Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Voorstellen of suggesties doen

Een voorstel of suggestie doen is een gespreksstijl of interventiestijl die valt onder de categorie tegenbewegen.  Het is een voor de hand liggende stijl en toch wordt nog wel eens vergeten om met een concreet voorstel te komen. Mensen hebben soms de neiging om wel te vertellen wat er niet deugt of wat er anders moet, maar ze hebben niet nagedacht over HOE het anders zou moeten.

 

Een voorstel of suggestie doen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wanneer is het belangrijk?

Een voorstel of suggestie doen is belangrijk in bijvoorbeeld de volgende situatie:

  • In conflictsituaties helpt het soms wanneer de een of de andere partij met een voorstel komt om het conflict op te lossen.
  • Tijdens bepaalde onderhandelingen helpt het wanneer er een concreet voorstel op tafel komt.
  • Een voorstel voorkomt klagen en mopperen zonder dat er een oplossing komt.

Duidelijk communiceren

Een voorstel of suggestie draagt bij aan duidelijkheid in jouw communicatie. Vertellen wat niet goed is of kritiek hebben, is op zich prima. Een klacht hebben mag ook. Maar wanneer je blijft hangen in wat niet goed is en wat fout is, ben je duidelijk over wat je niet (meer) wil. Maar wanneer er niet iets aan gedaan wordt, blijft de situatie zoals hij is.

Beter is om duidelijk te zijn over wat je wel wil. Een voorstel, suggestie of idee geeft richting en duidelijkheid. Lees mijn artikel over duidelijk communiceren.

Duideljk communiceren

Voorwaarden

Er zijn voorwaarden bij het doen van een voorstel zoals:

  • Je moet goed timen: een voorstel kun je te vroeg of te laat doen. Wanneer je te vroeg met een voorstel komt en de ander wijst het voorstel af (is nog niet zover, is nog niet bereid om over een oplossing na te denken) dan ben je in een onderhandeling of conflict nog verder van huis dan toen je begon. Te laat een voorstel doen, is een gemiste kans.
  • Een voorstel moet aansluiten en inspelen op de belangen en behoeften van de ander.
  • Voorstellen moeten helder opgebouwd zijn: de ander moet ineens begrijpen wat je bedoelt. Heldere argumenten helpen ter onderbouwing van jouw voorstel.
  • Een voorstel moet gericht zijn op het verkrijgen van een win/win situatie.

Valkuilen

Valkuilen zijn er ook. Ik noem er een paar:

  • Drammen om het voorstel er door te krijgen (waardoor de ander in de verdediging schiet)
  • Teleurgesteld of boos zijn wanneer de ander jouw voorstel afwijst
  • Het voorstel brengen alsof dit de enige oplossing is (vaak zijn er wel meer).

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.