Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Welbespraakt of gemakkelijke prater: bent u dat?

Bent u een welbespraakt of een gemakkelijke prater?  Bent u welsprekend en bespraakt? Hoeft u zelden naar woorden te zoeken en staat u niet snel met de mond vol tanden? Dan beschikt u waarschijnlijk ook over voldoende gespreksvaardigheden.

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Webinar

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Kenmerken

Welbespraakt en gemakkelijke prater of sprekerWat zijn de kenmerken van iemand die welbespraakt is? We noemen er een paar:

  • Een aangenaam verteller: mensen luisteren graag naar hem/haar
  • Goedgebekt (zou de volksmond zeggen)
  • Staat zelden met de mond vol tanden: heeft altijd wel een woord of een weerwoord
  • Is ad-rem in zijn/haar reacties
  • Is woordenrijk en heeft een uitgebreide vocabulaire
  • Is eloquent en kan goed formuleren
  • Is gemakkelijk in het onderbouwen en beargumenteren van eigen standpunten
  • Kan mensen meenemen in de boodschap en overtuigen
  • Heeft voldoende communicatieve souplesse en is tactvol
  • Staat snel in het middelpunt in een groep: mensen trekken op hem/haar af
  • Kan zich verbaal goed uitdrukken en voelt in contacten weinig belemmering, schroom of terughoudendheid

Waar is deze kwaliteit inzetbaar?

De kwaliteit welbespraakt is in iedere organisatie inzetbaar. Ook in leidinggevende functies of in adviesfuncties.

Wat is de valkuil?

De valkuil is: altijd aan het woord zijn, teveel praten en te weinig luisteren. Het gevaar is dat u bepaalde signalen mist tijdens een gesprek, voorbijgaat aan iemand die stil of terughoudend is of zich niet goed durft uit te spreken.

Een andere valkuil is: teveel in het middelpunt of op de voorgrond willen staan.

Het leerdoel

Uw leerdoel is om de ander voldoende ruimte te geven tijdens gesprekken en een actieve luisterhouding aan te nemen.

Mensen die welbespraakt zijn, hebben nog wel eens moeite met anderen die wat meer ingetogen en nuchter zijn of minder op de voorgrond willen treden.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens