Aansturen van oudere werknemers lastig voor jonge(re) managers
Aansturen of leidinggeven aan oudere of ervaren medewerkers is soms moeilijk voor jonge managers of leidinggevenden. Dat geldt des te meer wanneer de leidinggevende is doorgegroeid vanaf de werkvloer naar een leidinggevende functie.
Wordt de leidinggevende geaccepteerd?
Acceptatie is een sleutelwoord bij het proces tussen jonge leidinggevenden en oudere werknemers. De jonge leidinggevende heeft al vrij snel het gevoel dat hij door de oudere werknemer niet geaccepteerd wordt. Waarom niet? Omdat hij/zij:
- minder ervaring heeft en zich nog bewijzen moet in de functie
- nog maar net begint in de leidinggevende functie en derhalve minder autoriteit
Soms speelt - zo merken wij - oud zeer ook nog een rol. Sommige oudere werknemers hadden de functie van leidinggevende ook graag gekregen maar voelen zich gepasseerd wanneer de organisatie hen meerdere malen gepasseerd heeft. Dit 'oud zeer' speelt op in de communicatie richting de kersverse leidinggevende of manager.
Houding oudere werknemers
Wat voor houding nemen oudere werknemers aan jegens de jonge leidinggevende? We zien op de werkvloer diverse zaken zoals:
- we moeten nog zien wat hij/zij ervan maakt (afwachtend dus)
- men vindt de jonge leidinggevende een wijsneus die zich eerst maar eens moet bewijzen
- hij/zij heeft het volgens de oudere werknemers erg hoog in zijn bol zitten
Rol van de jonge leidinggevende
Bij de jonge leidinggevende kan deze houding leiden tot onzekerheid. Hij/zij voelt zich bekeken, durft soms minder snel en daadkrachtig op te treden en vindt het soms lastig om de oudere werknemer aan te spreken op bepaald gedrag. Een belangrijke rol is om overwicht te ontwikkelen als leidinggevende. Maar hoe doe je dat? Meer weten?
Wat kunt u eraan doen?
Wat kan de jonge leidinggevende doen in een dergelijke situatie? In ieder geval met de mensen in gesprek gaan, de oudere werknemer de mond gunnen en goed luisteren naar wat er op de werkvloer leeft. Wat daarbij hoort is ook: respect hebben voor de jarenlange ervaring van de oudere medewerker.
Graag noemen we een praktijkvoorbeeld van een jonge leidinggevende die voortdurend vertelde dat zij niet werd geaccepteerd als leidinggevende. Totdat ze er achter kwam dat niet zozeer de medewerkers het moeilijk vonden om haar als leidinggevende te accepteren maar dat ze zelf moeite had om haar nieuwe rol op te pakken.
De basis voor leidinggeven
Ook in deze situatie gelden de basiswetten voor de leidinggevende:
- medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn (welke kant gaan we op)
- medewerkers willen weten wat er van hun verwacht wordt
- medewerkers willen weten hoe ze zaken moeten aanpakken
- medewerkers willen gehoord worden
Training leidinggeven voor het middenkader
Voor het middenkader hebben wij een aantal trainingen ontwikkeld zoals:
- basiscursus leidinggeven
- training praktisch leidinggeven
- maatwerktraject individuele coaching
- training van collega tot leidinggevende
Leerdoelen
Bekijk leerdoelen voor de training basisvaardigheden leidinggeven. Ook geschikt voor doorgegroeide leidinggevenden.