Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overtuigingen: normen en waarden bespreken

Ieder mens heeft overtuigingen. Die zitten vastgenageld in ons hoofd. Normen en waarden. Wat voor rol speelt dat bij onze communicatie en bij communicatie op overtuigingsniveau? Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau verder in. We schrijven het voor.

Verschil van inzicht

In het werkoverleg ontstond verschil van mening over klantgerichtheid. Er ontstond discussie: ‘Ja, zei de manager, maar dat is niet klantgericht wat je nu doet’. De medewerker vond het echter heel klantgericht wat hij had gedaan. Beiden waren overtuigd van eigen gelijk namelijk: dit is klantgericht en dit is niet klantgericht. Zie je wat er gebeurt? Er is een verschil van overtuiging over wat klantgerichtheid is.

rol van normen waarden bij communicatie overtuigingsniveau

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Overtuigingsniveau en communicatie

Noem eens een paar begrippen als eerlijkheid, betrouwbaarheid, rechtvaardigheid, rechtmatigheid, objectiviteit. Deze begrippen krijgen waarde in de dialoog tussen mensen. Als ik vertel wat eerlijk is en mijn medemens doet het ook, dan kennen we er betekenis aan toe.

Wanneer ik zeg: jij bent eerlijk dan bedoel ik dat jij voldoet aan mijn definitie van eerlijk. Zeg ik: jij bent loyaal dan voldoe je aan mijn definitie van loyaal. Iemand die niet aan mijn definities voldoet vind ik niet eerlijk of niet loyaal.

Gedragsniveau

Op gedragsniveau maken we voorschriften, regels of procedures. En daar vullen we begrippen op overtuigingsniveau in en omschrijven we in gedragsvoorbeelden wat eerlijk, oprecht, loyaal, betrokken is.

Voorbeeld

Een directeur van een bedrijf sprak een leidinggevende aan op het feit dat hij vond dat een leidinggevende een ‘voorbeeldfunctie’ diende te vervullen binnen het bedrijf en dat hij daarom altijd aanwezig moest zijn voor de medewerkers binnenkwamen (’s ochtends om 8.00 uur). De leidinggevende dacht daar geheel anders over. Hij werkte immers ’s avonds ook vaak door. Jarenlang was hierover een conflict. Dat conflict uitte zich op gedragsniveau (toen was je te laat en toen was je op tijd). Het verschil bestaat hier echter op overtuigingsniveau: beiden kenden aan het woord ‘voorbeeldfunctie’ een andere betekenis toe.

Leren om verschil in normen en waarden te bespreken?

Wil je leren om verschil in normen en waarden op de goede manier bespreekbaar te maken en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Conflicten

Veel conflicten komen voort uit verschillen op overtuigingsniveau (lees ook: conflicten op overtuigingsniveau). Ik vind dit klantgericht, de ander vindt dat klantgericht. Oplossing? We gaan precies omschrijven wat klantgericht is en dit leggen we op aan de organisatie met alle gevolgen van dien namelijk:

  • het gesprek wordt hierdoor binnen de organisatie gestaakt over dit onderwerp
  • mensen weten nog wel zich aan de regels te houden maar dat doen ze omdat het niet anders (meer) kan, het hart klopt er niet in en bezieling en commitment verdwijnen in de organisatie

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.