Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Maken ze misbruik van jouw goedheid?

Wordt er soms misbruik gemaakt van jouw goedheid door anderen? Merk je dat anderen vaak misbruik maken van jouw goedheid? Ze eisen je op, ze claimen je, ze doen voortdurend een beroep op je, ze overvragen je en ze vinden het vanzelfsprekend dat jij voor hun klaar staat. Weet je hoe dat kan?

Goedheid: wat wordt ermee bedoeld?

Wat is dat precies: jouw goedheid? Ik probeer het wat te duiden:

  • je bent welwillend en bereidwillig
  • je staat voor de ander vaak klaar
  • je hebt een luisterend oor voor de ander
  • je bent aardig en vriendelijk
  • je bent loyaal en trouw
  • je biedt steun aan de ander
  • je denkt snel mee met de ander
  • je hebt iets voer voor een ander
  • je bent in staat om mee te bewegen met de ander
  • je bent behulpzaam en betrokken
  • je bent zorgzaam

Misbruik maken van jouw goedheid

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Wanneer misbruikt men jouw goedheid?

Wanneer maakt een ander dan misbruik van jouw goedheid? Dat doen ze door:

  • jou te claimen
  • geen rekening met jou te houden
  • op een oneigenlijke manier door te vertellen wat je in vertrouwen hebt verteld
  • te rekenen op jouw behulpzaamheid terwijl ze jou geen ruimte geven daarover zelf te beslissen
  • ervan uit te gaan dat jij het wel weer zult doen
  • jouw aandacht op te eisen

Waarom sta je het toe?

Waarom sta jij eigenlijk toe dat andere mensen een dusdanig beroep op jou doen dat jij je misbruikt voelt? Ik noem een paar zaken:

  • Jouw normen: je voelt je verplicht om

    Een norm kan je helpen maar ook in de weg staan. Normen geven aan wat je van jezelf niet mag of wat je van jezelf moet. Een norm voor jou zou kunnen zijn: ‘ja maar je kunt die mensen ook niet zomaar in de steek laten’ of ‘je moet er wel zijn voor je naaste’. Vind je dat het gewoon zo hoort om anderen te helpen? Of heb je dat vanuit jouw opvoeding meegekregen? Wanneer je daarin doorslaat en je voelt je verplicht om daaraan t voldaan dan gaan mensen snel over jouw grens heen.

  • Uw valkuil

    Het kan met jouw persoonlijke valkuil te maken hebben die verbonden is aan jouw kernkwaliteit:

    • je bent loyaal maar soms bent je te loyaal
    • je voelt je verantwoordelijk maar soms voel je je over-verantwoordelijk
    • je bent betrokken maar soms voel je je over-betrokken
    • je bent aardig maar soms ben je te aardig en te vriendelijk
    • je bent dienstbaar maar soms ben je te dienstverlenend
    • je bent te meegaand en gemakkelijk over te halen
    • je bent gemoedelijk
    • je bent soms te begaan met de ander
    • je vindt het moeilijk om grenzen aan te geven
  • Te weinig assertief?

    Kan het zo zijn dat je te weinig assertief bent? Vind je het moeilijk om jouw grenzen aan te geven en om nee te zeggen? Of vind je het lastig om met dominante persoonlijkheden om te gaan? Laat je je snel ompraten of doe je dingen die je liever niet zou willen doen?

  • Gewoonte

    Misschien is het een volstrekte gewoonte geworden van jou om op hulpvragen in te gaan die anderen stellen. Je bent zo loyaal en behulpzaam dat je er niet eens bij nadenkt. Het is voor jou een gewoonte geworden.

Andere redenen

Misschien heb je nog heel andere redenen waarom je het zover laat komen. Ik hoor ze graag een keer!

Training en coaching gericht op begrenzen

Zou een training jou kunnen helpen om beter met jouw grenzen om te gaan? Jazeker! Wij kunnen je daar opmaat bij helpen. Eerst gaan we aan de slag met bewustwording en inzicht en daarna ontwikkelen we samen handvatten hoe je het op een andere manier kunt gaan doen dan je tot nu toe gewend was. Wil je er meer over weten? Bel ons en vertel jouw situatie!

Artikelen over grenzen

Dit artikel is geschreven in de serie: 'grenzen leren aangeven'.

Wil je ook de andere artikelen lezen?

Grenzen leren aangeven

Waarom doe je het?

Laten we voorop stellen dat mensen alleen jouw goedheid kunnen misbruiken wanneer je ermee instemt. Maar waarschijnlijk vinden ze het fijn dat je:

  • ze aandacht geeft en warmte
  • iets voor ze betekenen wilt
  • naar ze luistert en hun begrijpt
  • invoelend bent
  • geduld met ze hebt
  • ze niet veroordeeld of laat vallen
  • gemakkelijk toegankelijk en benaderbaar bent
  • ze serieus neemt
  • betrokken bent en dat ook laat merken

Wat ga je eraan doen?

Wil je er wat aan doen wanneer mensen misbruik maken van jouw welwillendheid? De bewustwording is van belang dat het alleen bestaat omdat jij ermee instemt. Waarom vind jij het eigenlijk goed dat mensen zo over jouw grens heen gaan? Meen je dat je daarom die waardering krijgt die jij zo graag zou willen? Ben je bang voor afwijzing? Meen je dat mensen ook voor jou zullen klaar staan als een soort van tegendienst?

Waardering is geen ruilhandel

 Doorgaans valt dat een beetje tegen! Het zijn onredelijke verwachtingen die je van anderen hebt. Oftewel: je hoeft geen diensten leveren in ruil voor een tegenprestatie. Je houdt jezelf namelijk voor de gek. Waarom? Omdat je door het leveren van jouw diensten niet de aandacht krijgt die je zou willen. Dat is de eerste reden. En verder: je komt er bedrogen mee uit wanneer je meent dat mensen ook wel voor je zullen klaar staan! Dat wordt een teleurstelling. Belangrijk is dat je leert om te begrenzen en te voorkomen dat anderen over jouw grens heengaan! Belangrijk is dat je voorkomt dat anderen jouw energie wegzuigen!

Voorkom teleurstelling

Ik heb de slogan: het bederf van het beste is het slechtste. je bent betrokken, loyaal, je staat voor iedereen klaar, je wilt het graag goed doen, je wilt het graag voor iedereen goed doen, je wilt iedereen te vriend houden en het liefst wil je niemand teleurstellen. Klopt het?  Wanneer anderen daar menen misbruik van te kunnen maken, kan dat gevoelens van teleurstelling opleveren. Je kunt zelfs heel andere gevoelens krijgen in de trant van: ‘ze bekijken het maar’. Kort gezegd: ‘je kunt zo boos en teleurgesteld raken dat je als loyaal mens helemaal doorslaat naar de kant van onverschilligheid.

Misbruik van uw welwillendheid

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book!

Het nieuwste e-book gaat over burn-out, een error in je lijf en crisis in je hoofd! Mis dit e-book niet!

Burnout- cover

Meer informatie over het e-book

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Meer informatie

Nieuw: online training autonomie en persoonllijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap is een waardevolle reis naar persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.