Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Peergroeponderwijs opzetten?

Peergroep

Wil je op school peergroeponderwijs opzetten? Wat is een peergroep en waar moet je aan denken? Wanneer zet je peergroeponderwijs op en waarom?

Definitie

Een peergroep is in feite een groep van ontwikkelingsgelijken die qua begaafdheid op elkaar afgestemd zijn.

Waarom peergroeponderwijs?

We willen allemaal dat onze leerlingen iets leren en met plezier naar school gaan en daar horen ook onze (hoog)begaafde leerlingen bij. Het kan zijn dat (hoog)begaafde leerlingen die met de reguliere lessen compacten en verrijken toch nog niet voldoende op hun niveau worden aangesproken. Er is voor hun dan geen sprake van leermomenten. Ze leren dan ook niet welke vaardigheden er nodig zijn om tot leren te komen. Ze weten en leren niet welke gevoelens bij het leren leren horen. Komen ze in een situatie waarin ze te maken krijgen met leren weten ze niet hoe ze hiermee om moeten gaan en haken ze vaak af.

Leren leren

Leren leren gebeurt veelal in de plusklas of peergroeponderwijs. Het onderwijs wordt afgestemd om leerbehoeften van de (hoog)begaafde leerling en we laten de leerling in hun zone van naaste ontwikkeling werken. Niet alleen het lesstofpakket wordt hierop afgestemd maar ook de begeleiding wordt afgestemd op de leerbehoeften van de leerling. 

Vaardigheden?

Aan welke vaardigheden en doelen kun je in de plusklas of peergroeponderwijs werken:

  • persoonlijke eigenaarschap en het stellen van persoonlijke leerdoelen
  • weten welke talenten je hebt en werken vanuit je talent en kracht om je eigen leerdoelen te halen
  • aanleren van vaardigheden en leren van meta-cognitieve denkvaardigheden om naar hun leren en ontwikkeling te kijken
  • het aanleren van werk- en leerstrategieen zodat zij deze kunnen ontwikkelen en inzetten
  • leren om naar jezelf en anderen te kijken vanuit positieve gedachten en een groei mindset
  • het aanleren van vaardigheden om onderzoek te doen en daarbij inhoudelijk passende onderzoeksvragen kunnen stellen
  • leren en ervaren welke inspanning het vraagt om een taak af te maken en te volbrengen
  • werken en leren met ontwikkelingsgelijken, werken en leren  met respect voor iedereen
  • een plusklas of peergroep wordt vaak opgezet om (hoog)begaafde kinderen voor een dagdeel per week meer uitdagend onderwijs te bieden

Haal meer uit je begaafde leerlingen

Laat ze leren op een manier die bij ze past. Laat ze buiten hun comfortzone werken en leer ze strategieën toepassen die hen verder helpen. Leer ze inzicht krijgen in hun sterke en zwakke kanten. Stuur op proces en product en leer ze vaardigheden om probleemoplossend te kunnen werken. Stel coachingsvragen die de leerling aan het denken zetten. Het begeleiden en coachen van leerlingen in de plusklas/peergroep is iets wat de gehele school aangaat.

Past een peergroep bij je?

Wil je weten of een peergroep of plusklas bij je school past?

Zijn jullie die school die...

  • op een interactieve manier betrokken wil worden bij het leerproces
  • meer wil weten over het signaleren en diagnosticeren van de begaafde leerling
  • het verschil wil weten tussen een begaafde leerling, een intelligente leerling
  • een talentvolle leerling en een leerling met een ontwikkelingsvoorsprong
  • een doorgaande lijn binnen de school wil nastreven en waarborgen
  • vaardigheden wil ontwikkelen en bereid is om met een andere blik naar de leerling te kijken

Wat kan De Steven voor je doen?

  • Opzetten van plusklas of peergroeponderwijs.
  • Begeleiding en/of coaching van de plusklas- of peergroepleerkracht.
  • Ondersteuning en begeleiding bij het opzetten van lessen voor de plusklas of peergroeponderwijs.

Hoogbegaafdheid op school

Wij bieden leerkrachten en scholen ondersteuning bij de begeleiding van hoogbegaafde kinderen.

Hoogbegaafdheid op school

Is jouw kind hoogbegaafd?

Wij bieden ouders van hoogbegaafde kinderen coaching, ondersteuning en begeleiding.

Is jouw kind hoogbegaafd?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach