Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Veeleisend is een valkuil

Ben je veeleisend? Eis je veel van jezelf? Vraag je veel van jezelf? In dit artikel ga ik in op wat veeleisend is, kenmerken hiervan en eventuele gevolgen of oorzaken.

Wanneer eis je veel van jezelf?

Wanneer je veeleisend bent, vraag je veel van jezelf. Je hebt best wel veel noten op je zang wanneer het over jezelf gaat. Als ik wat kenmerken mag noemen:

  • je bent kieskeurig en je neemt niet maar zo genoegen met bepaalde zaken
  • je vergelijkt jezelf en jouw prestaties met die van anderen
  • het beste is voor jou niet goed genoeg
  • je bent kritisch op jezelf maar ook op behaalde resultaten en prestaties
  • vaak ben je ontevreden over wat je hebt bereikt of verworven
  • je wilt niet onderdoen voor anderen of je bent boos wanneer jouw prestaties niet opvallen
  • je bent perfectionistisch ingesteld
  • je bent lastig en moeilijk voor jezelf maar ook voor anderen

Ben je veeleisend?

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Stress en valkuilen

Sommige persoonlijke valkuilen dragen extra bij aan vermoeidheid, uitputting, stress of burn-out.

Wil je een overzicht van mogelijke andere valkuilen die daarbij een rol spelen?

Stress valkuilen

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen wanneer je te veeleisend bent? Ik noem er een paar:

  • zelden ben je dankbaar of tevreden
  • zelden kun je genieten over wat je hebt bereikt
  • vaak ben je boos en teleurgesteld in jezelf of anderen
  • vaak ben je gefrustreerd
  • je gaat regelmatig over eigen grenzen heen
  • je vraagt te veel van jezelf
  • je maakt je eigen stress
  • je raakt vermoeid, oververmoeid of uitgeput
  • de burn-out ligt op de loer

Veeleisend in een leidinggevende functie

Speciaal voor leidinggevenden schrijven wij over de valkuil die ‘veeleisend’ met zich meebrengt in de functie als manager. Op zich is het niet erg wanneer je jouw medewerkers uitdaagt, aanzet tot actie, prikkelt met doelstellingen. Het is niet erg wanneer jouw medewerkers iets moeten presteren en wanneer je ook daadwerkelijk iets van ze verwacht. Sterker nog: het is belangrijk. Maar wanneer je te veeleisend bent, gaat er iets mis. Wat kan er dan misgaan?

  • de kans is niet gering dat je jouw eigen normen plakt op  teamleden en meent dat zij dezelfde prestatiedrang hebben als jij (bespaar je deze teleurstelling want het klopt niet)
  • je verwacht of eist waarschijnlijk meer van jouw collega’s dan zij kunnen bieden en waarmaken
  • je wilt met jouw team doelen realiseren die niet realistisch zijn en die je dus ook niet zult halen
  • jouw houding kan medewerkers onzeker maken (en het gevoel geven dat ze het toch nooit goed doen)
  • de kans is dat je niet scheutig bent met waardering en dat jouw medewerkers zelden een compliment krijgen
  • te veeleisend zijn kan betekenen dat de sfeer op de afdeling verpest wordt en dat er weinig voldoening en werkplezier is

Stress en burn-out

Wil je meer weten over coaching gericht op vermindering van stress of begeleiding bij burn-out?

Stressmanagement

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.