Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Hard op de inhoud en zacht op de relatie? Wat is dat?

Hard op de inhoud en zacht op de relatie? Is dat een leerdoel voor de training communicatie? Maar wat bedoelt men met deze uitspraak? We leggen het uit!

Wanneer wordt deze uitspraak gebruikt?

Hard op de inhoud en zacht op de relatieVaak gebruikt men deze uitspraak wanneer iemand aangesproken moet worden op bepaalde gedragsaspecten. Bijvoorbeeld bij ongewenst gedrag of bij gedrag wat binnen uw organisatie ontoelaatbaar is. Ook komt het voor wanneer de medewerker aangesproken wordt bijvoorbeeld bij onvoldoende functioneren. Er wordt dan gezegd: wees hard op de inhoud en zacht op de relatie.

Waarom deze uitspraak?

Achter de uitspraak zit een bedoeling. Diegene die de boodschap moet overbrengen probeert men iets duidelijk te maken. Er mankeert blijkbaar iets aan diegene die het moet vertellen. Hij/zij is niet hard genoeg op de inhoud of hij/zij is te hard op de relatie. We werken het hieronder uit in mogelijke voorbeelden:

  • Niet hard genoeg op de inhoud

    • Men is onduidelijk in de communicatie: de boodschap komt niet over
    • Men draait om de brij heen en men gaat de pijnpunten uit de weg
    • De essentie en kern van de boodschap wordt weggemoffeld
  • Te hard op de relatie

    • De persoon wordt aangesproken of onderuitgehaald met andere woorden: het wordt op de man of vrouw gespeeld.

Waar gaat het om?

Hoe goed men de bedoelingen ook mogen zijn: de uitspraak vinden we niet terecht. Liever spreken we over het volgende:

  • Duidelijk zijn in de communicatie is zeggen wat je bedoelt en bedoelen wat je zegt. Dat betekent: het is voor één uitleg vatbaar wat u bedoelt met uw boodschap. U draait dus niet om de hete brij heen maar u benoemt precies waar het over gaat.
  • We spreken over gedrag, het bespreekbaar maken van gedrag of aanspreken op gedrag. Dus u benoemt in uw boodschap dat gedrag van de ander wat u anders zou willen zien. Daarmee laat u volledig los wat uw mening over de persoon in kwestie is. Anders gezegd: u laat het oordeel over de ander los.

Voorbeeld aanspreken op gedrag

Oordelen of op de persoon spelen

Aanspreken op gedrag

Ik zie dat je voor de zoveelste keer te laat komt. Je bent ook wel heel erg gemakkelijk ingesteld. Ik wil dat je je aan de werktijden houdt. We beginnen 's ochtend om 8.00 uur
Dit is de zoveelste fout in twee weken: ben je er wel bij of slaap je zo overdag? Ik zie dat er de laatste tijd een aantal fouten zijn gemaakt zoals.... (specificeren welke fouten)
Wat zat jij er ongeïnteresseerd bij tijdens het werkoverleg. Wat is er met jou aan de hand? Zag ik het goed dat jouw aandacht verslapte bij bepaalde onderwerpen tijdens het werkoverleg?

Leerdoel

Uiteraard zit er wel een leerdoel achter deze boodschap in het kader van de communicatietraining. Maar dat zal zijn in de trant van: gedrag bespreekbaar maken of leren aanspreken op.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens