Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beoordelingsformulier

Beoordelingsformulieren worden gebruikt bij het beoordelingsgesprek: een gesprek wat plaats vindt tussen de leidinggevende en de medewerker. Ze zijn in tal van maten en soorten verkrijgbaar op de markt. Een beoordelingsformulier is erop gericht om de beoordeling of het gesprek over de beoordeling vast te leggen en structuur te bieden voor de leidinggevende in de wijze waarop de beoordeling plaats vindt.

Soorten en maten

Voorbeeld beoordelingsformulierWe hebben ze de afgelopen jaren verzameld. Tal van soorten beoordelingsformulieren die door organisaties gebruikt worden. Kern van het verhaal is: welk formulier u ook gebruikt, er blijven haken en ogen aan vastzitten. Kortom: er is geen perfecte methode van vastlegging.

Van A tot D

  • A: meer dan voldoende
  • B: voldoende
  • C: onvoldoende
  • D: meer dan onvoldoende

Van 1 tot 5

U kunt het ook uitdrukken in cijfers: van 1 tot 5. Waarbij 1 als onvoldoende wordt aangemerkt en 5 als uitstekend.

Open beoordeling

We treffen ook beoordelingsformulieren die meer een open karakter hebben en waarbij de leidinggevende zijn mening kan geven zoals:

  • Toont vakkennis en vaardigheid
  • Werkt zorgvuldig  
  • Is behulpzaam
  • Draagt positief bij aan de sfeer in het team

Voorbeeld downloaden

Wilt u een voorbeeld downloaden van een beoordelingsformulier? Wij hebben er één voor u uitgewerkt die u kostenloos kunt downloaden en naar eigen smaak kunt irnichten.

Voorbeeld beoordelingsformulier downloaden

Beoordelen

Beoordelen van de medewerker. Wat is dat eigenlijk? Wat moet er beoordeeld worden? Waar moet u als leidinggevende op letten? U leest het hier:

Beoordelen: wat is dat?

Voor- en nadelen

Iedere beoordelingssystematiek heeft voor- en nadelen. Hoe u het ook aanpakt, welk systeem of formulier u ook hanteert. Het grootste bezwaar tegen beoordelingsformulier is dat het een invuloefening wordt voor de leidinggevende en er  geen gesprek meer gevoerd wordt. In alle gevallen dient u dat te voorkomen.

Wanneer u geen beoordelingsformulier gebruikt is er ook een bezwaar. De kans is groot dat er van eenduidig beoordelen geen sprake meer is, zeker in de grotere organisaties. Een ander bezwaar is dat er te weinig vastgelegd wordt.

Beoordelingsgesprek voeren zonder formulier

Ooit mochten we een training beoordelingsgesprekken uitvoeren bij een organisatie waarbij het verboden was voor leidinggevenden om een beoordelingsformulier te gebruiken bij het beoordelingsgesprek. De organisatie was van mening dat een formulier alleen maar zou afleiden van het échte gesprek. Op zich is daar best wat voor te zeggen. Toch merkten we dat de leidinggevenden dat als heel moeilijk hebben ervaren. Een beoordelingsformulier is dus ook een soort handvat of kapstok voor het gesprek. Conclusie: het gaat niet om het beoordelingsformulier maar  soms ontkomt u er niet aan.

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training en coaching

Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.

Training functioneren en beoordelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens