Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Adviezen worden genegeerd?

Worden jouw adviezen genegeerd? En kun jij je daar druk om maken als adviseur? Heb je het gevoel dat je niet gehoord of gezien wordt binnen jouw organisatie?

Wat is er aan de hand?

Ik luister even naar Lisanne. Zij is 34 jaar en ze vertelt me dat ze regelmatig adviezen moet uitbrengen als compliance adviseur. Op zich een mooi beroep toch? Ook een belangrijk beroep. Toch merkt ze dat haar adviezen regelmatig niet worden opgevolgd, zelfs genegeerd. Dat brengt haar aan het twijfelen. Ze vraagt zich af of ze wel overtuigend adviseert. Herken jij dit ook? Dan ga ik graag met jou de diepte in.

Weerstand tegen adviezen

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

Functie adviseur vaak niet duidelijk

Het is maar een kleine tip maar de functie van adviseur roept iets op van: vrijblijvendheid en open eindjes. Je kunt een advies ter harte nemen of je kunt het naast je neerleggen. En vaak is dat ook zo. Als de chef-monteur in de werkplaats zegt: ‘ik adviseer je om de uitlaat binnenkort te vervangen’, dan kun je dat advies opvolgen of naast je neerleggen. En zo zijn er nogal wat voorbeelden te bedenken.
Maar op die manier worden veel adviesfuncties binnen organisaties niet ingevuld. Integendeel: bedrijven stellen iemand aan in een functie omdat ze verplicht zijn om aan bepaalde wet- en regelgeving te voldoen. En dat geldt ook voor de functie van compliance adviseur of KAM coördinator (kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu). En als daar een deskundig persoon op wordt aangenomen dan moet die wel de bevoegdheid hebben om die dingen te regelen, die geregeld moeten worden.
En adviseur associeert soms vrijblijvendheid. Ik zou zeggen: noem die functie compliance manager. Ook al stuurt de persoon niet direct medewerkers aan. Geef die een functienaam waaruit blijkt dat hij/zij bepaalde bevoegdheden heeft.

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Het geldt voor alle functies en zeker ook voor deze. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden moeten in evenwicht zijn. Dus als Lisanne verantwoordelijk is voor de compliance binnen de organisatie dan heeft zij de juiste bevoegdheden nodig. En ik voeg eraan toe: laat iedereen weten dat ze die bevoegdheden heeft.
Duidelijkheid voorkomt dat functies een wassen neus worden.

Weerstanden tegen jouw advies

Maar stel alles is geregeld. De functienaam is duidelijk, de verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn geregeld. Dan kan er nog steeds weerstand zijn tegen jouw adviezen. Als je bonusadviezen mag uitdelen, valt het vaak wel mee. Maar stel je hebt adviezen die slecht uitkomen of die vervelend zijn. Dan is het anders. Dat houdt niet in dat je het advies niet moet uitbrengen. Maar je moet dan wel met weerstand leren omgaan.
Directe weerstand is vaak nog niet zo moeilijk. Het is goed dat er directe weerstand is zelfs. Zonder weerstand krijg je griep. En zonder weerstand in de organisatie krijgt jouw organisatie griep. Dus weerstand voorkomt dat men jouw adviezen klakkeloos en kritiekloos overneemt. Daar heb je ook niks aan.
Indirecte weerstand is lastiger. En irritant, dat zeg ik er ook maar bij. Het kan het gevoel geven dat je aan een dood paard trekt.  Ik heb een artikel over weerstand geschreven, wanneer jij je daar verder in wilt verdiepen. Maar om wat voorbeelden te noemen:

  • Negeren van jouw adviezen
  • Uitstellen van het bespreken van jouw adviezen
  • Op de lange baan schuiven
  • Wel over praten, maar niet concretiseren en beslissen
  • Ja knikken en nee bedoelen
  • In de aanval gaan en hautain vragen hoe je erbij komt dat het zo moet
  • Wegmoffelen en weg manoeuvreren van jouw advies

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.