Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Sterkte zwakte analyse van uw organisatie

Een sterkte zwakte analyse van uw organisatie kan een belangrijk onderdeel zijn bij het formuleren van de strategie, doelstellingen voor de toekomst van uw organisatie.

Ontwikkeling sterke punten organisatie

Rubricering sterke en zwakke punten van uw organisatie

Om uw sterke en zwakke punten in beeld te brengen is het goed om naar een aantal factoren te kijken zoals:

  • Harde factoren

    Harde factoren worden vaak in drie categorieën opgedeeld zoals:

    • Strategie

      Onder strategie verstaan we het strategisch plan of de strategische planning van uw organisatie onder te verdelen in zaken als:

      • strategische personeelsplanning
      • strategisch verkoopplan of marketingplan
      • strategisch opleidingsbeleid
      • strategisch financieel plan
    • Systemen

      Onder systemen kunt u benoemen de effectiviteit van systemen binnen uw organisatie zoals:

      • Financiën en financiële systemen
      • Management informatiesystemen
      • ICT systemen
      • Verkoopinformatiesystemen of CRM systemen
      • HRM
    • Structuren

      Onder structuren kunnen we nemen de harde kant van de interne communicatie zoals:

      • de structuren van werkoverleg
      • de structuren van personeelsgesprekken
      • het functiemodel of organisatiemodel met functie- en taakomschrijvingen
      • het organigram
  • Zachte factoren

    Harde factoren worden vaak in drie categorieën opgedeeld zoals:

    • De cultuur van het bedrijf c.q. gedeelde waarden en normen

      De cultuur van het bedrijf is het hart van het bedrijf: een optelsom van gedrag van mensen maar vooral ook van wat mensen verbindt binnen uw organisatie. Maar er is meer over te zeggen. 

      • in hoeverre zijn uw medewerkers bekend met de visie van de organisatie?
      • in hoeverre is er commitment en betrokkenheid bij de visie?
      • in hoeverre is de strategie bekend en is er commitment en betrokkenheid bij de strategie?
      • hoe zit het met de identiteit en kernwaarden van uw organisatie?
    • Skills: eventueel weer onder te verdelen in hard skills en soft skills

      Skills zijn de vaardigheden van uw medewerkers. Bij hard skills kunt u denken aan vaardigheid als lassen, plaatbewerking, ponsen en knippen van staal. Bij soft skills kunt u denken aan: communicatie, hoe gaan we om met conflicten, hoe maken we zaken bespreekbaar?

    • Management stijl: de stijl van leiderschap binnen uw organisatie

      Wat voor leiderschapstijl heeft uw directie en management? Vaak ligt hier ene verwantschap naar de cultuur van de organisatie.

    • Personeel

      Wanneer het over personeel gaat dan hebben we 't over beloningsbeleid, motivatie van medewerkers, competenties, aannamebeleid (werving en selectie), medewerkertevredenheid, personeelsverloop etc.

SWOT analyse

Een methode om de sterke en zwakke punten van uw organisatie te bepalen is de zogenaamde SWOT analyse. SWOT is een hulpmiddel gericht op het formuleren van sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.

SWOT analyse

Voorbeelden sterke punten of zwakke punten

Bij het benoemen van sterke of zwakke punten is het goed om deze te rubriceren. We noemen hieronder een aantal voorbeelden:

  • Verkoopafdeling: sterk of zwak

    U vindt dat uw verkoopafdeling sterk is of u benoemt de verkoopafdeling juist als zwakke schakel. De vraag is: hoe komt het? Waarom is de verkoopafdeling sterk of zwak?

    • zijn de verkoopinformatiesystemen wel of niet op orde?
    • is er een CRM systeem wat voldoet aan de eisen van de tijd?
    • beschikken de verkoopmedewerkers over de juiste verkoopvaardigheden (skills)?
    • is er een gedeelde visie, zijn er doelstellingen waaraan ieder zich gecommitteerd heeft?

    Ziet u dat harde en zachte factoren soms dwars door elkaar lopen?

  • Financieel Administratief: sterk of zwak

    Wanneer u financieel administratief sterk bent (of zwak) is specificatie wederom nodig:

    • zijn de financiële systemen up-to-date (harde factor, systemen)?
    • zijn de structuren duidelijk: aan wie leggen we verantwoording af, hoe zien de rapportages eruit, wanneer rapporteren we (harde factor, structuren)?
    • beschikken de medewerkers over de juiste skills (zachte factor): financieel inzicht etc.
    • beschikken de medewerkers over de juiste competenties (zachte factor, personeel)
    • is er de juiste attitude bij uw medewerkers (urenverantwoording op tijd ingeleverd, facturen op tijd de deur uit, rapportages op tijd klaar (bedrijfscultuur, zachte factor)
  • Andere voorbeelden:

    per voorbeeld kunt u de kwalificatie van sterk punt of zwak punt toekennen. Belangrijk is om het onder te verdelen in harde factoren en zachte factoren.

    • marketing en online marketing: kennis van doelgroep, naamsbekendheid, bedrijfsimago, bekendheid van diensten of producten bij de consument of klant
    • service en after sales: telefonische bereikbaarheid
    • vestigingsplaats
    • HRM beleid: groei en ontwikkeling medewerkers, veranderingsbereidheid, motivatie, teverdenheid
    • mate van innovatie: productinnovatie, technologische innovatie
    • beheersbare en betaalprocessen (met als gevolg: goede prijs/kwaliteitverhouding)
    • klanttevredenheid
    • bedrijfsgroei of omzetgroei
    • levertijd
    • klachten (weinig klachten, veel klachten, mate van klachtafhandeling)
    • naar binnen gerichte organisatie of juist naar buiten gerichte organisatie

Leerdoel training visie en strategie

Bekijk de leerdoelen voor leidinggevenden, managers, directies en ondernemers inzake de training visie en strategie.

Andere leerdoelen visie- en strategieontwikkeling

Training visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling. .

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens