Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gastvrijheid als kernwaarde

Gastvrijheid is een kernwaarde. Iemand zei pas: ‘ik noem het gastgerichtheid’. Weer een ander sprak over ‘herbergzaamheid’, en dat is wel een ouderwets woord. En ook het woord klantgericht werd genoemd. Soms lijkt het ook verwarrend, al die begrippen. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn: het gaat erom wat je er mee bedoelt.

Wat is gastvrijheid? Wanneer ben je gastvrij?

Ik begin maar eens met het woord gast. Een gast is iemand die tijdelijk bij jou verblijft. Wanneer heb je gasten? Nou, dat kan heel eenvoudig: op jouw verjaardagsfeest heb jij 10 vrienden uitgenodigd. Die zijn dan te gast bij jou. Je hebt ze uitgenodigd, wellicht verwelkomd of ontvangen.
Gastvrij gaat dus over de gast die zich bij jou thuis voelt, die een warme ontvangst ervaart, een hartelijke begroeting of een oprechte bejegening.

Gastvrijheid is een kernwaarde

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Wat is het verschil met klantgericht?

Klantgerichtheid (klantvriendelijkheid) heeft met klanten te maken. Je kunt gastvrij zijn tegenover je klanten. Maar niet iedere gast bij jou hoeft klant te zijn. Ik heb thuis ook weleens gasten die geen klant zijn. Denk eens aan collega’s, neven of nichten, ooms en tantes, de buurman en buurvrouw. Of gewoon tegenover een willekeurig persoon die je ontmoet in de bibliotheek. En je vraagt: ‘zullen we even een kopje koffie doen?’.

Gastheer en gastvrouw

Ben jij een goed gastheer of een goede gastvrouw? Ik las pas een aantal competenties waarover je dan zou moeten beschikken. Het begon met dat je oprechte aandacht moet hebben voor jouw gast. Maar ik zeg: ‘als aandacht niet oprecht is, dan is het geen aandacht maar een toneelstuk’.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn:

  • Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten
  • Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren
  • Je hebt geduld met jouw gasten
  • Je wilt jouw gasten graag een beetje verwennen
  • Je bent vriendelijk: mensen voelen zich snel thuis bij jou
  • Je bent toegankelijk en benaderbaar
  • Je bent vertrouwenwekkend
  • Je hebt mensenkennis en je voelt anderen snel aan
  • Je bent onbevooroordeeld en je treedt anderen onbevooroordeeld tegemoet

Gastheerschap en gastvrouwschap zit in jouw hart. Dat is geen kunstje dat je leert op de toneelacademie. Je speelt geen vriendelijkheid, je bènt vriendelijk. Je hebt een glimlach op jouw gezicht omdat je echt geniet.

Binnen organisaties

Gastvrijheid speelt een rol in veel organisaties. Iemand die in de horeca werkte zei onlangs: ‘dat is bij ons heel belangrijk en ook de ambiance doet ertoe’. Maar ik zeg: het is ook belangrijk in de ziekenhuizen, verzorgingshuizen of op scholen, in de bibliotheek. Ja, waar niet eigenlijk?

Kernwaarde

Is gastvrijheid een kernwaarde binnen jouw organisatie? Geef er dan woorden aan, wat dat betekent. En ga de ongeschreven regels beschrijven. Benoem de normen die erbij horen. En zoek medewerkers die daarbij passen!

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.