Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Pas je niet in het schoolsysteem?

Schoolsysteem: pas je er wel in?

Soms passen kinderen niet in het schoolsysteem. De manier waarop de lesstof wordt aangeboden is een andere manier dan wat wenselijk zou zijn. Maar er kunnen meer redenen zijn waarom een kind niet past in de orde en structuur van de school.

Kenmerken

Wat is nu kenmerkend voor een leerling die niet in het schoolsysteem past? We noemen een aantal zaken.

  • de leerling voelt zich de hele dag opgesloten tussen vier muren en ervaart onvoldoende bewegingsruimte
  • de leerling heeft het gevoel dat de hele dag gedicteerd wordt (door docenten) wat hij/zij moet doen en ergert zich in hoge mate wanneer alles voorgekauwd wordt
  • de leerling is er niet de persoon na om met de armpjes over elkaar voortdurend passief kennis tot zich te nemen
  • de leerling wordt gedwongen aan groepsactiviteiten deel te nemen maar vindt dit helemaal niet leuk
  • de leerling vindt het vervelend als hij/zij een beurt krijgt, zeker als dat onverwachts is
  • de leerling vindt het moeilijk om met prestatiedruk om te gaan
  • de leerling is te avontuurlijk en ondernemend van aard en dat past niet binnen de school

Anders leren

Soms leert de leerling anders dan de wijze waarop de school de lesstof aanbiedt. We denken even aan Patricia. Patricia deed de opleiding voor grafisch ontwerper. De school vond dat haar prestaties ondermaats waren omdat ze zich bij het ontwerpen vaak niet aan de voorschriften en regels hield. Wanneer je Patricia een verhaal vertelt dan ziet ze in één oogopslag wat er moet gebeuren. De school heeft echter een systematiek om te komen tot een grafisch ontwerp. Stapsgewijs wordt naar het eindresultaat toegewerkt. Patricia denkt echter niet in stappen of slaat er rustig een paar over.

Aansluiting

Soms missen leerlingen de aansluiting bij wat er gevraagd wordt. Dat kan! Of soms missen mensen de aansluiting bij het verwachtingspatroon van de maatschappij. Dat wil zeggen dat ze niet mee kunnen in wat de maatschappij van ons vraagt.

Bij de voorbeelden die we hier noemen is het juist andersom. Dat zijn voorbeelden waar de school de aansluiting bij de leerling verliest of de leerling niet begrijpt, c.q. wil inpassen, inperken, gieten in bestaande structuren. En dat blijkt niet te lukken in sommige gevallen!

Talent laat zich niet dwingen

Nu is het zo dat talent zich niet laat dwingen door de school. Hoeveel verhalen zijn er bekend van ondernemers die zonder enig schooldiploma een succesvol bedrijf hebben opgezet? Ook zijn er tal van voorbeelden van mensen met een afgebroken opleiding die toch een succesvolle carrière hebben. Hoe dat kan? Er is meer dan opleiding! Opleiding gaat over kennis! Maar succes gaat over de combinatie: willen, kunnen en zijn.

Jongerencoaching

In contact komen met een coach voor jongeren of studenten? Heb je hulp nodig?

Coaching voor jongeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach