Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vragen over teamontwikkeling en teambuilding

De vraagbaak over teamontwikkeling heeft De Steven opgezet als ondersteuning voor teams die zich willen door ontwikkelen en die teamwork en onderlinge samenwerking willen bevorderen.  U treft hier tal van artikelen over vraagstukken binnen teams en hoe u deze zou kunnen aanpakken.

Problemen binnen teams

Teamontwikkeling en teambuildingVaak wordt over de ontwikkeling van teams nagedacht als er problemen zijn. Dat is jammer want feitelijk bent u dan te laat. Wie vroegtijdig met teamontwikkeling begint voorkomt problemen.

Rol van de leiding bij probleemteams

Ook de leidinggevende kan een rol spelen of (mede)veroorzaker zijn bij problemen binnen teams.

Negativiteit en weerstanden in teams

Lees ook onze artikelen over negativiteit en weerstanden binnen teams. 

Negativiteit en weerstanden in teams.

Training en coaching

Wilt u meer inzicht in de juiste aanpak bij teamproblemen? De Steven is specialist in de training teamontwikkeling voor leidinggevenden en managers. Tevens kunt u bij ons terecht voor teamcoaching gericht op samenwerking, communicatie en teamontwikkeling.

Leerdoelen voor teams

Vraagbaak training en coaching

Wilt u andere artikelen bekijken uit onze vraagbaak voor training en coaching?

Vraagbaak training en coaching

Ervaringen van deelnemers

Hierbij treft u verhalen en ervaringen van deelnemers en/of organisaties die bij De Steven een organisatietraject en/of teamtraject hebben gevolgd. Kort en bondig geven ze de kern weer.

  • ‘Conflicten werden bij ons nooit uitgesproken’

    Er was een cultuur van ‘pappen en nathouden’. De leiding omschreef de medewerkers als zeer gemotiveerd en betrokken terwijl er onderhuids van alles aan de gang was wat niet op tafel kwam. In de wandelgangen echter hoorde je wel hoe het echt zat, wat ze van de leiding vonden, en wel ongezouten. In een teamtraject is onder leiding van onze coach het gesprek op gang gekomen, hebben de deelnemers ‘verlanglijstjes’ met elkaar uitgewisseld over gewenste en ongewenste zaken binnen de onderneming. Ze voelden zich hiermee gehoord en serieus genomen en waren door deze aanpak bereid om alles open op tafel te leggen waardoor veel zaken opgelost konden worden.
  • ‘We wilden als team aan de slag met tijd’

    Eigenlijk liepen ze elkaar voor de voeten. Deadlines werden vaak niet gehaald, het werkoverleg werd te pas en te onpas geschrapt omdat er weer een belangrijke klant voorbijkwam, de besluitenlijst van voorgaand werkoverleg kregen we hooguit één dag van te voren en was door de meesten niet gelezen. Er werd een traject uitgestippeld van anderhalf jaar. Het traject begon qua frequentie intensief. Ieder teamlid kreeg drie individuele sessies en daarnaast waren er een aantal groepssessies. Nadat Fase A was afgerond kwam Fase B, dat in het kader stond van borging. De leidinggevende werd gecoacht op het punt: ‘hoe bewaak je dit proces binnen de organisatie?’ en de trainer / coach fungeerde twee uur per maand als teamcoach in het reguliere werkoverleg. Achteraf zei de leidinggevende het volgende: ‘Het is maar goed dat we er deze termijn voor hebben uitgetrokken anders was het al snel weer een verhaal wat je allemaal wel weet maar toch niet doet.’
  • ‘We hebben bij de plannen voor de fusie meteen een extern bureau ingeschakeld’

    Toen de plannen voor de fusie definitieve vorm kregen, had het MT meteen een extern bureau ingeschakeld. ‘We wisten heel goed dat het welslagen van onze plannen zou afhangen van de reactie van onze medewerkers. Zou er een loopgravenoorlog ontstaan onderling of ontstaat er een situatie waarbij men vanuit angst naar elkaar gaat reageren? We hebben samen met De Steven de gewenste verandering geformuleerd maar vooral hoe wij daar denken te komen. Zowel de directie werd gecoacht op het punt ‘hoe stuur je dit aan’, terwijl ieder team een teamcoach kreeg aangewezen.’
  • ‘We schrokken wel als directie, hoewel we het allemaal wel wisten’

    Een organisatie meldde een viertal deelnemers aan voor een traject timemanagement. Het waren vier belangrijke sleutelfiguren die individueel een traject gingen volgen. Opdracht voor De Steven was: ‘Zorg dat er zaken uitkomen waar wij als bedrijf ons voordeel mee kunnen doen’. Na afloop van de individuele trajecten was er een gezamenlijke groepssessie en evaluatie in het bijzijn van de directie. Het heeft erin geresulteerd dat de omgevingsscan voor het hele bedrijf werd ingezet om alle ervaringen die de deelnemers hadden opgedaan eens objectiever te meten. Directie: ‘Hoewel we bewust voor deze methodiek hebben gekozen, schrokken we toen we de uitkomsten zagen. En stom maar waar: achteraf wisten we het ook wel. Het heeft geresulteerd in een plan van aanpak binnen ons bedrijf om een aantal zaken structureel te veranderen. Eén belangrijk punt was: email-verkeer. Daar hebben we daadwerkelijk beleid op uitgezet’.

Combineer trainingen!

Bij De Steven staan uw leerdoelen centraal! 

In de meeste situaties kunnen we leerdoelen combineren tot één training. Dat voorkomt dat u meerdere trainingen moet volgen en het bespaart u dus tijd en geld. Bovendien is het rendement hoger omdat de training  persoonlijk op u is afgestemd!

Adviesgesprek?

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Of hebt u vragen over de mogelijkheden? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem telefonisch contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een mail via het contactformulier.

Contact

 

Contact met de Steven