Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Geïrriteerd, geprikkeld, gepikeerd of geërgerd

Irritatie en ergernis, geprikkeld of gepikeerd: iedereen is wel eens geïrriteerd of geprikkeld en kan wel eens geërgerd ergens op reageren. En dat is maar goed ook. Want deze gevoelens van irritatie en ergernis hebben een duidelijke functie.

Wanneer irritatie?

Irritatie en frustratieWanneer voelen wij irritatie?

  • je staat voor de kassa en iemand anders kruipt nog gauw even voor
  • voor de zoveelste keer belooft je baas terug te komen op een eventuele salarisverhoging en weer is het uitgesteld
  • je hebt al tien keer tegen de kinderen gezegd dat ze de fietsen binnen moeten zetten als het regent en weer doen ze het niet
  • je wilt even rustig aan het werk achter de laptop en de kinderen zetten de TV keihard aan
  • de 24e Whats App binnen een half uur
  • 48 emails op uw werk omdat u 2 dagen vrij bent geweest: nou dat helpt!

Leren van de irritatiezone

Irritatie is een belangrijk instrument voor training en coaching. We noemen een paar leerdoelen:

Individuele coaching

  • En nou is het afgelopen!

    Hoe langer het duurt, hoe meer de irritatie toeneemt. De frustratie neemt overigens ook toe. En u roept: nu is het afgelopen, zet die radio eens wat zachter! Ziet u wat er gebeurt? Precies: u wordt boos!

  • De voorlopers van boosheid

    Irritatie en frustratie noemen wij de voorlopers van boosheid en woede. Het zijn de twee kleine keffers die uw terrein bewaken. Totdat die ene grote hond achter de woning vandaan komt. Dan is 't echt gebeurd. 

  • Waarom is irritatie positief?

    Waarom zijn gevoelens van irritatie en ergernis positief? Het zegt alles over uw grenzen. Blijkbaar gebeurt er iets wat over uw grens gaat of blijkbaar is er iemand die uw grens passeert. Maar wanneer u het negeert en er niets mee doet, leidt het tot boosheid, woede of zelfs agressie.

  • Wanneer is irritatie negatief?

    Op het moment dat u sinds enige tijd structureel last heb van overmatige irritatie of geprikkeldheid is er misschien iets anders aan de hand. Dat kan van alles zijn maar kijk ook eens bij de kenmerken van een burnout.

  • Wat kunt u met uw irritatie en ergernissen?

    Allereerst is het van belang om gevoelens van irritatie en ergernis toe te staan. Van belang is te achterhalen wat uw grens passeert. Daarna is het van belang om uw gevoelens bespreekbaar te maken.

  • Gefeliciteerd: u bent de eigenaar van uw gevoelens!

    Belangrijk is om te weten dat een ander u niet irriteert maar dat u zelf eigenaar bent van uw gevoelens en ook van uw grenzen. Die ander maakt blijkbaar iets bij u los wat iets over uw grenzen zegt. En dat is vooral van belang om deze gevoelens op de juiste wijze te communiceren.

    Dus niet:

    • jij irriteert me mateloos maar ik ben geïrriteerd omdat
    • jij ergert me verschrikkelijk de laatste tijd maar ik.............

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Kernkwaliteit en valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Voorbeelden van irritaties Leren omgaan met gevoelens van irritatie

Onderstaand treft u een aantal voorbeelden van irritaties of ergernissen:

  • Egoïsme / profiteurs

    U ergert zich wanneer mensen egoïstisch zijn ingesteld en alleen maar oog hebben voor zichzelf. U herkent ze vast: wanneer er wat te halen valt, zijn ze aanwezig. Maar zodra de mouwen opgestroopt moeten worden om samen de klus te klaren, haken ze af. U kunt zich niet voorstellen dat ze zelden bereid zijn een ander eens een keer te helpen. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit: behulpzaam en hulpvaardig en bent u bijzonder zorgzaam

  • Starheid en rigiditeit

    U ergert zich wanneer mensen zich star of rigide opstellen, weinig aanpassingsvermogen tonen, niet flexibel zijn en star vasthouden aan bepaalde gewoonten, procedures of afspraken. Misschien zegt u wel eens: ze zijn zo flexibel als beton: Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit aanpassingsvermogen en over de kwaliteit: flexibiliteit. Kunt u goed improviseren?

  • Onrecht: kunt u daar niet tegen?

    Kunt u niet tegen onrecht of oneerlijkheid? Hebt u de neiging om meteen in te grijpen wanneer u onoprechtheid, malversaties en onrecht bespeurt? Ook al zou het uw kop kosten: maar u gaat ervoor! Dan beschikt u over de kwaliteit: recht door zee Wat samenhangt met een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

  • Ze laten zich altijd leiden door anderen

    U ergert zich wanneer mensen als een kuddedier achter elkaar aanlopen. U vindt ze veel te meegaand, ze hebben te weinig een eigen visie en kijk op de wereld. Eigenlijk is het slappe hap. U gaat liever uw eigen gang en al te graag volgt u uw eigen koers. U beschikt over de kwaliteit: aanwezig en profilerend.

  • Ze rommelen maar wat raak

    U ergert zich wanneer er maar wat aangerommeld wordt binnen uw team of organisatie. Collega's die het niet al te nauw nemen, onnauwkeurig zijn staan niet op uw lijst met favorieten. U vindt dat ze veel te gemakkelijk ingesteld zijn. Waarschijnlijk bent u accuraat, nauwkeurig en precies of ordelijk. systematisch en gestructureerd. U hebt oog voor details.

  • Bij ons is het zo gezapig

    U ergert zich wanneer alles zijn gangetje gaat binnen uw organisatie. Mensen lijken niet vooruit te branden. Wat u ook doet, u krijgt de boel maar niet in beweging. Collega's willen alles zoveel mogelijk bij het oude laten en staan weinig open voor vernieuwing en innovatie. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit: ambitieus en grensverleggend of prestatiegericht. U zou graag meer risico's willen nemen. U hebt daar de moed en durf voor.

  • Impulsieve beslissingen en besluiten

    U ergert zich wanneer er ad-hoc beslissingen worden genomen waarvan men de consequenties vaak niet goed kan overzien. Impulsieve beslissingen en besluiten zitten duidelijk in uw irritatiezone. Onder druk of geforceerd een besluit nemen vindt u heel vervelend. U denkt liever eerst eens goed na en wilt graag de tijd om alle opties eens goed te overdenken. U beschikt over de kwaliteit: bedachtzaam, doordacht en weloverwogen

  • Ze doen zich veel groter voor dan ze zijn: opgeblazenheid

    U ergert zich wanneer mensen zich groter voordoen dan ze zijn. Mensen die altijd in het middelpunt of op de voorgrond moeten staan kunnen u mateloos irriteren. Laten ze een keer normaal doen. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit: bescheiden

  • Je kunt er ook nooit op aan

    U ergert zich wanneer u merkt dat u niet op andere mensen aankunt. Mensen die van alles afspreken maar er nooit op terugkomen of de afspraken halfbakken uitvoeren, kunnen u mateloos irriteren. Ook kunt u zich ergeren wanneer er steeds een andere uitleg aan bepaalde afspraken wordt gegeven. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit: betrouwbaar: afspraak is afspraak

  • Onverschilligheid

    U ergert zich wanneer mensen onverschillig zijn en weinig meeleven of betrokkenheid tonen bij de ander. U kunt zich moeilijk voorstellen dat ze zo weinig interesse hebben in hun medemens. Alsof ze alleen maar voor zichzelf leven en totaal geen oog hebben voor de ander. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit: betrokken en betrokkenheid.

