Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Te aardig, te lief en te vriendelijk

Te aardig, te lief en te vriendelijk is een valkuil. Enerzijds kan deze valkuil  voortkomen uit de kwaliteit van loyaal en trouw zijn. Anderzijds kan het te maken hebben met de moeite om voor jezelf op te komen of met de moeite om grenzen aan te geven.

In dit artikel ga ik in op onderwerpen als:

  • het kenmerk of de definitie van te aardig en te lief zijn
  • waarom ben je te aardig of te lief? Wat zijn de oorzaken?
  • aardig en leuk gevonden willen worden: bang om onaardig gevonden te worden
  • aardigheid in teams en organisaties
  • te aardig als leidinggevende: wat betekent dat?

Te aardig, te lief en te vriendelijk

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Kenmerken en definitie

Je zoekt vast naar de kenmerken van te aardig en te lief zijn. Ik maak een opsomming en ben superbenieuwd of jij je in sommige herkent:

  • je vergoelijkt het gedrag van de ander, zelfs al heeft men jou onrecht aangedaan
  • je wil geen onvertogen woord over een ander spreken, ook niet wanneer je boos bent of geïrriteerd
  • je schikt je meestal in wat de ander wil
  • je laat andermans belang voorop gaan
  • je mijdt de confrontatie
  • je doet moeite om aardig gevonden te worden
  • je bent altijd de minste misschien wel omdat je dat geleerd is (mijn moeder zei vroeger vaak: 'je moet ook de minste kunnen zijn'
  • je staat altijd voor iedereen klaar
  • je wil iedereen te vriend houden
  • je voelt je voor iedereen verantwoordelijk
  • je bent supertrouw oftewel zo trouw als een hond
  • je hoort andersmans verhalen eindeloos aan maar wie luistert naar jou?
  • je wilt het altijd gezellig maken thuis en op jouw werk zelfs al gaat het ten koste van jezelf
  • je wordt niet boos, zelfs niet als anderen jou benadelen
  • je wilt het iedereen naar de zin maken
  • wanneer jij een fout maakt bied je je excuus aan maar wanneer een ander een fout maakt zeg je 'o dat geeft niets hoor'
  • je bent altijd vriendelijk naar andere mensen toe, ook al vind je bepaalde dingen vervelend

Oorzaken

Waarom ben je te aardig? Ik noem een paar mogelijke redenen waarom mensen soms te aardig en te lief zijn:

  • jouw kwaliteit is dat je loyaal bent en trouw: je schiet soms door in de valkuil van over-loyaliteit
  • jouw kwaliteit is behulpzaam en hulpvaardig: je schiet soms door in over-behulpzaamheid
  • jouw kwaliteit is zorgzaam: soms ben je over-zorgzaam

Zo kan ik doorgaan. In dat geval ligt er een relatie met jouw kernkwaliteiten en valkuilen. Maar er kunnen ook andere redenen zijn:

  • Je hebt de overtuiging 'die goed doet, wie goed ontmoet'. Met andere woorden: wat je geeft dat krijg je terug. Als je maar aardig bent voor anderen dan meen je dat anderen ook aardig zijn voor jou.
  • Je hebt behoefte aan waardering of je bent bang voor afwijzing
  • je hebt nooit geleerd om autonoom te zijn en jezelf op waarde te schatten (te aardig = jezelf onwaardig)
  • je walst over eigen grenzen heen en je laat anderen gemakkelijk over jouw grenzen heenlopen

Aardig en leuk gevonden willen worden

Aardig en leuk gevonden willen worden

Wil je aardig en leuk gevonden worden? Is het belangrijk voor jou dat mensen zeggen dat je het goed doet, dat je er leuk of knap uitziet? Wil je niemand voor het hoofd stoten, teleurstellen of pijn doen? Weet je dat dit een drijfveer is? Een drijfveer die voorziet in jouw persoonlijke behoefte om erbij te horen en om waardering te ontvangen. Ik noem enkele gedragskenmerken:

  • Je voelt je snel afgewezen als mensen jou niet leuk vinden
  • Je spant je tot het uiterste in om er leuk uit te zien: niets is jou teveel
  • Je bent heel erg bezig met wat anderen van je vinden of wat je denkt dat anderen van jou vinden
  • Je loopt jezelf voorbij en je gaat over eigen grenzen heen
  • Je zit erg in de dienstverlenende stand maar klantgericht heet bij jou klantgezwicht

Hoe komt het? De diepste oorzaak zal wel zijn dat je meent waardering te krijgen door je zo op te stellen. Wat denk je zelf? In feite is het een vorm van sociale angst en ben je bang om buitengesloten te worden of afgewezen te worden door anderen. Hoe komt dat?

  • Ben je een sociaal ingesteld mens die met name in de valkuil stapt?
  • Is het zaak om aan jouw zelfvertrouwen te werken en merk je dat je daar behoefte aan hebt?
  • Was er thuis te weinig aandacht vroeger voor jouw gevoelens?

Kenmerkend: wie te aardig is, is onaardig

Wie te aardig is, is in feite onaardig. Te aardig is een element waar je zelf niets aan hebt en waar je een ander geen plezier mee doet. Wie te aardig is, is onduidelijk over eigen grenzen en dus ook over eigen mogelijkheden. Anderen weten niet altijd wat ze aan je hebben. Ik zei het al eerder: te aardig is jezelf onwaardig. Het draagt bij aan grote onduidelijkheid in jouw communicatie. Wil je nu echt wat je toezegt? Of zeg je maar gewoon dat je het wel wilt? Bovendien ontvang je op deze manier niet het respect wat je eigenlijk wel zou willen ontvangen.

In teams en organisaties

Wanneer men in teams en organisaties te aardig is voor elkaar dan ontstaan er regelmatig teamconflicten. Wanneer men te aardig voor elkaar is ontstaan er open eindjes. Open eindjes zorgen voor onduidelijke afspraken, verwachtingen die niet helder zijn en uiteindelijk voor teleurstellingen en matige prestaties. Bovendien kan het leiden tot ontevredenheid en spanningen binnen teams of het zorgt voor ongezonde werkrelaties binnen teams.

Voor leidinggevenden

Speciaal voor leidinggevenden, managers en ondernemers benoem ik wat het betekent dat je te aardig bent in jouw functie als leidinggevende. In feite:

  • zorg je ervoor dat teamleden snel over jou heenlopen
  • ben je niet sturend genoeg en verwacht men van jou dat je leiderschap toont
  • creëer je teamproblemen: haantjes kunnen je naar de kroon steken
  • ontstaan er problemen binnen jouw team als het gaat over begrenzing
  • ben je als leidinggevende onduidelijk

Voor jou kan een traject gericht op persoonlijke ontwikkeling of assertief managen uitkomst bieden om aan eigen leerdoelen te werken.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.