Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Protocollen, procedures, regels en afspraken, word je daar blij van?

Heb je wel eens een procedure gezien voor werkplezier, vertrouwen, passie of geluk in jouw organisatie? Ik niet. Toch bepalen deze factoren minstens 50% van jouw organisatieresultaat. In veel organisaties stikt het van de protocollen, procedures, regels en afspraken. Het schijnt belangrijk te zijn voor de kwaliteit. Klanten, overheid, verzekeraars en wetgeving eisen kwaliteit. Kwaliteit is dus belangrijk voor jouw organisatie.

Procesbeschrijvingen

Om kwaliteit aan te tonen zijn procesbeschrijvingen nodig. Hierin staat welke stappen genomen moeten worden om het eindproduct te krijgen. Per stap wordt vaak een procedure beschreven en in de procedure staan de werkafspraken. Als je elke keer precies dezelfde stappen neemt krijg je steeds keurig hetzelfde product met dezelfde kwaliteitseisen. Niks mis mee zou je zeggen.

Als het gaat om het maken van machines of auto’s is het erg prettig dat je exact weet wat het eindproduct gaat doen. Nauwkeurig het proces uitvoeren aan de hand van een procesbeschrijving draagt dus bij aan de kwaliteit van het product. Dat gaat echter alleen op als het product zelf geen invloed heeft op het proces. Als het onderwerp waaraan gewerkt wordt mensen zijn (bijvoorbeeld klanten of patiënten), dan komt er een onvoorspelbare factor bij, namelijk de reactie van de klant of patiënt op het proces.

Protocollen en regels

Leiders of managers?

Weet jij het verschil tussen leiders en managers?

Leiders of managers

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Verschillende reacties van mensen

Mensen zijn verschillend dus ook de reacties van mensen op het proces kunnen verschillend zijn. Als je niet van het proces mag afwijken noemen we dat binnen patiëntenzorg kookboek-geneeskunde. Het kookboek, de procesbeschrijving met alle procedures en richtlijnen daaraan vast, is uiteraard belangrijk. Belangrijker is echter de reactie van de patiënt op de behandeling en het onderbuikgevoel dat de behandelaar ervaart.

Het onderbuikgevoel serieus nemen kan leiden tot afwijken van de procedure. Als dat mag ga je van kookboek-geneeskunde naar geneeskunst. Patiënten worden er beter van en het werkplezier stijgt.

Zachte factoren maken het verschil

Onderbuikgevoel en werkplezier worden vaak de zachte factoren van het werk genoemd. Kenmerk is dat ze niet in procedures te vangen zijn. Hier komt het aan op vertrouwen. Ook dat is niet in een procedure te vangen. Het kookboek is belangrijk en bepaalt voor zeker 50% het resultaat. Het vertrouwen, de vrijheid om zelf te mogen nadenken en het werkplezier dat daaruit voortkomt, bepalen de andere 50%. Ze passen niet in een procedure. Sterker nog: als je ze probeert in een procedure te stoppen werken ze niet.

We kunnen ze tegenwoordig wel meten. Je kunt de uitkomsten gebruiken om het werkplezier te bevorderen en jouw organisatie naar een nog hoger niveau te tillen.

Modern leiderschap

Dit artikel schreef ik in de serie over modern leiderschap!

Modern leiderschap

 

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling. Bekijk ook de Leerdoelen leiderschap.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.