Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gastvrijheid als kernwaarde

Gastvrijheid is een kernwaarde. Iemand zei pas: ‘ik noem het gastgerichtheid’. Weer een ander sprak over ‘herbergzaamheid’, en dat is wel een ouderwets woord. En ook het woord klantgericht werd genoemd. Soms lijkt het ook verwarrend, al die begrippen. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn: het gaat erom wat je er mee bedoelt.

Wat is gastvrijheid? Wanneer ben je gastvrij?

Ik begin maar eens met het woord gast. Een gast is iemand die tijdelijk bij jou verblijft. Wanneer heb je gasten? Nou, dat kan heel eenvoudig: op jouw verjaardagsfeest heb jij 10 vrienden uitgenodigd. Die zijn dan te gast bij jou. Je hebt ze uitgenodigd, wellicht verwelkomd of ontvangen.
Gastvrij gaat dus over de gast die zich bij jou thuis voelt, die een warme ontvangst ervaart, een hartelijke begroeting of een oprechte bejegening.

Gastvrijheid is een kernwaarde

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Wat is het verschil met klantgericht?

Klantgerichtheid (klantvriendelijkheid) heeft met klanten te maken. Je kunt gastvrij zijn tegenover je klanten. Maar niet iedere gast bij jou hoeft klant te zijn. Ik heb thuis ook weleens gasten die geen klant zijn. Denk eens aan collega’s, neven of nichten, ooms en tantes, de buurman en buurvrouw. Of gewoon tegenover een willekeurig persoon die je ontmoet in de bibliotheek. En je vraagt: ‘zullen we even een kopje koffie doen?’.

Gastheer en gastvrouw

Ben jij een goed gastheer of een goede gastvrouw? Ik las pas een aantal competenties waarover je dan zou moeten beschikken. Het begon met dat je oprechte aandacht moet hebben voor jouw gast. Maar ik zeg: ‘als aandacht niet oprecht is, dan is het geen aandacht maar een toneelstuk’.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn:

  • Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten
  • Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren
  • Je hebt geduld met jouw gasten
  • Je wilt jouw gasten graag een beetje verwennen
  • Je bent vriendelijk: mensen voelen zich snel thuis bij jou
  • Je bent toegankelijk en benaderbaar
  • Je bent vertrouwenwekkend
  • Je hebt mensenkennis en je voelt anderen snel aan
  • Je bent onbevooroordeeld en je treedt anderen onbevooroordeeld tegemoet

Gastheerschap en gastvrouwschap zit in jouw hart. Dat is geen kunstje dat je leert op de toneelacademie. Je speelt geen vriendelijkheid, je bènt vriendelijk. Je hebt een glimlach op jouw gezicht omdat je echt geniet.

Binnen organisaties

Gastvrijheid speelt een rol in veel organisaties. Iemand die in de horeca werkte zei onlangs: ‘dat is bij ons heel belangrijk en ook de ambiance doet ertoe’. Maar ik zeg: het is ook belangrijk in de ziekenhuizen, verzorgingshuizen of op scholen, in de bibliotheek. Ja, waar niet eigenlijk?

Kernwaarde

Is gastvrijheid een kernwaarde binnen jouw organisatie? Geef er dan woorden aan, wat dat betekent. En ga de ongeschreven regels beschrijven. Benoem de normen die erbij horen. En zoek medewerkers die daarbij passen!

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book!

Het nieuwste e-book gaat over burn-out, een error in je lijf en crisis in je hoofd! Mis dit e-book niet!

Burnout- cover

Meer informatie over het e-book

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Meer informatie

Nieuw: online training autonomie en persoonllijk leiderschap!

Online training autonomie

De online training Autonomie en Persoonlijk Leiderschap is een waardevolle reis naar persoonlijke groei. De 8 modules bieden diepgaande inzichten en praktische tools. Het werkboek, met 22 opdrachten, bevordert zelfreflectie en bevraagt je behoeften, gevoelens, en keuzes. Jan Stevens, de trainer, presenteert de video's, waarin hij de essentie van autonomie en leiderschap belicht. Het e-book en de video's bieden een holistische benadering, van zelfreflectie tot effectieve communicatie. Deze training, inclusief praktische informatie en de mogelijkheid tot downloaden van het werkboek en e-book, is een must voor wie streeft naar persoonlijke ontwikkeling. Een investering in jezelf die de moeite waard is.

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.