  • Ze raken nooit een keer in vuur en vlam

    U irriteert zich wanneer mensen nooit in vuur en vlam raken over een bepaald plan of idee. Hoe goed uw idee ook is, hoe mooi u het ook brengt maar er zit geen beweging in. Waarschijnlijk hoort de kwaliteit enthousiast bij u!

  • Talmen en treuzelen

    U ergert zich wanneer mensen maar blijven talmen en treuzelen en uiteindelijk om de hete brij heen draaien. Mensen die zelden tot de kern komen en nooit eens doorpakken kunnen u mateloos ergeren. Men kan u behoorlijk tegen de haren instrijken wanneer u merkt dat alles over 10 schijven moet gaan alvorens er een beslissing komt of wanneer er een bureaucratie heerst binnen uw organisatie. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit daadkrachtig en blijkbaar houdt u van opschieten

  • Ze zijn al aan 't werk voordat ze het probleem bekeken hebben

    U ergert zich wanneer mensen al te snel 'hands on' zijn en direct in actie komen om een probleem op te lossen. Liever onderzoekt u het probleem wat nauwkeuriger waarna u keuzes maakt hoe u het zou aanpakken. Waarschijnlijk bent u analytisch ingesteld

  • Ze blijven maar praten en beschouwen

    U ergert zich wanneer mensen maar blijven praten en beschouwen zonder dat ze ook maar 1 stap zetten om een probleem op te lossen. En maar analyseren, plannen bedenken hoe ze iets moeten aanpakken zonder tot doen te komen. Waarschijnlijk bent u doortastend

  • Ze kunnen zich moeilijk verplaatsen in een ander

    U ergert zich wanneer mensen al te snel een oordeel hebben over iemand anders terwijl uit alles blijkt dat ze zich erg moeilijk kunnen verplaatsen in de situatie van de ander. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit:  inlevingsvermogen

  • Drammers!

    U ergert zich wanneer mensen druk op u uitoefenen en beginnen te drammen over iets wat vandaag is bedacht en gisteren al klaar had moeten zijn. Hoe meer men de druk opvoert, hoe eerder men u dreigt te verliezen. Waarschijnlijk beschikt u over de kwaliteit geduldig

  • Ongevoelig, afstandelijk en zakelijk

    Wanneer mensen ongevoelig en afstandelijk zijn kunt u zich irriteren of ergeren. Het is voor u moeilijk voor te stellen wanneer situaties zo rationeel, zakelijk of afstandelijk worden besproken zonder dat u daar enig contact bij voelt. Waarschijnlijk is uw kwaliteit: gevoelig en gevoelsmens of zelfs hooggevoelig. Bent u intuïtief ingesteld?

  • Ze laten zich van alles aanpraten

    U ergert zich wanneer mensen zich zomaar wat laten aanpraten of aansmeren. Wanneer ze een verhaal horen of lezen staan ze snel in vuur en vlam en nemen ze zaken voor waar aan waarvan u betwijfelt of dit wel terecht is. Het irriteert u wanneer mensen alles voor zoete koek slikken zonder dat ze de consequenties goed hebben overdacht en bekeken. Wellicht is uw kwaliteit: kritisch, alert en waakzaam

  • BLABLA verhalen

    U ergert zich aan BLABLA verhalen. Het irriteert u wanneer mensen overenthousiast reageren op een idee of voorstel, dat ze meteen gouden bergen voor zich zien. U betwijfelt de gouden bergen en vraagt zich af wat hier van terecht komt. Overtrokken reacties zal men bij u niet snel kunnen vinden. Uw wordt getypeerd als no nonsens en uw kwaliteit is: nuchter en realistisch.

