Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Gehoord worden

Een mens heeft behoefte om gehoord te worden. Gehoord worden betekent ook: gezien worden en serieus genomen worden. Maar wat is dat nu voor gevoel? Mensen zeggen soms: ik voel me niet gehoord of ik heb het gevoel dat ze me niet zien staan.

Gehoord worden is een behoefte

Definitie en betekenis

We proberen er een definitie van te maken aan de hand van wat kenmerken:

  • Wanneer u gehoord wordt, wordt er ook naar u geluisterd
  • Wanneer er geluisterd wordt en wanneer u gehoord wordt, wordt u blijkbaar ook begrepen
  • Wie zich gehoord en dus begrepen voelt, heeft toegevoegde waarde en betekenis

Achterliggende behoefte

De behoefte die schuilt achter gehoord worden is de sociale behoefte van erkenning (en waardering).  In feite staat er:

  • ik wil erkend worden
  • ik wil ook een plek
  • ik wil erbij horen

Binnen teams en organisaties

Gehoord worden is uiteraard een persoonlijke behoefte van ieder mens. Toch zou u deze behoefte ook op team- of organisatieniveau kunnen formuleren als zijnde heel belangrijk. Wanneer medewerkers onvoldoende gehoord worden binnen uw team of organisatie kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Het is sowieso een bron voor tal van teamvraagstukken en soms zelfs van problemen binnen teams zoals motivatieproblemen.  Gehoord worden zit in het onderbuikgevoel van de organisatie en is een belangrijk thema voor iedere leidinggevende. Mogelijke leerdoelen zijn:

Teamontwikkeling

Als het er niet is…………..

Wie niet gehoord wordt of het gevoel heeft dat hij/zij niet gehoord wordt krijgt negatieve gevoelens. We noemen er een paar:

  • Ik voel me miskend
  • Ik heb het gevoel dat ze mij niet serieus nemen
  • Ik heb het gevoel dat ze mij niet waarderen
  • Ik voel me onbegrepen
  • ik ervaar afwijzing
  • Ik heb geen doel en voel me doelloos of zinloos (betekenis is weg)

Behoeften

Dit artikel is geschreven in de serie behoefte aan waardering, erkenning en respect.

Behoefte aan waardering

Training en coaching

De Steven verzorgt training en coaching gericht op persoonlijke ontwikkeling, carrière en loopbaan, organisatie- en teamontwikkeling. Wilt u een overzicht van onze  trainingen?

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens