Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Conflictvaardigheden verbeteren: jouw leerdoel?

Wil je conflictvaardiger worden? Dat kan! In dit artikel ga ik in op conflictvaardigheid. Wat is dat precies? Wat komt er allemaal bij kijken? Maar vooraf even een doorkijkje naar conflicten en conflicthantering.

Wat leer je tijdens de training conflicthantering?

De training conflicthantering bieden wij op maat aan. Waardoor je heel veel kunt leren. Conflicthantering gaat in feite over uiteenlopende:

  • Belangen
  • Overtuigingen
  • Normen en waarden
  • Visie
  • Doelen
  • Methodes en werkwijzen
  • Behoeften

Zoals je ziet is dat behoorlijk veel. En vaak zijn het ook nog combinaties. Het betekent ook dat elke dag vol conflicten zit. Elke dag hebben jij en ik conflicten. Dat is wat anders dan ruzie.

Leren omgaan met conflicten

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Jouw rol in het conflict

Wanneer je zelf onderdeel van het conflict bent, is het veel lastiger om een conflict op te lossen dan wanneer je buitenstaander bent. Emoties en gevoelens spelen dan immers een grote rol en die ontstaan vanuit jouw betrokkenheid. Dus het is goed om te beseffen dat jouw rol heel anders is wanneer jij zelf onderdeel bent van het ontstane conflict. Ben je buitenstaander? Dan kun je meer op afstand kijken!

Conflictvaardig is een onjuist woord!

Wat zijn conflictvaardigheden? Dat zijn vaardigheden om met een conflict om te gaan. Maar goed dat is een inkopper natuurlijk. Voorbeelden van conflictvaardigheden zijn:

  • Je hebt de juiste gesprekstechnieken in huis
  • Je bent vaardig in het zoeken van aansluiting bij de ander
  • Je bent luistervaardig

Eigenlijk gaat het over: communicatieve vaardigheden in conflictsituaties. Maar ook dat is niet genoeg! Er zijn ook andere zaken nodig zoals:

Inzichten is ook van belang

Behalve vaardigheden zijn inzichten ook belangrijk. Ik denk aan:

  • Het kunnen onderscheiden van belangen en behoeften
  • Het herkennen van het soort conflict: is het een doelenconflict, methodeconflict, behoeftenconflict, belangenconflict etc.?
  • Het herkennen van de verschillende conflictfasen en ook herkennen in welke conflictfase zich het conflict nu bevindt.

Jouw kwaliteiten spelen ook een rol

Vaardigheden en inzichten plaats ik in het hokje van KUNNEN (wat je kan!). Maar er spelen ook andere elementen een rol maar dan op ZIJNS-niveau. En dat zijn jouw kernkwaliteiten. Ben je vertrouwenwekkend, toegankelijk en benaderbaar? Dan zal je van nature al werken aan veiligheid en vertrouwen. Ben je empathisch, inlevend, invoelend en begripvol? Dan kan jij je gemakkelijk in de ander verplaatsen. Maar ben je zeer analytisch, schakel je snel, dan zal je snel doorgronden wat er aan de hand is. Ook spelen jouw communicatiekwaliteiten een grote rol bij een conflict. Ben je direct in jouw communicatie of juist tactvol? Kom je snel tot de kern of ben je diplomatiek? Jouw kwaliteiten bepalen jouw natuurlijke conflictstijl. Wanneer jouw kwaliteiten een rol spelen, dan spelen ook jouw valkuilen een rol.

  • Je kunt ook te empathisch zijn en het probleem van de ander op je eigen bord leggen
  • Je kunt ook te goed luisteren en je eigen boodschap vergeten
  • Je kunt alles ook dood analyseren en beschouwen tot op het bot maar het helpt niet
  • Je kunt ook zo toegankelijk zijn dat je jouw grens vergeet aan te geven en anderen daar misbruik van maken.

Combinaties met andere trainingen

De training conflicthantering combineert logischerwijs met de training onderhandelen. Ook daar gaat het over uiteenlopende behoeften en belangen. Om een conflict op te lossen moet je dus kunnen onderhandelen. Ook combineert de training conflictvaardigheden met de training communicatie. Jouw communicatie speelt een grote rol in het conflict.

Bekijk leerdoelen training conflicthantering

Zelfbeheersing en autonomie

Ook zelfbeheersing en autonomie spelen een rol bij het conflict.

  • Je kunt jezelf beheersen ook als de spanning oploopt of het conflict escaleert
  • Je bent stressbestendig
  • Je laat je niet meeslepen door anderen
  • Je kunt tegenspel bieden aan de gevoelens van anderen
  • Je kunt kritisch op jezelf reflecteren en je weet waar jouw kracht en valkuil zit
  • Je hebt oog voor jouw eigen aandeel in het conflict
  • Je hebt zelfrespect en je hebt respect voor jouw medemens
  • Persoonlijke overtuigingen spelen ook een rol

Overtuigingen spelen ook een rol

Ook jouw overtuigingen spelen een rol. Dat kunnen belemmerende en stimulerende overtuigingen zijn.

  • Een conflict vind je bedreigend en negatief en je wilt een conflict meer als kans ervaren
  • Je ziet een conflict als trammelant en vervelend of als een manier om duidelijkheid te verkrijgen
  • Je vindt een conflict normaal en vanzelfsprekend of je hebt er een oordeel over in de zin van: ‘er is ook altijd wat’
  • Je probeert te vaak en tevergeefs de lieve vrede te bewaren en je wilt daar anders mee leren omgaan
  • Je probeert te vaak de kool en de geit te sparen en dat brengt je niets

Samenvattend

Wanneer je jouw conflictvaardigheden wilt verbeteren dan werk je aan meerdere ontwikkelpunten. Je vergroot kennis en kunde, je werkt aan jouw kwaliteiten die een rol spelen bij een conflict. Je krijgt inzicht in jouw conflictstijl en de bijbehorende valkuilen. Je werkt aan jouw belemmerende overtuigingen. Wil je er meer over weten? Bel dan voor een adviesgesprek!

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.