Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overreden of overrulen: wat is het verschil?

Iemand overreden is een vaardigheid die je kunt leren en ontwikkelen. Het betekent iemand op basis van argumenten overtuigen. Overrulen is de valkuil en doorgeslagen variant. In feite ontneem je de ander dan alle ruimte om op basis van eigen inzichten keuzes te maken.

Overreden: wat is dat?

Overreden is iemand met ‘rede’ dus op basis van argumenten proberen te bewegen tot een andere zienswijze of ander gedrag. In feite is het een vorm van overhalen, ompraten, overtuigen op basis van een voorstel wat je doet of op basis van een argument of reeks argumenten.

Overreden is een vorm van invloed aanwenden en benutten. Sommige mensen kunnen op basis van een natuurlijk overwicht een ander gemakkelijk overreden. Anderen doen het op basis van argumenten omdat zij de vaardigheid argumenteren goed beheersen.

Overreden of overrulen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat heb je ervoor nodig?

Ik zei het al: soms kun je iemand op basis van argumentatie overtuigen. Maar overreden heeft ook te maken met overtuigingskracht. Je neemt de ander eigenlijk mee in jouw boodschap zonder dat je manipuleert, overdreven stuurt of afdwingt. Uitnodigen, inspireren en motiveren is een heel andere energetische bezigheid dan bazigheid, afdwingen en dominantie.

Wat is overrulen?

Overrulen is de doorgeslagen variant van overreden. Ik noem het wel de valkuil. Dan wordt het dus wel dwingend. De gelijkwaardigheid verdwijnt en het respect gaat de deur uit. Bovendien kan het vertrouwen in de relatie een deuk krijgen. En uiteraard praat ik over: persoonlijk overrulen. Dat betekent: iemand op onaangename wijze overklassen, wegpraten of in de hoek drukken. Overrulen kan ook een andere betekenis hebben. Dat zie je bijvoorbeeld in de sport, waarbij de ene club overruled wordt door de ander. In feite wordt dan de tegenstander geconfronteerd met een club die beter is. We spreken dan over: overrulen in de zin van overklassen op basis van kwaliteit. Daarover gaat dit artikel niet!

Argumenteren kun je leren

Argumenteren is een vaardigheid. Je kunt het leren door gerichte training of coaching. Het leerdoel 'beter argumenteren en onderbouwen' is belangrijk voor de training communicatie, gesprekstechnieken, onderhandelen, verkooptraining, adviesvaardigheden en conflicthantering. De Steven kan jou helpen door gerichte maatwerktraining waarbij wij jouw leerdoelen centraal stellen.

Invloedvaardigheden ontwikkelen

Hoe gaat het?

Je kunt iemand overrulen omdat:

  • Je meer kennis hebt, een hogere positie bekleedt, hoger in de hiërarchie staat of omdat je meer gezag en bevoegdheden hebt
  • Je een meerderheid van stemmen hebt waardoor een voorstel wordt aangenomen
  • Je verbaal sterker bent en beter kunt argumenteren
  • Je weet dat de ander geen commitment heeft bij anderen en de meerderheid jou zal steunen
  • Je weet dat anderen zich niet zullen uitspreken over de kwestie die speelt

Gevolgen

Een gevolg kan zijn dat je de strijd hebt gewonnen maar dat de relatie met de ander stuk is. De ander zal zich vernederd voelen, beschadigd wellicht, gekleineerd, in de hoek gedrukt. De kans dat je het in de vorm van tegenwerking terug krijgt ligt duidelijk op de loer.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.