Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Motiveren medewerkers na reorganisatie

Motiveren medewerkers na reorganisatie. De reorganisatie is achter de rug. De medewerkers die door inkrimping moesten vertrekken zijn ook daadwerkelijk vertrokken. De directie en ook de HRM-afdeling haalt opgelucht adem. Eindelijk! We kunnen weer een stap voorwaarts maken. Zijn de medewerkers ook gemotiveerd? Wat kunt u er als leidinggevende of manager bijdragen aan de motivatie van uw personeel?

Impact reorganisatie op motivatie medewerkers

Mederwerkers motiveren na de reorganisatieUw medewerkers dus de achterblijvers zouden superblij moeten zijn. Zij hebben immers nog een baan! En dus ook zekerheid! Toch blijkt in de praktijk van alledag dat dit niet het geval is. Verstandelijk begrijpen ze wel dat het zo is. Maar in hun emotie en gevoelens ligt het duidelijk anders.

Motivatie beschadigd door wantrouwen

In de praktijk van iedere dag blijkt dat medewerkers soms zelfs moeilijk te motiveren zijn na de reorganisatie. De stoom is eruit. De bezieling is weg of het élan of geloof. Het vertrouwen heeft een deuk opgelopen en heeft wellicht zelfs plaats gemaakt voor angst. Vragen als: zijn we er nu? Of komt er nog een volgende ronde? Redden we het nu als bedrijf? Of gaat het alsnog niet lukken?

Een reorganisatie is een rouwproces

In veel gevallen wordt voorbijgegaan aan het feit dat de reorganisatie een rouwproces is. Het is een verandering die niemand heeft gewild en waar geen werknemer voor heeft gekozen. En hoewel een reorganisatie onvermijdelijk kan zijn: het is een verlieservaring. Vertrouwde collega's zijn opeens thuis. Vakkennis is uit de organisatie gehaald. Expertise waar we blind op konden varen, zit nu thuis.

Vaak worden gevoelens niet benoemd

Deze gevoelens worden vaak niet benoemd. Ook niet door de leiding. Er worden wat sturingsmechanismen ontwikkeld die vaak louter rationeel zijn. Maar de onderstroom wordt niet besproken.

Bovenstroom en onderstroom binnen organisaties.

Transitie

De reorganisatie noemen we een verandering. Bezieling in de organisatie herwinnen noemen we transitie. Transitie is ervoor zorgen dat het plezier, de élan weer terug komt in de organisatie.

Fasen in het transitieproces

We onderscheiden een aantal fasen in het transitieproces:

  • het benoemen van de pijn
  • de fase van verwarring en richting zoeken
  • de aanvaarding en de eerste kleine successen

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens