Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Aansturen van oudere werknemers lastig voor jonge(re) managers

Aansturen of leidinggeven aan oudere of ervaren medewerkers is soms moeilijk voor jonge managers of leidinggevenden. Dat geldt des te meer wanneer de leidinggevende is doorgegroeid vanaf de werkvloer naar een leidinggevende functie.

Boven je medewerkers staan

Wordt de leidinggevende geaccepteerd?

Acceptatie is een sleutelwoord bij het proces tussen jonge leidinggevenden en oudere werknemers. De jonge leidinggevende heeft al vrij snel het gevoel dat hij door de oudere werknemer niet geaccepteerd wordt. Waarom niet? Omdat hij/zij:

  • minder ervaring heeft en zich nog bewijzen moet in de functie
  • nog maar net begint in de leidinggevende functie en derhalve minder autoriteit

Soms speelt - zo merken wij - oud zeer ook nog een rol. Sommige oudere werknemers hadden de functie van leidinggevende ook graag gekregen maar voelen zich gepasseerd wanneer de organisatie hen meerdere malen gepasseerd heeft. Dit 'oud zeer' speelt op in de communicatie richting de kersverse leidinggevende of manager.

Houding oudere werknemers

Wat voor houding nemen oudere werknemers aan jegens de jonge leidinggevende?  We zien op de werkvloer diverse zaken zoals:

  • we moeten nog zien wat hij/zij ervan maakt (afwachtend dus)
  • men vindt de jonge leidinggevende een wijsneus die zich eerst maar eens moet bewijzen
  • hij/zij heeft het volgens de oudere werknemers erg hoog in zijn bol zitten

Rol van de jonge leidinggevende

Bij de jonge leidinggevende kan deze houding leiden tot onzekerheid. Hij/zij voelt zich bekeken, durft soms minder snel en daadkrachtig op te treden en vindt het soms lastig om de oudere werknemer aan te spreken op bepaald gedrag. Een belangrijke rol is om overwicht te ontwikkelen als leidinggevende. Maar hoe doe je dat? Meer weten?

Overwicht ontwikkelen als leidinggevende

Wat kunt u eraan doen?

Wat kan de jonge leidinggevende doen in een dergelijke situatie? In ieder geval met de mensen in gesprek gaan, de oudere werknemer de mond gunnen en goed luisteren naar wat er op de werkvloer leeft. Wat daarbij hoort is ook: respect hebben voor de jarenlange ervaring van de oudere medewerker.

Graag noemen we een praktijkvoorbeeld van een jonge leidinggevende die voortdurend vertelde dat zij niet werd geaccepteerd als leidinggevende. Totdat ze er achter kwam dat niet zozeer de medewerkers het moeilijk vonden om haar als leidinggevende te accepteren maar dat ze zelf moeite had om haar nieuwe rol op te pakken.

De basis voor leidinggeven

Ook in deze situatie gelden de basiswetten voor de leidinggevende:

  • medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn (welke kant gaan we op)
  • medewerkers willen weten wat er van hun verwacht wordt
  • medewerkers willen weten hoe ze zaken moeten aanpakken
  • medewerkers willen gehoord worden

Training leidinggeven voor het middenkader

Voor het middenkader hebben wij een aantal trainingen ontwikkeld zoals:

Leerdoelen

Bekijk leerdoelen voor de training basisvaardigheden leidinggeven. Ook geschikt voor doorgegroeide leidinggevenden.

Leerdoelen basisvaardigheden leidinggeven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens