren, en vervolgens word je onmiddellijk neergesabeld met tegenargumenten. Mensen die woordenstrijd en discussie zien als een sport, die vermijd je liever. Je allergie ligt dan in uitgedaagd worden.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.