Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Missie van uw organisatie of bedrijf formuleren

Missie van uw organisatie of bedrijf formuleren? Wilt u definiëren waaraan uw bedrijf bestaansrecht ontleend?  Dit artikel gaat over het formuleren van de missie van uw organisatie en is bestemd voor directies, managers of ondernemers.

Missie van de organisatie ontwikkelen

Betekenis en definitie

Het woord missie komt uit het latijn van het woord missio. Van oorsprong heeft een missie te maken met een missionaris of gezant die een bepaalde taak of roeping had te volbrengen. De organisatiemissie heeft daar niet zoveel meer mee te maken zoals het lijkt. Toch zijn er overeenkomsten:

  • Missie gaat over bestemming waaruit alle doelen en strategieën kunnen worden ontworpen. Wat is de bestemming van uw organisatie of anders gevraagd: waartoe is uw organisatie bestemd?
  • Missie komt van binnen uit zoals roeping altijd te maken heeft met innerlijke aandrang, aandrift  of verlangen. Die innerlijke drang is verbindend in uw organisatie en raakt dromen, drijfveren en persoonlijke behoeften van uw medewerkers.
  • Missie raakt de behoefte aan zingeving.

Bestaansrecht

Kernvraag bij het formuleren van de missie is: waaraan ontleent uw organisatie bestaansrecht? Het gaat  of de fundamentele vaststelling: waartoe is dit bedrijf op aarde, wat voor nut heeft het en wat voegt het toe? 

Oftewel: In welke marktbehoeften voorziet uw organisatie? Waar staat uw organisatie voor? Wat is de identiteit, wat zijn de kernwaarden van uw bedrijf of organisatie? ’ In een missie staat kernachtig wat het bedrijf doet en voor wie, en vanuit welke normen en waarden het handelt. Een missie is altijd specifiek voor een bepaald bedrijf en daarmee herkenbaar voor alle betrokkenen.

Marktbehoeften

De markt is bepalend

De markt  of klantbehoefte is bepalend bij de vraag: wat voegt uw organisatie toe? Het bestaansrecht van uw organisatie hangt af van de markt- en klantbehoefte en niet van uzelf. Wanneer het bestaansrecht van de organisatie niet in de buitenwereld zou liggen, zou het gaan over zelfbevrediging op organisatieniveau. De vraag is dus eigenlijk: wat voegt uw organisatie toe in het kader van de marktbehoefte of klantbehoefte?

Belangrijke punten

Bij het bepalen van de missie zijn een paar punten van belang:

  • allereerst gaat het altijd om wat een bedrijf wil betekenen voor zijn klanten (of burgers, patiënten, enz.)
  • ook zegt een missie waarom een bedrijf doet wat het doet
  • verder is een missie is kort, zodat iedereen deze gemakkelijk kan onthouden, of op z’n minst in één oogopslag op een visitekaartje kan lezen
  • een missie is onderscheidend of moet onderscheidend zijn. Zij moet uitsluitend gelden voor uw bedrijf
  • een missie gaat nooit over geld of winst
  • een missie is niet concreet (jammer voor ondernemers en managers die zo graag van concreet houden): concretisering vindt plaats bij de formulering van doelstellingen en strategie.

In de praktijk lijken missies nogal eens op elkaar. Alsof ze uit de wikipedia van de consultant zijn gekopieerd of uit het lesmateriaal van de managementtraining zijn overgenomen! Bij het ontwikkelen van de missie staan drie vragen centraal:

  • voor wie zijn we er (wie zijn onze klanten of wie is onze doelgroep)?
  • wat hebben we te bieden (producten of diensten) doet er veel minder toe dan de vraag: waarom doen we dat?
  • wat onderscheidt ons in de wijze waarop we dat doen (waarden en normen)?

Van mission statement naar visie

De mission statement is in feite een korte samenvatting van de missie van de organisatie. Is uw missie geformuleerd en gedefinieerd? Dan kunt u verder met het ontwerpen van een visie.

Voorbeeld

  • Een slecht voorbeeld van een nietszeggende, algemene en te lange missie is: 'Wij zijn gedreven en gemotiveerd en werken aan een stevige marktpositie door het realiseren van hoogwaardige totaaloplossingen waarbij de klant centraal staat en wij innoveren in nieuwe producten en technieken. Onze organisatie voert een sociaal beleid en investeert in opleiding en trainingen voor onze medewerkers. Ook streven wij naar een langdurige relatie met onze klanten'.
  • Een goed voorbeeld komt van Apple: 'we willen techniek eenvoudig maken'

Kernwaarden en identiteit

De kernwaarden en identiteit raken het hart van uw organisatie. Meer dan de producten of diensten die u aanbiedt zal dit de verbindende schakel naar uw klanten zijn. Het benoemen van deze waarden is best moeilijk. Een voorbeeld vindt u in de formulering van teamwaarden en normen die in feite ook op organisatieniveau toepasbaar zijn.

Basis voor interne communicatie

Ook de missie van de organisatie moet voor iedere medewerker duidelijk zijn. Het is geen afstudeerscriptie van 250 pagina's die volgens academische maatstaven moet kloppen. Beter is dat iedere medewerker begrijpt waar het over gaat en dat er een duidelijke link is naar de visie van de organisatie.

Leerdoel training visie en strategie

Bekijk de leerdoelen voor leidinggevenden, managers, directies en ondernemers inzake de training visie en strategie.

Andere leerdoelen visie- en strategieontwikkeling

Training visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling. .

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens