Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overtuigingen: normen en waarden bespreken

Ieder mens heeft overtuigingen. Die zitten vastgenageld in ons hoofd. Normen en waarden. Wat voor rol speelt dat bij onze communicatie en bij communicatie op overtuigingsniveau? Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau verder in. We schrijven het voor.

Verschil van inzicht

In het werkoverleg ontstond verschil van mening over klantgerichtheid. Er ontstond discussie: ‘Ja, zei de manager, maar dat is niet klantgericht wat je nu doet’. De medewerker vond het echter heel klantgericht wat hij had gedaan. Beiden waren overtuigd van eigen gelijk namelijk: dit is klantgericht en dit is niet klantgericht. Zie je wat er gebeurt? Er is een verschil van overtuiging over wat klantgerichtheid is.

rol van normen waarden bij communicatie overtuigingsniveau

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Overtuigingsniveau en communicatie

Noem eens een paar begrippen als eerlijkheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid, rechtmatigheid, objectiviteit. Deze begrippen krijgen waarde in de dialoog tussen mensen. Als ik vertel wat eerlijk is en mijn medemens doet het ook, dan kennen we er betekenis aan toe.

Wanneer ik zeg: jij bent eerlijk dan bedoel ik dat jij voldoet aan mijn definitie van eerlijk. Zeg ik: jij bent loyaal dan voldoe je aan mijn definitie van loyaal. Iemand die niet aan mijn definities voldoet vind ik niet eerlijk of niet loyaal.

Gedragsniveau

Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau in en omschrijven we in gedragsvoorbeelden wat eerlijk, oprecht, loyaal, betrokken is.

Voorbeeld

Een directeur van een bedrijf sprak een leidinggevende aan op het feit dat hij vond dat een leidinggevende een ‘voorbeeldfunctie’ diende te vervullen binnen het bedrijf en dat hij daarom altijd aanwezig moest zijn voor de medewerkers binnenkwamen (’s ochtends om 8.00 uur). De leidinggevende dacht daar geheel anders over. Hij werkte immers ’s avonds ook vaak door. Jarenlang was hierover een conflict. Dat conflict uitte zich op gedragsniveau (toen was je te laat en toen was je op tijd). Het verschil bestaat hier echter op overtuigingsniveau: beiden kenden aan het woord ‘voorbeeldfunctie’ een andere betekenis toe.

Leren om verschil in normen en waarden te bespreken?

Wil je leren om verschil in normen en waarden op de goede manier bespreekbaar te maken en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Conflicten

Veel conflicten komen voort uit verschillen op overtuigingsniveau (lees ook: conflicten op overtuigingsniveau). Ik vind dit klantgericht, de ander vindt dat klantgericht. Oplossing? We gaan precies omschrijven wat klantgericht is en dit leggen we op aan de organisatie met alle gevolgen van dien namelijk:

  • het gesprek wordt hierdoor binnen de organisatie gestaakt over dit onderwerp
  • mensen weten nog wel zich aan de regels te houden maar dat doen ze omdat het niet anders (meer) kan, het hart klopt er niet in en bezieling en commitment verdwijnen in de organisatie

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.