Maken ze misbruik van jouw goedheid?
Wordt er soms misbruik gemaakt van jouw goedheid door anderen? Merk je dat anderen vaak misbruik maken van jouw goedheid? Ze eisen je op, ze claimen je, ze doen voortdurend een beroep op je, ze overvragen je en ze vinden het vanzelfsprekend dat jij voor hun klaar staat. Weet je hoe dat kan?
Goedheid: wat wordt ermee bedoeld?
Wat is dat precies: jouw goedheid? Ik probeer het wat te duiden:
- je bent welwillend en bereidwillig
- je staat voor de ander vaak klaar
- je hebt een luisterend oor voor de ander
- je bent aardig en vriendelijk
- je bent loyaal en trouw
- je biedt steun aan de ander
- je denkt snel mee met de ander
- je hebt iets voer voor een ander
- je bent in staat om mee te bewegen met de ander
- je bent behulpzaam en betrokken
- je bent zorgzaam
Training assertiviteit
Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!
Wanneer misbruikt men jouw goedheid?
Wanneer maakt een ander dan misbruik van jouw goedheid? Dat doen ze door:
- jou te claimen
- geen rekening met jou te houden
- op een oneigenlijke manier door te vertellen wat je in vertrouwen hebt verteld
- te rekenen op jouw behulpzaamheid terwijl ze jou geen ruimte geven daarover zelf te beslissen
- ervan uit te gaan dat jij het wel weer zult doen
- jouw aandacht op te eisen
Waarom sta je het toe?
Waarom sta jij eigenlijk toe dat andere mensen een dusdanig beroep op jou doen dat jij je misbruikt voelt? Ik noem een paar zaken:
-
Jouw normen: je voelt je verplicht om
Een norm kan je helpen maar ook in de weg staan. Normen geven aan wat je van jezelf niet mag of wat je van jezelf moet. Een norm voor jou zou kunnen zijn: ‘ja maar je kunt die mensen ook niet zomaar in de steek laten’ of ‘je moet er wel zijn voor je naaste’. Vind je dat het gewoon zo hoort om anderen te helpen? Of heb je dat vanuit jouw opvoeding meegekregen? Wanneer je daarin doorslaat en je voelt je verplicht om daaraan t voldaan dan gaan mensen snel over jouw grens heen.
-
Uw valkuil
Het kan met jouw persoonlijke valkuil te maken hebben die verbonden is aan jouw kernkwaliteit:
- je bent loyaal maar soms bent je te loyaal
- je voelt je verantwoordelijk maar soms voel je je over-verantwoordelijk
- je bent betrokken maar soms voel je je over-betrokken
- je bent aardig maar soms ben je te aardig en te vriendelijk
- je bent dienstbaar maar soms ben je te dienstverlenend
- je bent te meegaand en gemakkelijk over te halen
- je bent gemoedelijk
- je bent soms te begaan met de ander
- je vindt het moeilijk om grenzen aan te geven
-
Te weinig assertief?
Kan het zo zijn dat je te weinig assertief bent? Vind je het moeilijk om jouw grenzen aan te geven en om nee te zeggen? Of vind je het lastig om met dominante persoonlijkheden om te gaan? Laat je je snel ompraten of doe je dingen die je liever niet zou willen doen?
-
Gewoonte
Misschien is het een volstrekte gewoonte geworden van jou om op hulpvragen in te gaan die anderen stellen. Je bent zo loyaal en behulpzaam dat je er niet eens bij nadenkt. Het is voor jou een gewoonte geworden.
Andere redenen
Misschien heb je nog heel andere redenen waarom je het zover laat komen. Ik hoor ze graag een keer!
Training en coaching gericht op begrenzen
Zou een training jou kunnen helpen om beter met jouw grenzen om te gaan? Jazeker! Wij kunnen je daar opmaat bij helpen. Eerst gaan we aan de slag met bewustwording en inzicht en daarna ontwikkelen we samen handvatten hoe je het op een andere manier kunt gaan doen dan je tot nu toe gewend was. Wil je er meer over weten? Bel ons en vertel jouw situatie!
Artikelen over grenzen
Dit artikel is geschreven in de serie: 'grenzen leren aangeven'.
Wil je ook de andere artikelen lezen?
Waarom doe je het?
Laten we voorop stellen dat mensen alleen jouw goedheid kunnen misbruiken wanneer je ermee instemt. Maar waarschijnlijk vinden ze het fijn dat je:
- ze aandacht geeft en warmte
- iets voor ze betekenen wilt
- naar ze luistert en hun begrijpt
- invoelend bent
- geduld met ze hebt
- ze niet veroordeeld of laat vallen
- gemakkelijk toegankelijk en benaderbaar bent
- ze serieus neemt
- betrokken bent en dat ook laat merken
Wat ga je eraan doen?
Wil je er wat aan doen wanneer mensen misbruik maken van jouw welwillendheid? De bewustwording is van belang dat het alleen bestaat omdat jij ermee instemt. Waarom vind jij het eigenlijk goed dat mensen zo over jouw grens heen gaan? Meen je dat je daarom die waardering krijgt die jij zo graag zou willen? Ben je bang voor afwijzing? Meen je dat mensen ook voor jou zullen klaar staan als een soort van tegendienst?
Doorgaans valt dat een beetje tegen! Het zijn onredelijke verwachtingen die je van anderen hebt. Oftewel: je hoeft geen diensten leveren in ruil voor een tegenprestatie. Je houdt jezelf namelijk voor de gek. Waarom? Omdat je door het leveren van jouw diensten niet de aandacht krijgt die je zou willen. Dat is de eerste reden. En verder: je komt er bedrogen mee uit wanneer je meent dat mensen ook wel voor je zullen klaar staan! Dat wordt een teleurstelling. Belangrijk is dat je leert om te begrenzen en te voorkomen dat anderen over jouw grens heengaan! Belangrijk is dat je voorkomt dat anderen jouw energie wegzuigen!
Voorkom teleurstelling
Ik heb de slogan: het bederf van het beste is het slechtste. je bent betrokken, loyaal, je staat voor iedereen klaar, je wilt het graag goed doen, je wilt het graag voor iedereen goed doen, je wilt iedereen te vriend houden en het liefst wil je niemand teleurstellen. Klopt het? Wanneer anderen daar menen misbruik van te kunnen maken, kan dat gevoelens van teleurstelling opleveren. Je kunt zelfs heel andere gevoelens krijgen in de trant van: ‘ze bekijken het maar’. Kort gezegd: ‘je kunt zo boos en teleurgesteld raken dat je als loyaal mens helemaal doorslaat naar de kant van onverschilligheid.
Leerdoelen assertiviteitstraining
De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.
Ebook of webinar
Meer weten over assertiviteit?
- volg ons webinar over assertiviteit
- bestel ons ebook over assertiviteit
Of bekijk onze training assertiviteit!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.