Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Te aardig, te lief en te vriendelijk

Te aardig, te lief en te vriendelijk is een valkuil. Enerzijds kan deze valkuil  voortkomen uit de kwaliteit van loyaal en trouw zijn. Anderzijds kan het te maken hebben met de moeite om voor uzelf op te komen of met de moeite om uw grenzen aan te geven.

In dit artikel gaan we in op een aantal onderwerpen zoals:

Te aardig, te lief en te vriendelijk

  • het kenmerk of de definitie van te aardig en te lief zijn
  • waarom bent u te aardig of te lief? Wat zijn de oorzaken?
  • aardig en leuk gevonden willen worden: bang om onaardig gevonden te worden
  • aardigheid in teams en organisaties
  • te aardig als leidinggevende: wat betekent dat?

Kenmerken en definitie

Wat is de definitie van iemand die té aardig is?

  • gedrag van de ander vergoelijken ook al heeft men u onrecht aangedaan
  • geen onvertogen woord spreken tegen een ander: zelfs al bent u boos en geïrriteerd dan weet u dat te verbergen!
  • harde woorden en confrontaties vermijden
  • u altijd schikken in wat een ander wil
  • andermans belang voorop laten gaan
  • altijd de minste zijn
  • moeite doen om aardig gevonden te worden
  • altijd voor iedereen klaar staan
  • iedereen te vriend willen houden
  • dat u zich verantwoordelijk voelt voor zo’n beetje iedereen
  • dat u bijzonder loyaal en trouw aan anderen bent
  • dat u andermans verhalen eindeloos aanhoort terwijl niemand naar uw verhalen luistert
  • dat u het altijd gezellig wilt maken thuis en op uw werk en dat anderen het vooral naar de zin willen hebben
  • dat u maar moeilijk boos kunt worden zelfs als u benadeeld wordt door anderen
  • iedereen naar de zin maken
  • wanneer u zelf een fout maakt excuseert u zich maar wanneer een ander iets fout doet dan zegt u ‘o geeft niets hoor’.
  • altijd vriendelijk naar andere mensen toe, zelfs al vindt u bepaalde dingen niet leuk

Waarom doet u het?

Waarom bent u  te aardig? We noemen een paar mogelijke redenen waarom mensen soms te aardig en te lief zijn:

  • ze hebben de overtuiging: wie goed doet, wie goed ontmoet. Met andere woorden: wat u geeft dat krijgt u terug. Als u maar aardig bent naar anderen dan zijn anderen ook aardig voor u
  • ze willen aardig en leuk gevonden worden wat hetzelfde is als ze zijn bang om onaardig en minder leuk gevonden te worden
  • behoefte aan waardering (angst voor afwijzing)
  • ze hebben nooit geleerd om autonoom te zijn en zichzelf op waarde te schatten
  • ze walsen snel over eigen grenzen heen en ze laten de ander snel over eigen grenzen heenlopen
  • ze hebben de kwaliteit of kernwaarde loyaal en zijn in de valkuil terechtgekomen (te loyaal)

Aardig en leuk gevonden willen worden

Aardig en leuk gevonden willen worden

Wilt u aardig en leuk gevonden worden? Is het belangrijk voor u dat mensen zeggen dat u het goed doet, dat u er leuk of knap uitziet? Wilt u niemand voor het hoofd stoten, teleurstellen, pijn doen? Weet u dat  dit een drijfveer is? Een drijfveer die voorziet in uw persoonlijke behoefte om erbij te horen en om waardering te ontvangen. We noemen enkele gedragskenmerken:

  • u voelt zich snel afgewezen als mensen u niet leuk vinden
  • u spant zich tot het uiterste in om er leuk uit te zien: niets is u teveel
  • u bent heel erg bezig met wat anderen van u vinden of wat u denkt dat anderen van u vinden
  • u loopt uzelf voorbij en u gaat over eigen grenzen heen
  • u zit erg in de dienstverlenende stand maar klantgericht heet bij u klantgezwicht

Hoe komt het? De diepste oorzaak zal wel zijn dat u meent waardering te krijgen door u zo op  te stellen. Wat denkt uzelf? In feite is het een vorm van sociale angst en bent u bang om buitengesloten te worden of afwezen te worden door anderen. Hoe komt dat?

  • Bent u een sociaal ingesteld mens die met name in de valkuil stapt?
  • Is het zaak om aan uw zelfvertrouwen te werken en merkt u dat u daar behoefte aan hebt?
  • Was er thuis te weinig aandacht vroeger voor uw gevoelens?

Kenmerkend: wie te aardig is, is onaardig

Wie te aardig is, is in feite onaardig. Té aardig is een element waar u zelf niets aan hebt en waar u een ander geen plezier mee doet. Wie té aardig is, is onduidelijk over eigen grenzen en dus ook over eigen mogelijkheden. Anderen weten niet altijd wat ze aan u hebben. Wilt u het nu echt? Of zegt u maar gewoon dat u het wilt? Bovendien ontvangt u op deze manier niet het respect wat u eigenlijk wel zou willen ontvangen.

In teams en organisaties

Wanneer men in teams en organisaties te aardig is voor elkaar dan ontstaan er regelmatig teamconflicten. Wanneer men te aardig voor elkaar is ontstaan er open eindjes. Open eindjes zorgt voor onduidelijke afspraken, verwachtingen die niet helder zijn en uiteindelijk voor teleurstellingen en matige prestaties. Bovendien kan het leiden tot ontevredenheid en spanningen binnen teams maar ook voor ongezonde werkrelaties binnen teams.

Voor leidinggevenden

Speciaal voor leidinggevenden, managers en ondernemers benoemen wij wat het betekent dat u te aardig bent in uw functie als leidinggevende. In feite:

  • zorgt u ervoor dat uw teamleden snel over u heenlopen
  • bent u niet sturend genoeg en verwacht men van u dat u leiderschap toont
  • creëert u teamproblemen: haantjes kunnen u naar de kroon steken
  • ontstaan er problemen binnen uw team als het gaat over begrenzing
  • bent u als leidinggevende onduidelijk

Voor u kan een traject gericht op persoonlijke ontwikkeling of assertief managen uitkomst bieden om aan uw leerdoelen te werken.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training en coaching

Bij ons kunt u uw leerdoelen combineren tot één training of coachingstraject. Bekijk al onze trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Training persoonlijke ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens