Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Relativeren: is dat te leren?

Relativeren. Wilt u leren om meer te relativeren? Bent u geneigd om de zaken soms té serieus te nemen? Of denkt u te zwart-wit? Ziet u het vaak donkerder in dan het werkelijk is? Dan kan relaitveren uw leerdoel zijn. Relativeren is te leren. Maar we hebben niet een knopje dat aangeraakt wordt en 't is klaar. U kunt er zeker progressie in boeken wanneer u er echt voor open staat.  Een leerdoel wat er mee te maken kan hebben is:ik wil meer zaken leren loslaten waar ik niet verantwoordelijk voor ben en waar ik geen invloed op heb

Wat zijn uw valkuilen?

Wilt u weten wat uw valkuilen zijn die horen bij uw kernkwaliteiten?

Valkuilen

Wat zijn uw kernkwaliteiten?

Wilt u weten wat uw kernkwaliteiten zijn? Bekijk het overzicht!

Kernkwaliteiten

Gratis test

Inzicht in uw persoonskenmerken en kernkwaliteiten? Doe dan onze test.

Doe de test online!

Wat is relativeringsvermogen?

Relativeren

Relativeringsvermogen wordt vaak uitgelegd als iets afvlakken en afzwakken of de betrekkelijkheid van iets erkennen.

Wij leggen het liever anders uit:

  • het is de zaken in juiste proportie zien
  • naar de werkelijkheid teruggaan en bekijken: wat is nu precies aan de hand?
  • de vraag: hebt u er ook invloed op wat er nu gebeurt? Met andere woorden: kunt u er iets aan doen?

Onderstaand treft u enkele voorbeelden:

  • Vergelijken met een ander

    Marianne kreeg een bekeuring omdat ze de auto verkeerd had geparkeerd. Tjsaa dat kwam eigenlijk helemaal niet uit. Marianne was derhalve twee dagen van slag over de bekeuring. Hoe kon ze ook zo stom zijn?  Tot de buurman belde om te vertellen dat zijn vrouw een ernstige ziekte had. Tjsaa. Toen dacht Marianne: waar maak ik me eigenlijk ook druk om?

  • Wat is er nu precies aan de hand?

    Klaas maakt zich erg druk. Waarom? Hij had zojuist een functioneringsgesprek wat op zich goed verliep. Echter de leidinggevende had één puntje van kritiek wat Klaas op zichzelf ging betrekken. En daarom was zijn weekend zowaar naar de knoppen. Wat is er nu precies aan de hand? Hoe relativeer je dat? Nou er waren 9 positieve punten en er was 1 kritisch punt. Hoe reageerde Klaas hierop in zijn hoofd? Hij was alleen maar met het negatief kritische punt bezig. Relativeren is: het geheel zien. Dan komt de juiste proportie vanzelf weer voor de dag.

  • Hebt u er ook invloed op?

    Esther maakt zich erg druk over haar zoon. In mei moet hij examen doen en hij is nogal gemakzuchtig ingesteld. Dus heeft het niet examen niet de volwaardige aandacht gehad qua voorbereiding. Er is dus een kans dat zoonlief zakt voor dit examen. Wat is relativeren? Dat is jezelf afvragen: heb ik nu nog invloed op de uitkomsten van het examen van mijn zoon? Nee, geen invloed? Dan loslaten dus.

Negatieve zaken vergroten

Mensen die moeilijk kunnen relativeren hebben vaak de neiging om het  negatieve te vergroten en erger of zwaarder te maken dan het is. Let wel: ze doen het er niet om maar ze voelen het oprecht zo.

Beren op de weg zien

Goed kunnen relativeren is vooral belangrijk voor mensen die:

Te weinig relativeren geeft stress

Wanneer u te weinig relativeert kan dat ook stress geven. Hoge verwachtingen van mezelf kunnen leiden tot stress. Kun je ook teveel relativeren? Ja dat kan ook! Mensen die teveel relativeren praten moeilijkheden weg, verkleinen hun problemen of stellen zaken te rooskleurig voor.

Kun je er ook in doorslaan?

Jazeker! Wie teveel relativeert, probeert vaak eigen verdriet weg te moffelen. Dat noemen we dood-doeners. Voorbeeld: iemand heeft ontslag gekregen en roept als eerste: ja er zijn in Afrika zoveel mensen die zelfs geen eten hebben. Klopt wel! Soms helpt het ook om zo de eigen ervaring weer in proportie te zien. Maar soms wordt het gebruikt om als pijnbestrijder. Want het ontslag moet wel verwerkt worden en een plekje krijgen.

Humor relativeert

Humor is ook een manier om te relativeren. Echter: humor is niet op afroep beschikbaar. Dat ontstaat. Een voorbeeld: iemand die bij het overlijden van een familielid een opmerking maakt waarop iedereen het uitproest van het lachen met de tranen in de ogen. Dat is humor. Totaal iets anders dus dan grappen maken, grappig of leuk willen zijn. Humor is doorleefde ernst.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit.

U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens trainer / coach De Steven