Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overtuigingen: normen en waarden bespreken

Ieder mens heeft overtuigingen. Die zitten vastgenageld in ons hoofd. Normen en waarden. Wat voor rol speelt dat bij onze communicatie en bij communicatie op overtuigingsniveau? Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau verder in. We schrijven het voor.

Verschil van inzicht

In het werkoverleg ontstond verschil van mening over klantgerichtheid. Er ontstond discussie: ‘Ja, zei de manager, maar dat is niet klantgericht wat je nu doet’. De medewerker vond het echter heel klantgericht wat hij had gedaan. Beiden waren overtuigd van eigen gelijk namelijk: dit is klantgericht en dit is niet klantgericht. Zie je wat er gebeurt? Er is een verschil van overtuiging over wat klantgerichtheid is.

rol van normen waarden bij communicatie overtuigingsniveau

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Overtuigingsniveau en communicatie

Noem eens een paar begrippen als eerlijkheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid, rechtmatigheid, objectiviteit. Deze begrippen krijgen waarde in de dialoog tussen mensen. Als ik vertel wat eerlijk is en mijn medemens doet het ook, dan kennen we er betekenis aan toe.

Wanneer ik zeg: jij bent eerlijk dan bedoel ik dat jij voldoet aan mijn definitie van eerlijk. Zeg ik: jij bent loyaal dan voldoe je aan mijn definitie van loyaal. Iemand die niet aan mijn definities voldoet vind ik niet eerlijk of niet loyaal.

Gedragsniveau

Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau in en omschrijven we in gedragsvoorbeelden wat eerlijk, oprecht, loyaal, betrokken is.

Voorbeeld

Een directeur van een bedrijf sprak een leidinggevende aan op het feit dat hij vond dat een leidinggevende een ‘voorbeeldfunctie’ diende te vervullen binnen het bedrijf en dat hij daarom altijd aanwezig moest zijn voor de medewerkers binnenkwamen (’s ochtends om 8.00 uur). De leidinggevende dacht daar geheel anders over. Hij werkte immers ’s avonds ook vaak door. Jarenlang was hierover een conflict. Dat conflict uitte zich op gedragsniveau (toen was je te laat en toen was je op tijd). Het verschil bestaat hier echter op overtuigingsniveau: beiden kenden aan het woord ‘voorbeeldfunctie’ een andere betekenis toe.

Leren om verschil in normen en waarden te bespreken?

Wil je leren om verschil in normen en waarden op de goede manier bespreekbaar te maken en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Conflicten

Veel conflicten komen voort uit verschillen op overtuigingsniveau (lees ook: conflicten op overtuigingsniveau). Ik vind dit klantgericht, de ander vindt dat klantgericht. Oplossing? We gaan precies omschrijven wat klantgericht is en dit leggen we op aan de organisatie met alle gevolgen van dien namelijk:

  • het gesprek wordt hierdoor binnen de organisatie gestaakt over dit onderwerp
  • mensen weten nog wel zich aan de regels te houden maar dat doen ze omdat het niet anders (meer) kan, het hart klopt er niet in en bezieling en commitment verdwijnen in de organisatie

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.