Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Binden en boeien van je personeel

Een thema zo oud als de wereld is ‘het binden en boeien van je medewerkers’. Ik heb het altijd een bijzondere uitdrukking gevonden. Stel, je gaat je medewerkers binden: wat doe je dan? Zet je ze vast op de stoel? En als ze dan ook nog geboeid zijn, dan kunnen ze geen kant meer op.

Zou verbinden niet beter zijn?

Beter dan binden vind ik dat we verbinden. Dat proces is boeiender. Maar duidelijk is dat je in een tijd van personeelskrapte geen groot personeelsverloop moet hebben. De vraag is: hoe voorkom je dat?

Medewerkers zijn minder honkvast dan 30 jaar geleden. Dus voor jou een andere werkgever!

Medewerkers boeien en binden

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Een goeie beloning!

Pas sprak ik met iemand die vertelde dat ze veel aan de beloning hebben gedaan. De salarissen zijn verhoogd. Toch denk ik dat medewerkers niet te koop zijn. Begrijp me goed: de beloning moet kloppen, eigenlijk zou daar geen sprake van moeten zijn. Ik zie dat niet als een eerste instrument om personeelsverloop tegen te gaan of om personeelskrapte op te lossen.

Zinvol werk

Onlangs deed ik een medewerkertevredenheidsonderzoek en sprak ik met bijna 30 medewerkers.  Ik vroeg naar de mate van zinvol en betekenisvol werk:

  • Heeft je werk betekenis?
  • Haal je voldoening uit je werk?
  • Heeft het toegevoegde waarde?

Menig oog begon te glimmen en er ontstond een lach op hun gezicht. Ze mochten het in een rapportcijfer uitdrukken en gemiddeld scoorde dat bijna een 9. Ik kreeg woorden terug als:

  • Enorm zinvol
  • Ik word blij van mijn werk.
  • Ik zit echt op mijn plek.
  • Soms denk ik: ‘dat ik hiervoor betaald krijg’!
  • Geweldig werk.
  • Aanstekelijk werk. Heel veel uitdagingen.
  • Superzinvol werk. Behalve vergaderingen.
  • Afwisseling.
  • Heel veel voldoening.
  • Mooi werk, bevlogen.
  • Blijdschap.
  • Nuttig.
  • Elke dag zie ik iemand blij worden, ik kan iets betekenen, ik kan mijn talenten kwijt. Ik krijg veel vertrouwen.
  • Ik zit op mijn plek. Heel zinvol werk.
  • Zinvol doordat we bijdragen.

Waarom werken mensen bij jou?

Heb je je weleens afgevraagd waarom mensen bij jou in dienst zijn? Heb je jezelf de vraag weleens gesteld waarom die medewerker voor jouw bedrijf heeft gekozen? En heb je die vraag ook aan de medewerker gesteld?

Verwante informatie

Tot slot

Binden oftewel verbinden, komt van binnenuit. Weet jij commitment en draagvlak te creëren als organisatie? Weet jij betrokkenheid te creëren? Kun jij mensen zinvol werk bieden, waardoor ze het naar hun zin hebben? En nogmaals: ja die beloning moet kloppen, dat is geen gesprek waard. De waarde zit ergens anders.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.