  • Addertjes onder het gras: wantrouwen en achterdocht

    Mensen die altijd adders onder het gras zien kunnen u irriteren. U vindt dat ze zich veel te veel laten leiden door wantrouwen en achterdocht. Uw kwaliteit: open, openheid en openhartig

  • Altijd negatief

    U kunt zich ergeren wanneer mensen altijd negatief zijn. Overal hebben ze wat op aan te merken. Meestal zien ze wel beren op de weg. Ze zullen zelden in 1x instemmen met een nieuw voorstel want er mankeert altijd wel iets aan of ze zien het altijd donker in. Wellicht beschikt u over de kwaliteit: optimistisch

  • Zweverig en close

    Zodra het te zweverig en weinig concreet wordt, bent u vertrokken en haakt u af. U irriteert zich wanneer mensen te sentimenteel worden of te close met elkaar omgaan. U ergert zich wanneer de beschouwingen leiden tot niets. U vindt dat een bespreking of idee wel moet leiden tot concrete stappen. Wellicht bent u zakelijk en zaakgericht

  • Onverantwoordelijk gedrag: de Jantjes van Leiden

    Wanneer mensen zich overal heel gemakkelijk van afmaken, kunt u zich behoorlijk opwinden. U vindt dat ze veel te gemakkelijk ingesteld zijn en dat ze een ander altijd laten opdraaien voor gevolgen. Beschikt u over de kwaliteit verantwoordelijkheidsgevoel

  • Ze draaien om de hete brij heen

    U ergert zich wanneer mensen voortdurend om de hete brij heen draaien. Het irriteert u wanneer mensen niet zeggen waar het op staat, overal doekjes omwinden, niet voor hun mening uitkomen. Wanneer er verborgen agenda’s zijn of politieke spelletjes worden gespeeld haakt u helemaal af. Iedere vorm van overmatige diplomatie is u vreemd. U zegt waar het op staat en wilt eerlijk voor uw mening uitkomen. Waarschijnlijk is uw kwaliteit: directheid of direct.

  • Verborgen agenda’s, bedriegen en oneerlijkheid

    Wanneer mensen liegen, bedriegen, oneerlijk zijn, dubbele of verborgen agenda’s hebben of wanneer er sprake is van onoprechtheid, verkooppraatjes, mooie praatjes en vlotte babbels die niet gemeend zijn dan haakt u af. Het stuit u tegen de borst zelfs. U bent consciëntieus en gewetensvol en integer. U beschikt over de kwaliteit: eerlijk en over de kernwaarde oprecht

  • Verwende nesten: ze geven het ook zo maar op!

    Verwende nesten kunnen u mateloos ergeren. Hun bedje is blijkbaar altijd gespreid. Ze geven het zomaar op, zijn niet bereid om enige moeite te doen of een extra inspanning te leveren. Het moet allemaal vanzelf en gemakkelijk gaan en eigenlijk zijn ze gewoon verwend. U kent dat niet want u bent volhardend en gedreven. U beschikt over discipline en doorzettingsvermogen.

  • Ze zijn veel té behoudend en conservatief

    Ergert u zich wanneer ze veel te behoudend, terughoudend of conservatief zijn en dat er maar weinig ruimte is voor vernieuwing? U beschikt waarschijnlijk over de kwaliteiten: creatief en innovatief.

  • Ontrouw: kunt u er niet tegen?

    Ergert u zich aan ontrouw en het gemak waar mensen afscheid van elkaar nemen? Denkt u ook dat trouw een begrip was wat bij vroeger hoorde en dat het tegenwoordig weinig meer is dan een krant. Uw kwaliteit is: loyaal en trouw.

Leren van uw irritaties?

Inzicht in uw irritaties en irritatiezoneAltijd ligt er een relatie tussen mijn behoeften en mijn gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens. We hebben ze allemaal voor u uitgewerkt. Wilt u leren van irritaties en uw inzicht in uw kwaliteiten vergroten? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Training Persoonlijke effectiviteit

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties.

Gevoelens en emoties

Wat zijn kwaliteiten?

De irritatiezone hoort bij uw kwaliteiten en valkuilen. Wat betekent dat precies? We hebben het omschreven bij:

kwaliteiten

Autonomie is persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling en autonomie. Lees verder:

Autonomie is persoonlijke ontwikkeling