Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Competenties voor de adviseur

Welke competenties heb je als adviseur nodig? Er is al heel veel gezegd en geschreven over deze op zich legitieme vraag. Er wordt ook verschillend over gedacht, merk ik. En eigenlijk is dat niet zo gek.

De adviseur bestaat niet

Als eerste begin ik maar door aan te geven dat dé adviseur niet bestaat. Alsof er maar 1 adviesfunctie is, waar je competenties aan koppelt en dat is dan een vaststaand feit. Natuurlijk heb je tal van vakgebieden waarin je kunt adviseren. Zelf ben ik ook adviseur in tal van trajecten. Je kunt ook adviseur zijn zonder dat je je adviseur noemt. Voorbeelden zijn: financieel adviseur, HR-adviseur, compliance adviseur, verzuimadviseur, juridisch adviseur tot interieuradviseur, bouwtechnisch adviseur, milieuadviseur, bodemadviseur. Kortom: je kunt het zo gek niet bedenken of het is er.

Nadelen competentiemanagement

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

Type adviseur bepaalt de competenties

Ik deel adviseurs soms in naar het model BOTS. In veel adviesberoepen kun je dit model wel gebruiken. Wat betekent het? Bots staat voor:

  • Beheer
  • Operationeel
  • Tactisch
  • Strategisch

Wil je er meer over weten? Lees dan het artikel over de verschillende typen adviseurs. Het maakt dus een groot verschil of jij adviseert op beheer niveau of op operationeel, tactisch of strategisch niveau.

  • Beheerniveau: waar instructie, controle op naleving belangrijk is en waar vooral ook wordt gevraagd: hoe je iets moet doen. Hoe moet je bepaalde wet- en regelgeving toepassen?
  • Operationeel niveau: waar je bijvoorbeeld in het operationele werkveld bezig bent met hoe iets moet.
  • Tactisch en strategisch niveau: wat veel meer gaat over: wat we doen en waarom we iets doen.

Verschillende competenties

Pas las ik van iemand die aangaf dat de volgende competenties nodig zijn in een adviesfunctie.

  • Probleemanalyse
  • Oordeelsvorming
  • Klantgerichtheid
  • Kwaliteitsgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Overtuigingskracht
  • Besluitvaardigheid

Maar dan kom je wat mij betreft terecht in een soort vergaarbak. Ik snap wel wat er gezegd wordt maar ik meen dat maatwerk onontkoombaar is. Dat is het nadeel van systemen als competentiemanagement. Lees ook: nadelen competenties.

Vergaarbakken bestaan niet

Vergaarbakken zijn gevaarlijk ook bij functieduiding. Ik zei al dat dé adviseur niet bestaat. Dat is een vergaarbak. Maar je kunt ook een vergaarbak van competenties maken. Ook dat komt niet goed. Ik duid met een voorbeeld wat ik bedoelde. Een mevrouw werd afgewezen voor een directiefunctie. Ze volgt bij mij een traject. Reden was dat de assessor vond dat ze te weinig analytisch vermogen had. Nu is dat getest door allerlei logische plaatjes reeksen naast elkaar te leggen. En inderdaad daar is ze niet zo goed in. Maar in de directiefunctie die ze voor ogen had kwam die manier van analyseren ook nooit voor. Collega’s vonden juist dat zij heel goed kon analyseren. En toen zijn we samen gaan kijken waar het nu precies over gaat. Ik had opdrachtjes bedacht als:

  • De minister president houdt een toespraak: kun jij er dan de essentie uithalen voor mij?
  • Het jaarverslag wordt gepresenteerd: kun jij de kern weergeven van de toelichting op het financiële jaarverslag?
  • Iemand schrijft een rapport: wat staat er in de kern?

Ook daarvoor heb je analysevaardigheden nodig!

Competent zijn is belangrijker dan de competenties die je nodig hebt

Voor de adviseur geldt wat mij betreft: je moet competent zijn voor de functie. Dat betekent dat je bekwaam moet zijn. En dat hangt af van een viertal invalshoeken namelijk: weten, kunnen, willen en zijn.

  • Weten

    Weten gaat over jouw deskundigheid als adviseur en de mate waarin je expertise hebt op jouw vakgebied.

  • Kunnen

    Kunnen gaat ook over andere zaken zoals:

    • luistervaardigheden
    • inlevingsvermogen
    • analysevaardigheden
    • communicatieve vaardigheden
    • conflictvaardigheden
    • relationele vaardigheden
    • persoonlijke vaardigheden of inzichten
  • Willen

    Willen gaat over jouw motivatie, ambitie maar ook over jouw talenten als adviseur.

  • Zijn

    Zijn gaat over wie je bent. Wat voor adviesstijl past bij jou? In wat voor omgeving gedij jij het beste als adviseur? Ben jij die adviseur die het belang van een cliënt behartigt zoals een advocaat dat doet? Of ben jij de bemiddelaar die optreedt om de belangen van twee partijen bij elkaar te brengen? Of ben je iemand die tussen heel veel tegenstrijdige en tegengestelde belangen acteert als een vis in het water?

Competentie ontwikkeling

Hoe dan?

Ik geef tweeledig antwoord op de vraag: hoe moet het dan?

  • Vanuit de adviseur gedacht: bekijk wat jouw kwaliteiten zijn, inventariseer weten, kunnen, willen en zijn en ga van daaruit op zoek naar een adviesfunctie die past
  • Vanuit de organisatie gedacht: bekijk om wat voor soort adviesfunctie het gaat en bekijk wat je in deze functie moet weten en kunnen en wie daar het beste past (willen en zijn). Ga daarna op zoek naar de juiste medewerker.

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.