Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gastvrijheid als kernwaarde

Gastvrijheid is een kernwaarde. Iemand zei pas: ‘ik noem het gastgerichtheid’. Weer een ander sprak over ‘herbergzaamheid’, en dat is wel een ouderwets woord. En ook het woord klantgericht werd genoemd. Soms lijkt het ook verwarrend, al die begrippen. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn: het gaat erom wat je er mee bedoelt.

Wat is gastvrijheid? Wanneer ben je gastvrij?

Ik begin maar eens met het woord gast. Een gast is iemand die tijdelijk bij jou verblijft. Wanneer heb je gasten? Nou, dat kan heel eenvoudig: op jouw verjaardagsfeest heb jij 10 vrienden uitgenodigd. Die zijn dan te gast bij jou. Je hebt ze uitgenodigd, wellicht verwelkomd of ontvangen.
Gastvrij gaat dus over de gast die zich bij jou thuis voelt, die een warme ontvangst ervaart, een hartelijke begroeting of een oprechte bejegening.

Gastvrijheid is een kernwaarde

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Wat is het verschil met klantgericht?

Klantgerichtheid (klantvriendelijkheid) heeft met klanten te maken. Je kunt gastvrij zijn tegenover je klanten. Maar niet iedere gast bij jou hoeft klant te zijn. Ik heb thuis ook weleens gasten die geen klant zijn. Denk eens aan collega’s, neven of nichten, ooms en tantes, de buurman en buurvrouw. Of gewoon tegenover een willekeurig persoon die je ontmoet in de bibliotheek. En je vraagt: ‘zullen we even een kopje koffie doen?’.

Gastheer en gastvrouw

Ben jij een goed gastheer of een goede gastvrouw? Ik las pas een aantal competenties waarover je dan zou moeten beschikken. Het begon met dat je oprechte aandacht moet hebben voor jouw gast. Maar ik zeg: ‘als aandacht niet oprecht is, dan is het geen aandacht maar een toneelstuk’.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn:

  • Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten
  • Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren
  • Je hebt geduld met jouw gasten
  • Je wilt jouw gasten graag een beetje verwennen
  • Je bent vriendelijk: mensen voelen zich snel thuis bij jou
  • Je bent toegankelijk en benaderbaar
  • Je bent vertrouwenwekkend
  • Je hebt mensenkennis en je voelt anderen snel aan
  • Je bent onbevooroordeeld en je treedt anderen onbevooroordeeld tegemoet

Gastheerschap en gastvrouwschap zit in jouw hart. Dat is geen kunstje dat je leert op de toneelacademie. Je speelt geen vriendelijkheid, je bènt vriendelijk. Je hebt een glimlach op jouw gezicht omdat je echt geniet.

Binnen organisaties

Gastvrijheid speelt een rol in veel organisaties. Iemand die in de horeca werkte zei onlangs: ‘dat is bij ons heel belangrijk en ook de ambiance doet ertoe’. Maar ik zeg: het is ook belangrijk in de ziekenhuizen, verzorgingshuizen of op scholen, in de bibliotheek. Ja, waar niet eigenlijk?

Kernwaarde

Is gastvrijheid een kernwaarde binnen jouw organisatie? Geef er dan woorden aan, wat dat betekent. En ga de ongeschreven regels beschrijven. Benoem de normen die erbij horen. En zoek medewerkers die daarbij passen!

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.