Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Voel je je snel persoonlijk aangevallen?

Voel je je snel aangevallen?

Voel jij je snel persoonlijk aangevallen? Merk je dat je van de rit kunt zijn omdat anderen iets over jou zeggen wat je als negatief ervaart? Voel je je bijzonder snel aangesproken door kritiek, negatieve feedback etc.? Lees dan dit artikel!

Ongenuanceerd

Ik ben het wel met jou eens wanneer je zegt dat mensen soms ongenuanceerde en onzinnige opmerkingen kunnen maken over anderen. Over het algemeen gesteld zijn mensen wel eens erg gemakkelijk in het oordelen en labelen van anderen. En dan vaak ook nog op een oppervlakkige manier. Ik bedoel: nergens op gebaseerd. Maar laten we wel zijn: dat zegt meer over de mensen die dat doen dan over jou. Toch? Daar hoef je niet door van de leg te raken!

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Neem contact met ons op!

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

 

Doe de assertiviteitstest

Hoe assertief ben jij?

Deze test geeft op 15 elementen inzicht hoe je reageert op situaties binnen jouw leefomgeving.

Je kunt de test online doen en je krijgt de uitslag in de mailbox.

Doe de assertiviteitstest

Wat raakt je dan?

De vraag is waarom je je zo snel aangevallen voelt? Wat is er dan wat jou zo raakt? Waar raken ze jou? Waar ben je zo kwetsbaar? Waarom vat je bepaalde opmerkingen of kritische noten meteen zo persoonlijk op? Waarom ben je er niet tegenop gewassen? Allemaal vragen waar jij het antwoord op zou moeten weten. Om te komen bij de oplossing.

Triggerpoint

Je aangevallen voelen werkt vaak als een triggerpoint. De opmerking van de ander drukt op iets wat bij jou nog heel gevoelig ligt, wat je geen plek hebt gegeven of wat je niet hebt verwerkt. Voel je je aangevallen op een stuk wat bij jou nog niet verwerkt is? Wat je zelf moeilijk vindt om te aanvaarden?

Christine: '17 kilo te zwaar'

Christine  vertelde: 'Eigenlijk ben ik 17 kilo te zwaar. Ik heb overgewicht en dat komt omdat ik een emotie-eter ben. Wanneer ik me niet goed voel of wanneer ik me onzeker voel, ga ik extra eten. Daardoor is het ontstaan. Maar eigenlijk vind ik het verschrikkelijk en de volgende dag heb ik er alweer spijt van. Maar zodra er iemand in mijn familie is die bijvoorbeeld zegt: goh, jij ziet er ook goed uit of die kleren passen jou zeker niet, dan voel ik me enorm aangesproken'.

Valt men jou aan of heb je het gevoel dat men jou aanvalt?

Kernvraag is: valt men jou aan of heb je het gevoel dat men jou aanvalt? In het voorbeeld van Christine is het wel duidelijk. Zelf vond zij het verschrikkelijk om overgewicht te hebben en dus hoefde er maar 1 opmerking die kant uit te gaan en dan werd ze bevestigd in haar gevoel. Dus in principe werd zij niet zozeer aangevallen (hoewel sommige mensen ook erg ongenuanceerd over kunnen komen) maar de opmerkingen kwamen precies binnen op haar eigen pijnpunt.

Kwetsbaar

Merk je dat je het moeilijk vindt om te leven met jouw kwetsbaarheid? Heb je een beeld van jezelf gecreëerd wat een ideaalbeeld is waar je aan wilt voldoen? En wee diegene die daar iets van durft te zeggen of ook maar een vingerwijzing durft te doen op imperfectie? Het zijn allemaal vragen. Ik ken jou niet en bij ieder is dit punt anders. Daarom is individuele aanpak het beste.

Mary vertelt: ‘bij ons thuis konden we het nooit goed doen’

Mary is aan het woord. Ze vertelt: ‘bij ons thuis was het beste niet goed genoeg. Het kon altijd beter, perfecter, meer en als kind krijg je daar een tik van mee. Nooit was het goed genoeg! Altijd was er commentaar! Niet alleen op mijn rapport maar ook op hoe ik eruit zag, hoe ik reageerde op dingen, hoe ik zaken voelde en beleefde. En nu hoeft iemand maar een vingerwijzing te doen of ik heb weer datzelfde gevoel’.

Oorzaken

Ik noem wat oorzaken als voorbeeld. Welke heeft betrekking op jou?

  • je voelt je onzeker over jezelf en wanneer iemand daar een opmerking over maakt, betrek je het op jezelf
  • je vindt het moeilijk om met kritiek om te gaan
  • je hebt een negatief zelfbeeld op bepaalde punten
  • je zou 7 theelepels meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken
  • bepaalde zaken kun je moeilijk accepteren van jezelf
  • je bent hoogsensitief en commentaar op jou komt harder binnen dan bij anderen
  • je bent hoogsensitief en je voelt de lading achter de woorden die gezegd worden

Hoe reageer je?

Hoe reageer je wanneer je je aangevallen voelt? Vaak zie ik een drietal reacties:

  • Je slaat meteen terug: er ontstaat een clash en je bent te direct, te confronterend in jouw communicatie
  • Je vlucht en je zegt niets meer: je klapt dicht en je weet niet meer wat je moet zeggen of je gaat op bed liggen en je doet een kussen over je hoofd
  • Je bevriest en je doet alsof het je niet raakt: je geeft een cynische, sarcastische opmerking terug of je negeert het gewoon door stoïcijns voor je uit te kijken
  • Je schiet meteen in de verdediging en je gaat tot in detail uitleggen hoe het werkelijk zit en waarom het onterecht is dat dit tegen jou wordt gezegd

Wat je ook zou kunnen leren?

Je zou ook kunnen leren om:

  • het te objectiveren en wat minder te betrekken op jou als persoon
  • wat meer afstand te houden van wat er gezegd wordt
  • meer zelfvertrouwen te ontwikkelen
  • anders met kritiek om te gaan
  • te begrijpen dat het vooral ook iets zegt over diegene die ‘zulke dingen zegt over jou’

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens