Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Betweter:  de wijsneus uithangen!

Bent u een betweter of vinden anderen dat u dat bent? Wordt u vaak verweten dat u een ander te wijs af bent of dat u teveel de wijsneus uithangt?

Betweter of wijsneus: weet u het altijd beter dan een ander?

Kenmerken en betekenis

We noemen enkele kenmerken van de betweter:

  • u komt op anderen arrogant of verwaand over
  • u bent een bemoeial en u bemoeit zich soms met zaken die u niet aangaan
  • u mag graag redetwisten met anderen op voorwaarde dat u de strijd wint
  • u komt belerend over op anderen
  • u bent pedant, hooghartig, hautain en verwaand
  • u komt eigenwijs over op de ander
  • u meent het vaak beter te weten
  • u spreekt anderen altijd tegen en graag hebt u het laatste woord
  • u wilt altijd gelijk hebben en u   u zult niet snel toegeven dat u fout zit
  • u hebt snel de neiging om anderen te corrigeren of te verbeteren
  • u bekritiseert anderen voortdurend
  • u hebt een grote bewijsdrang of prestatiedruk opgebouwd

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Klopt het?

Cruciale vraag: herkent u zich in dit beeld ook al komt het wellicht hard binnen? Dan wordt het tijd om daar wat aan te gaan doen. Of zegt u: dit wordt inderdaad van mij gezegd maar toch klopt het niet helemaal.

Johan vertelde: ‘ze vinden mij snel een betweter op mijn werk maar ik loop er ook tegenaan dat ik bijzonder snel kan schakelen en zonder arrogant te willen zijn is het zo dat ik gewoon ook vaak gelijk heb en dat anderen dat niet direct zien of daar onzeker van wordt’.

Belangrijke vraag dus:

  • Klopt het beeld dat hier wordt neergezet, zij het wellicht in een andere gradatie
  • Of zegt u: dit wordt mij gewoon ook aangepraat door mijn omgeving

Op de werkvloer: lastige medewerkers

Ook op de werkvloer komen betweters voor en vaak worden ze geschaard onder de categorie lastige medewerkers:

  • ze weten het doorgaans beter dan de leiding
  • ze zijn het zelden met de leiding eens
  • ze hadden het altijd net eerder doorzien dan een ander
  • ze zijn een ander graag te wijs af
  • anderen voelen zich snel bekritiseerd en kunnen daardoor onzeker worden of twijfelen aan zichzelf
  • anderen hebben soms geen weerwoord hierop en denken: laat maar
  • het kan leiden tot verstoorde verhoudingen

Hoe komt het?

Waarom is een betweter een betweter? We noemen twee belangrijke redenen:

  • Of de betweter zit in zijn/haar valkuil en zijn/haar kwaliteit is aanwezig, profilerend en krachtig waarbij de betweter soms aan zelfoverschatting leidt
  • Of de betweter is juist bijzonder onzeker en probeert dit te verbloemen. De wijze van communicatie stoot mensen af maar is een soort van verdedigingsmechanisme geworden.

Hoe gaat u ermee om?

Mooie vraag: hoe ga je om met een betweter? Gebruikt u dezelfde confronterende stijl als u van de betweter gewend bent? Of probeert u gewoon het gesprek aan te gaan? Ons advies is om maar eens te beginnen om het gesprek op een gelijkwaardige en respectvolle wijze te beginnen.  Confrontaties aangaan met de betweter heeft weinig zin. Woordenstrijd en redetwisten leidt niet tot meer begrip.

Betweters vinden luisteren vaak moeilijker dan praten. Niets liever doet men dan u een uitspraak ontlokken waarover men in discussie kan gaan. Belangrijk is om daarop niet te happen. Hou u bij uw standpunt en wees vooral duidelijk wanneer u iets beslist niet wilt.  Ja zeggen en nee bedoelen werkt nooit maar zeker niet bij de betweter.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens