Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Visie,- missie- en strategieontwikkeling: training en coaching

Visieontwikkeling, formuleren missie, doelstellingen of strategie: zoekt u begeleiding, training of coaching? Dan bent u bij ons aan het goede adres voor:

visie en strategie: training en coaching

Training of coaching

Visie en strategieontwikkeling voeren wij uit door een gerichte training voor leidinggevenden (individueel of in de groep) of door coaching van uw managementteam, directie gericht op organisatieontwikkeling.

  • Training voor leidinggevenden (hoger kader)

    De training of cursus Visie en strategie is bestemd voor leidinggevenden die te maken hebben met visie- en strategieontwikkeling in hun functie. Doorgaans zijn dat leidinggevenden uit het hoger kader.

    U bent leidinggevende en in uw functie hebt u te maken met visie- en strategieontwikkeling. U wilt uw vaardigheden en inzichten vergroten wanneer het gaat om de lijnen voor uw organisatie en/of afdeling verder uit te zetten. Hoe ontwikkel je visie? Hoe zet je dat om in strategie en doelstellingen? Wij verzorgen de training of cursus visie en strategie middels een maatwerktraject. Dit kan in groepsverband maar ook door individuele coaching. De training visie en strategie kan afzonderlijk worden gevolgd maar is ook onderdeel van ons MD-traject.

    • Inhoud van de training

      De insteek voor training is dat u technieken leert om visie en strategie te ontwikkelen. Hoe maak je een SWOT analyse, hoe zet je dat om in een strategie? Deze training kunnen wij zowel individueel als in groepsverband voor u uitvoeren. Wilt u inzicht in mogelijke leerdoelen inzake visie, strategie voor directies, ondernemers en managers?
  • Organisatieontwikkeling

    De Steven kan u in het kader van organisatieontwikkeling helpen om de visie en strategie van uw organisatie nader te definiëren. Wat is de missie van uw organisatie? Waar wilt u over een aantal jaren staan?

    Kaders

    • Wat is de missie van uw organisatie?
    • Waar wilt u over een aantal jaren staan?
    • Wat is uw visie?
    • Wat zijn de kernwaarden van uw organisatie?
    • Wat zijn de sterke punten van uw organisatie?
    • Wat ervaart u als zwakke punten van uw organisatie?
    • het gebruik van de swot-analyse; strong points, weak points, threats, opportunities
    • strategie: SO-strategie, ST-strategie, WO-strategie, WT-strategie
    • wegingsfactoren
    • het opnemen van ‘zachte doelstellingen’

    Praktisch

    • De Steven heeft een pragmatische aanpak wanneer het over ‘visie en strategieontwikkeling’ gaat. Wij ontwikkelen geen academisch pronkstuk dat in de kast verdwijnt. Aan het eind van het traject ligt er een eindproduct dat praktisch te benutten is. Onze slogan: wanneer de conciërge het niet begrijpt, is het overbrengen van de visie niet gelukt.
    • Wij gaan samen met u een dagje de hei op. U doet het werk, wij begeleiden, geven richting aan de gesprekken. U werkt het uit, wij geven feedback. 

Leerdoelen visie, missie en strategie ontwikkelen

Leerdoelen training visie, missie en strategie

Visie, missie en strategie ontwikkelen. Een leerdoel voor de directie, ondernemers maar ook voor managers of uw managementteams is om de visie van uw organisatie te formuleren evenals de missie, strategie en doelstellingen.

Lees ook:

Wilt u inzicht in mogelijke organisatieleerdoelen?

Identiteit, kernwaarden en cultuur van uw organisatie formuleren

Wilt u de identiteit van uw organisatie benoemen of de kernwaarden en kerncompetenties formuleren als onderdeel van de missie en cultuur van uw organisatie of bedrijf?

Identiteit, kernwaarden en cultuur van de organisatie

  • Wat onderscheidt ons op de markt?

    De vraag waaraan uw organisatie bestaansrecht ontleent, heeft vooral te maken met wie uw organisatie is. Dus veel minder met welke producten of diensten u aanbiedt telt de vraag hoe u dat doet, waarom klanten voor u kiezen. Als onderdeel van het formuleren van de missie geldt ook het benoemen van de eigen identiteit en de kernwaarden en kerncompetenties van uw bedrijf.

  • Waarden en normen binnen de organisatie

    Wat is het verschil tussen normen en waarden? Een waarde kan zijn: veiligheid in het verkeer. De norm is: je mag maximaal 50 kilometer in de bebouwde kom rijden, je dient een veiligheidsgordel te dragen, alcohol in het verkeer is uitgesloten. De norm is dus de afspraak die je maakt in het kader van de waarden. Een uitgewerkt voorbeeld hebben we voor u maar dan op teamniveau: lees hiervoor teamnormen en teamwaarden.

  • Waarom is het formuleren van de eigen identeit en kernwaarden zo belangrijk?

    Bij het ontwikkelen van visie en strategie hoort ook het strategisch communicatieplan. En juist wanneer u uw identiteit kunt  benoemen evenals de kernwaarden en kerncompetenties kunt u dit ook naar buiten brengen in uw PR-uitingen, uw huisstijl, kortom het gehele spectrum van interne en externe communicatie.

    Lees ook: 6 stappen om de interne communicatie te verbeteren.

  • Kerncompetenties van uw organisatie

    De kerncompetenties van uw organisatie zijn in feite de kernkwaliteiten maar dan op organisatieniveau. Om de kerncompetenties vast te stellen benutten wij onze cultuurscan.

Pragmatische aanpak vereist

De ontwikkeling van de visie en strategie van uw organisatie moet geen academisch pronkstuk of theoretisch verhaal worden die u in de kast legt. Een pragmatische insteek blijft van belang.

  • Academisch pronkstuk

    Te vaak zien we het gebeuren dat de ontwikkeling van visie en strategie een academisch juweeltje is geworden dat een hoge waarde heeft voor de bureaula. Alsof het een afstudeeropdracht is die aan alle theoretische kaders moet voldoen. Maar juist wanneer de ontwikkeling van de visie, strategie en doelstellingen verzandt in beschouwingen en theorie is de meerwaarde verdwenen.

  • Visie en strategie hoeft niet op papier te staan

    Wanneer de medewerkers in uw organisatie weten wat de visie van de organisatie is en welke strategie gekozen wordt om deze visie te realiseren dan is een papieren document niet nodig.  En wanneer uw medewerkers niet op de hoogte zijn van de visie van de organisatie dan slaat u met een uitgewerkte versie op papier de plank helemaal mis. Anders gezegd: de visie van de organisatie moet bij iedere medewerker tussen de oren zitten als vertrekpunt voor de interne communicatie.

    • Waar gaat uw organisatie voor (visie)?
    • Waar staat uw organisatie voor (de missie)?
    • Hoe wilt u dat bereiken (de strategie)?

Combineer trainingen!

Bij De Steven staan uw leerdoelen centraal! 

In de meeste situaties kunnen we leerdoelen combineren tot één training. Dat voorkomt dat u meerdere trainingen moet volgen en het bespaart u dus tijd en geld. Bovendien is het rendement hoger omdat de training  persoonlijk op u is afgestemd!

Adviesgesprek?

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Of hebt u vragen over de mogelijkheden? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem telefonisch contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een mail via het contactformulier.

Contact

 

Contact met de Steven