Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Stimuleren van medewerkers motiveert!

Stimuleren van uw medewerkers werkt motiverend. Het is gedrag wat leidinggevenden zouden moeten laten zien om hun medewerkers te motiveren.

Wat is stimuleren?

Stimuleren van medewerkers is motiverendLeidinggevenden die stimuleren weten de medewerk aan te zetten tot actie en helpen de medewerker om in beweging te komen. Gedragskenmerken die daarbij horen:

  • U weet de medewerker uit te leggen waarom iets moet gebeuren of waarom een bepaalde taak moet worden gedaan
  • U kent de medewerker en u kent ook de drijfveren en behoeften van de medewerker waarop u weet aan te sluiten
  • U spoort aan en u moedigt aan: uw medewerker heeft uw vertrouwen en u spreekt dat ook uit
  • Bij tegenslagen weet u hoe u met de medewerker moet sparren om hem/haar op te beuren om toch voort te gaan op de ingeslagen weg
  • U weet de medewerker te prikkelen om uitdagende doelen te stellen voor zichzelf
  • Alle gedrag of uitingen van gedrag wat positief is zult u toejuichen, bevorderen en alles wat negatief is zult u ontmoedigen

Wat stimuleert nog meer?

U stimuleert uw medewerker door zijn/haar kwaliteiten te benutten, verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven.

Stimulerend: wanneer belangrijk?

Stimuleren is voor iedere leidinggevende een van belang o.a. bij:

  • Het motiveren van medewerkers
  • Delegeren van taken en verantwoordelijkheden
  • Bij teamontwikkeling

Is het uw leerdoel om medewerkers te stimuleren?

Ontmoedigen en afremmen

Het tegenovergestelde gedrag van de leidinggevende is: ontmoedigen en afremmen, temperen of belemmeren van uw medewerker. Wanneer ontmoedigt u uw medewerker?

  • Wanneer u taken aanbiedt die niet aansluiten bij de kwaliteiten van de medewerker
  • Wanneer u niet duidelijk bent in uw verwachtingen?
  • Wanneer uit uw gedrag blijkt dat u geen vertrouwen hebt in de medewerker
  • Negatieve communicatie
  • Wanneer u doelen oplegt in plaats dat u de medewerker stimuleert om eigen doelen te stellen
  • Wanneer u te sturend bent of de verantwoordelijkheid van de medewerker overneemt
  • Wanneer u geen aandacht voor uw medewerkers hebt

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens