Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Leerdoelen training planning en organisatie

De training planning en organiseren is bestemd voor leidinggevenden, managers, directies, bedrijfsleiders (kortom: leidinggevenden middenkader en hoger kader). We hebben voor u een aantal leerdoelen uitgewerkt.

Timemanagement voor leidinggevenden

training plannen en organiseren leidinggevendeVoor leidinggevenden in het hoger en middenkader hebben wij een training timemanagement ontwikkeld waarbij uw persoonlijke leerdoelen en leidinggevende aspecten betrokken worden.

Timemanagement leidinggevenden

Anticiperen

  • Anticiperen is vooruitblikken

    Vooruitkijken, anticiperen op ontwikkelingen, initiatief nemen en pro-actief zijn. Essentieel in een leidinggevende functie! Maar u zou dit graag door ontwikkelen door gerichte training of coaching.

    Pro-actief zijn, de regie nemen, het initiatief pakken. Beleid uitzetten en doelen stellen. Het is cruciaal in uw leidinggevende functie. Toch hebt u het gevoel dat u te vaak reactief bent. U laat het initiatief aan een ander over en daardoor hebt u het gevoel dat het u allemaal overkomt. Of speelt u te laat in op bepaalde ontwikkelingen.

GRIP op projecten, middelen en tijd

Een goede planning en organisatie zorgt ervoor dat u als leidinggevende GRIP hebt op projecten, middelen en tijd. Dat betekent dat u de zaak onder controle hebt en geïnformeerd bent over de voortgang.

  • Planning en organisatie: niets aan het toeval overlaten

    Een leidinggevende of manager die de planning en organisatie van de werkzaamheden goed op de rij heeft, laat niets aan het toeval over. Dus de houding van: het komt wel goed of we zien het wel past hier zeker niet bij. Deze houding kost trouwens ook bijzonder veel geld.

  • Planning = vooruitkijken

    Een goede planning van werkzaamheden, taken en activiteiten opzetten is vooruitzien. Het vraagt om denken in scenario's. In feite dient u de scenario's uit te schrijven en vooraf te bedenken. Wat gaat u doen als scenario A niet werkt? Hebt u dan scenario B al in uw gedachten? Ligt uw scenario B al klaar? En kunt u op zo'n moment meteen schakelen naar scenario B?

  • Planning = beheren

    Een goede planning = beheren. Het beheer van uren die uw medewerkers in de werkzaamheden stoppen, beheer van materialen, beheer van kosten, beheer van opbrengsten, beheer van financiële middelen.

  • Planning = informeren en geïnformeerd zijn

    Planning omvat voor u als manager ook twee belangrijke zaken namelijk:

    • de medewerkers informeren over de voortgang
    • geïnformeerd worden door de medewerkers over de voortgang
  • Planning = de medewerkers erbij betrekken

    Wilt u GRIP krijgen op de planning en op de middelen dan is het zaak om de medewerkers bij het planningsproces te betrekken. Hoe groter de betrokkenheid, hoe meer motivatie, hoe groter de kans op minder fouten, onnodige kosten en uit de hand gelopen budgetten.

  • GRIP = de zaak onder controle hebben

    Grip is niet eng. Ook niet een verziekte vorm voor een controlefreak. Grip is samengevat:

    • vooruitkijken
    • beheren
    • informeren en geinformeerd zijn
    • de medewerkers erbij betrekken

Effectief werken: het proces inrichten

Effectief werken is een containerbegrip of modekreet die vaak wordt gebezigd zonder dat er inhoud aan wordt gegeven. Effectief werken is een leerdoel voor de training planning en organisatie voor leidinggevenden.

  • Wat is effectief?

    Effectief werken is wat anders dan productief werken. Termen als: we zijn druk bezig of we doen goed ons best duiden op een hoge vorm van productiviteit maar nog niet op effectiviteit.Effectief werken is doelstellingen halen binnen gestelde tijd en met beschikbare middelen.

  • Binnen de gestelde tijd en met beschikbare middelen

    Taken uitvoeren, activiteiten ontplooien gericht op de doelstellingen van de organisatie of afdeling binnen de gestelde tijd. Dat is dus binnen de deadlines die gesteld zijn of die u zelf stelt. Anderzijds: deze taken uitvoeren met beschikbare middelen zoals medewerkers of uren, materialen, machines. Uiteraard is dit een spanningsveld binnen de organisatie.

  • Hoe kun je effectief werken? De HOE-vraag!

    De vraag is: hoe kun je effectief werken of effectiever werken? In ieder geval door het proces in te richten. Effectief werken begint met het omschrijven en beschrijven van de doelstelling maar ook van de beschikbare middelen en tijd. Maar dan komt de grote vraag: HOE!

    • Hoe gaat u het proces inrichten?
    • Hoe gaat u te werk?
    • Hoe zet u de middelen in?
    • Hoe zet u de beschikbare tijd in?

Andere leerdoelen

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training timemanagement. Bekijk:

Leerdoelen timemanagement

Training en coaching

Wilt u een training time management? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens