Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Verwachtingsmanagement

Verwachtingen managen en verwachtingsmanagement is een basis voor het bereiken van resultaten en doelstellingen. Resultaatgericht leiderschap is gericht op het managen van verwachtingen en behoeften.

Verwachtingen managenWe hebben overal mooie termen voor zoals ook het woord verwachtingsmanagement maar het gaat om: wat verwacht u van de medewerker en wat van de medewerker van de organisatie of leidinggevende?

Verwachtingen en behoeften

Verwachtingen hebben altijd een relatie met behoeften. Uw medewerker werkt bij uw organisatie om te voorzien in de eigen behoeften en u hebt de medewerker in dienst genomen om te voorzien in de organisatiebehoeften. Verwachtingen managen is dus behoeften managen. Zo lang de arbeidsrelatie in wederzijdse behoeften voorziet, heeft de medewerker een baan en heeft uw organisatie een werknemer.

Basis voor succes

Wanneer er voorzien wordt in wederzijdse behoefte en wanneer er voldaan kan worden aan wederzijdse verwachting is de kans op succes bij het behalen van doelstellingen het grootst. Daarmee ontwikkelt u focus op doelen en resultaat. Overigens is iedere medewerker zelf veranntwoordelijk voor eigen verwachtingen, behoeften en gevoelens.

Belemmeringen en valkuilen

Als leidinggevende en manager dient u ook de valkuilen en belemmeringen te kennen:

  • de vraag is of medewerkers zich altijd bewust zijn van de eigen behoeften en eigen verwachtingen
  • worden verwachtingen wel uitgesproken?
  • worden verwachtingen serieus genomen en wordt de inbreng van de medewerker serieus gehoord wannneer hij/zij de eigen verwachting uitspreekt?
  • hoe gaat u om met tegenstrijdige verwachtingen? Is het veilig genoeg om hierover te spreken met elkaar?
  • zijn er verborgen agenda's binnen de organisatie?

Leerdoel

Een leerdoel voor de training resultaatgericht leidinggeven is het managen van verwachtingen en behoeften binnen uw team of organisatie. De basis voor verwachtingsmanagement is open communicatie. Lees ook: verwachtingen bespreekbaar maken omvat de volgende aspecten:

  • Medewerkers en leidinggevenden moeten zich open over wederzijdse verwachting kunnen uitspreken zonder restrictie, sanctie en zonder dat het onveilige gevoelens oplevert.
  • Duidelijkheid is evenzeer van belang zelfs al is er sprake van tegenstrijdig belang of tegenstrijdige verwachtingen.
  • Betrokkenheid van de medewerkers kunt u zeker niet missen wanneer het gaat om het managen van verwachtingen.

Leerdoelen

Dit artikel is geschreven in de serie: leerdoelen voor de training resultaatgericht leiderschap.

Leerdoelen training resultaatgericht leidinggeven

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven. Of wilt u een overzicht van alle training gericht op leiderschap?

Training resultaatgericht leidinggeven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens