Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Functioneringsgesprek voor duurzame inzetbaarheid

Functioneringsgesprekken zijn al jaren een vast onderdeel van het personeelsbeleid in organisaties. De vraag is of die gesprekken iets opleveren. We merken dat deze gesprekken vaak gezien worden als een verplichting om minimaal  één keer per jaar aantoonbaar een bespreking te hebben tussen leidinggevende en medewerker. Dit verplichte nummer draagt niet altijd bij aan het bevorderen van het functioneren, vaak wordt terug gekeken en komt vooral aan de orde wat niet goed gegaan is.  Terugkijken en beoordelen moet wel gebeuren maar dat doe je in een beoordelingsgesprek en als iets niet goed gaat moet je direct aan de bel trekken.

Functioneringsgesprek en duurzame inzetbaarheid

Toekomst en inzetbaarheid

Functioneringsgesprekken gaan over de toekomst met als doel ook dan nog optimaal inzetbaar te zijn.

Het gaat over:

  • Wat belangrijk voor je is, wat je wilt bereiken in je werk
  • hoe je het werk goed kunt volhouden
  • hoe je een optimale bijdrage levert aan de organisatie
  • hoe je zelf voldoening en plezier blijft houden in je werk
  • Wat je nodig hebt van de organisatie en wat je zelf kunt doen

Wat willen uw medewerkers bereiken?

Bij onderzoeken naar wat mensen willen bereiken in hun werk zien we de volgende 7 items altijd terug.  U kunt ze gebruiken om het functioneringsgesprek te richten op duurzaam functioneren en optimaal presteren;

  • Het kunnen gebruiken van kennis en kunde
  • Het ontwikkelen van kennis en kunde
  • Het betrokken zijn bij belangrijke beslissingen
  • Het hebben van betekenisvolle werkcontacten met anderen of deze kunnen opbouwen
  • Eigen doelen stellen
  • Een goed inkomen verdienen
  • Een bijdrage leveren aan het creëren van iets waardevols

Drie belangrijke vragen

In het functioneringsgesprek gericht op duurzame inzetbaarheid hoeft u slecht  drie verschillende vragen te stellen met betrekking tot bovenstaande onderwerpen:

  • Hoe belangrijk zijn bovenstaande onderwerpen voor u?
  • Biedt het werk u op dit moment voldoende mogelijkheden om gewenste invulling te geven aan bovenstaande onderwerpen?
  • In hoeverre lukt het u daadwerkelijk om uitvoering te geven aan bovenstaande onderwerpen?

Functioneren en inzetbaarheid komt in gevaar als er iemand veel belang aan een onderwerp hecht maar er geen daadwerkelijke invulling aan kan geven. De vaak logische interventies die daaruit volgen dragen bij aan wat organisatie en medewerker willen bereiken, niet aan wat ze willen voorkomen.

Het functioneringsgesprek wordt op deze wijze geen gesprek over wat fout is gegaan en waar verbetermaatregelen voor afgesproken worden maar een gesprek over wat mens en organisatie nodig hebben om ook in de toekomst optimaal te functioneren. Het functioneringsgesprek is dan nog steeds een verplicht nummer, maar wel een nummer waar naar uitgekeken wordt.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach