Managementstijl en interne communicatie
De managementstijl binnen jouw organisatie is direct verbonden aan de cultuur van de organisatie en is daarin een zeer bepalende factor. Heb je een informele stijl van leidinggeven?
Wordt er sterk top-down en hiërarchisch gestuurd binnen jouw organisatie?
- Wat voor leiderschapsstijl is er aanwezig binnen jouw organisatie en voorziet dat nog in de behoefte?
- Is het management zich bewust van de aanwezige managementstijl en de bijbehorende valkuilen?
- Is het management (of de directie) zich bewust van de wenselijke managementstijl?
Ontwikkeling managementstijl
De volgende stappen worden uitgevoerd bij de ontwikkeling van de managementstijl binnen jouw organisatie.
- stap 1: onderzoek bij jouw medewerkers (alle medewerkers!) hoe zij jouw managementstijl zien en ervaren.
- stap 2: onderzoek wat zij ervaren als de wenselijke managementstijl
- stap 3: onderzoek hoe het MT of de directie zichzelf ziet en wat zij als wenselijk ervaren
- stap 4: gespreksronde met directie en MT over de uitkomsten van het onderzoek
- stap 5: ontwikkeling plan van aanpak hoe het MT komt tot de gewenste leiderschapsstijl.
- stap 6: uitvoering en implementatie middels ontwikkelgesprekken, individuele coaching of training.
Aanwezige en wenselijke managementstijl
De managementstijl binnen een organisatie is cruciaal voor de interne communicatie en één van de zachte factoren bij het verbeteren en optimaliseren van de communicatie binnen jouw organisatie. We verdelen het in een tweetal stappen:
- bewustwording en inzicht rond de aanwezige managementstijl
- bewustwording en inzicht rond de wenselijke managementstijl
Soorten managementstijlen of leiderschapsstijlen
We onderscheiden een viertal managementstijlen:
-
Mensgericht en dienstverlenend
Typerend voor ons MT is participatie, inspraak en een dienstverlenende instelling. Zij zullen geen beslissing nemen, alvorens zij de medewerkers de mond gegund hebben. De kracht van ons MT is dat zij saamhorigheid in de organisatie weet te kweken en het WIJ-gevoel in sterke mate weet te bevorderen. Ons MT heeft tijd en aandacht voor de medewerkers en belangrijke typeringen zijn: mensgericht, gemoedelijk, hartelijk, behulpzaam, ruimte geven voor ontwikkeling, geduld, het vermogen om veiligheid te bieden.
De keerzijde is: soms te weinig zakelijk, te betrokken op de situatie, mensen onvoldoende aanspreken op gemaakte afspraken, te gemoedelijk, conflictvermijdend.
-
Actiegericht en doelgericht
Ons MT is directief en maakt snel duidelijk wat er van de medewerker verwacht wordt en het woord ‘ACTIE’ staat hoog op de agenda. Het MT is zeer besluitvaardig. Zij hebben de durf en moed om nieuwe wegen in te slaan. Typerend voor ons MT is dat medewerkers precies weten wat er van hen verwacht wordt en dat ze zeer doelgericht zijn ingesteld. Ze zijn op hun best wanneer er nieuwe projecten moeten worden opgezet. Zodra het geheel is ingebed binnen de organisatie, neemt hun belangstelling snel af en zijn ze toe aan een nieuwe uitdaging.
De keerzijde is: veel aandacht hebben voor het gewenste resultaat maar te weinig aandacht voor het proces en de weg ernaartoe, te snel ingrijpen, impulsiviteit, te direct in de communicatie, onvoldoende openstaan voor de mening van medewerkers.
-
Communicatiegericht
Ons MT is het beste te typeren als motiverend en stimulerend. Ze zijn optimistisch ingesteld. Hun positieve instelling werkt verbindend tussen mensen en men weet ook de onderlinge communicatie tussen verschillende afdelingen te bevorderen. Ons MT kan goed analyseren en is vindingrijk in het zoeken van oplossingen. Verder zijn ze vaak goed geïnformeerd door het onderhouden van de vele contacten. Ons MT besteedt veel tijd aan het ontwikkelen van visie, strategie en plannen op de lange termijn.
De keerzijde is: zaken mooier voorstellen dan ze zijn (te optimistisch), open eindjes in het maken van afspraken, te veel aandacht hebben voor de lange termijn en te weinig aandacht voor de korte termijn, afspraken onvoldoende bewaken, te weinig tot DOEN komen.
-
Procesgericht
Ons MT geeft leiding via duidelijke regelgeving en sluitende procedures. Zij besteden veel tijd aan het beschrijven van het proces en geven ons heldere regels en instructies. Zij weten zelf vaak van de hoed en de rand en zullen van medewerkers vragen dat ze precies, ordelijk en gestructureerd zijn. Ons MT is bijzonder goed in het optimaliseren van werkprocessen. Doordat ze vakinhoudelijk goed onderlegd zijn, hebben ze een ongekende antenne voor wat er mis zou kunnen gaan binnen de organisatie. Kwaliteit hebben ze hoog in het vaandel staan en vaak weten zij de kwaliteit van de producten of diensten van de organisatie op een hoger plan te brengen.
De keerzijde is: te gericht op de korte termijn, te gericht op het proces en te weinig gericht op de grote lijn en doelstellingen, soms te weinig flexibel of te star.
Leiderschapskwaliteiten
Dit artikel schreef ik in de serie over leiderschapskwaliteiten.
Leiderschapsontwikkeling
Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.