Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Discussiëren: kun je dat leren?

Vind jij discussiëren moeilijk? Of zou je het beter willen leren? In dit artikel ga ik in op het onderwerp discussie. Eerst maar de vraag: wat is discussie eigenlijk? Ik duid het met woorden:

  • een gesprek waar je met anderen van gedachten wisselt
  • een onderhoud waarbij een gedachtenwisseling plaatsvindt
  • een samenspraak over verschillende standpunten waarbij je elkaar probeert te overtuigen
  • een woordenwisseling, twistgesprek of redetwist
  • een aanvaring

Zie je de opbouw? Het begint met een gesprek om gedachten uit te wisselen en het eindigt met een twistgesprek of aanvaring. 

We discussiëren dus bij verschil van inzicht of verschil van mening. En dan proberen we de ander te overtuigen.

Discussiëren kun je leren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Waarover gaat het?

Een discussie kan overal over gaan. Heel praktisch: 'of we vandaag samen naar het strand gaan of toch thuis blijven'. Of dat we vanavond uit eten gaan bij het Grieks restaurant hier om de hoek of dat we naar een Indisch restaurant gaan, twee straten verderop. Een discussie kan gaan over de aanschaf van een nieuwe auto, verhuizen ja of nee. Maar het kan ook gaan over ingewikkelder kwesties: naar welke school sturen we ons kind? Laten we ons vaccineren of doen we dat niet?

Van gedachten wisselen is positief

Wanneer we onze gedachten en ideeën uitwisselen is dat positief. Jij vertelt hoe je er over denkt en ik vertel hoe ik er over denk. Soms is dat leerzaam. Misschien zie jij dingen die ik nooit had gezien of wellicht kies ik een invalshoek die jij niet had gekozen. De basis voor zinvolle discussies noem ik respect en openheid.

Zinloze discussies zijn gericht op winnen

Discussiëren wordt zinloos wanneer je per se wil winnen. Dan wordt het een verkapte vorm van strijd en gaat het over winnen of verliezen. We hebben dan de neiging om de ander te overtuigingen van ons gelijk. Zo keek ik pas naar een praatprogramma. Er waren twee genodigden op een bepaald thema: een voorstander en een tegenstander. Als de voorstander aan het woord was, luisterde de tegenstander amper. Die was al druk met tegenargumenten bedenken. En als de tegenstander aan het woord was, luisterde de voorstander amper. Die was toen bezig met het bedenken van tegenargumenten.

Discussies worden zinloos. omdat we de ander voortdurend proberen te overtuigen van ons gelijk. Dan wordt het een verkapte vorm van strijd: het gaat om winnen of verliezen. De meeste discussies zijn erop gericht om gelijk te krijgen of om eigen wil of zienswijze op te leggen aan de ander.

Valkuilen bij de discussie

Ik noem een paar valkuilen bij discussies:

  • Niet luisteren naar de ander. Terwijl de ander praat alweer een tegenargument bedenken en amper horen wat de ander zegt.
  • De ander niet laten uitpraten: steeds interrumperen om maar aan het woord te komen
  • Niet horen wat de ander zegt: wel luisteren maar onvoldoende doorvragen wat de ander nu precies bedoelt
  • Het verhaal van de ander afkappen of onderuithalen. Zinnen als: ‘dit zie je helemaal verkeerd’

De ander willen overtuigen

Veel discussies zijn erop gericht om de ander te overtuigen. Maar waarvan? Meestal van:

  • Mijn gelijk
  • Mijn zienswijze of mening
  • Mijn normen en waarden
  • Het gevoel dat ik bij een bepaalde kwestie heb

Jouw invloed vergroten

Het bijzondere is dit: hoe meer moeite je doet om de ander te overtuigen of te veranderen, hoe kleiner de kans dat jou dat lukt. Wanneer je de ander ruimte geeft, is de bereidheid om te veranderen veel groter. Op het plaatje hier naast zie je het uitgewerkt.

  • Ik wil de ander veranderen maar de ander wil door mij niet veranderd worden

    Eerst zie je de situatie: ik wil de ander veranderen. Echter de ander wil door mij niet veranderd worden. Gevolg: er ontstaat weerstand en defensieve communicatie.

  • Dialoog

    Dialoog ontstaat wanneer ik bereid ben om te vertellen hoe ik de zaken voel en ervaar. Vaak is de ander dan bereid om te luisteren of zelfs om erover na te denken.

Van discussie naar dialoog

Argumenteren

Argumenteren is een belangrijk communicatiemiddel bij discussies. Je zet het in om de ander te overtuigen of om de ander te winnen voor jouw zienswijze. Wat vaak vergeten wordt, is dat er meer is dan argumenten. Een ander wordt heel vaak niet overtuigd door de argumenten die je inbrengt. Argumenten zijn vaak rationele opsommingen van voors en tegens of van voor- en nadelen. Maar om overtuigd te worden, heb je vaak het gevoel nodig van vertrouwen. Vertrouwen dat dit de goede richting is die we opgaan. Krijgt diegene waarmee je discussieert dat vertrouwen niet, dan helpen argumenten niet meer, hoe goed ze ook onderbouwd zijn.

Jouw stijl van invloed

Ben je bekend met jouw eigen stijl van invloed? Ken je jouw valkuilen wanneer het over beïnvloeden gaat?

Discussie of dialoog: wat is het verschil?

Wat is het verschil tussen een discussie of de dialoog?

  • Bij discussies wordt er vaak defensief geluisterd: we bedenken al een tegenargument terwijl de ander aan het praten is. Vaak willen we met argumenten de ander overtuigen en soms worden anderen zelfs onderuit gehaald of gekleineerd.
  • Op het moment dat we de ander werkelijk willen horen is er ruimte voor de dialoog (ook als er gesproken wordt over zaken die ons raken, of die we niet prettig vinden, waar we het niet mee eens zijn of waardoor we ons aangevallen voelen). De dialoog is de basis voor communicatie: het delen van gevoelens, gedachten, normen en waarden met elkaar.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.