Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beschouwend is een kwaliteit

Beschouwend

Bent u beschouwend? Dat is een persoonskenmerk of kwaliteit. Het zegt iets over uw aard en karakter maar ook over hoe u communiceert en reageert op andere mensen.

Wat is beschouwend?

Wat is beschouwend? Of anders gezegd: wanneer bent u beschouwend? We maken het duidelijk aan de hand van een aantal criteria. Wanneer u beschouwend bent:

  • weet u de nodige emotionele afstand te houden om een situatie of te beoordelen
  • kunt u een situatie of gebeurtenis van meerdere kanten bekijken
  • mag u graag een situatie in ogenschouw nemen en kunt u observeren, gadeslaan of iets overdenken en overpeinzen zonder meteen een oordeel ergens over te hebben
  • bent u in staat om heel aandachtig naar iets te kijken
  • bent u consequent in uw handelen
  • bent u vasthoudend in uw besluitvorming of bij de uitvoer van uw ideeën

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Webinar

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

De kracht van beschouwen

Herkent u zich hierin? Weet u waar dan uw kracht ligt? U staat niet meteen in brand wanneer zich iets voordoet. U blijft rustig in bepaalde situaties terwijl andere mensen al een beetje aan de kook raken. Uw rust is van toegevoegde waarde omdat u zich niet meteen van de wijs laat brengen door wat zich voordoet en omdat u zich niet laat meeslepen in de emoties van andere mensen. U komt over als een consistente en constante factor en u straalt betrouwbaarheid uit.

Uw valkuil

De valkuil die bij uw kwaliteit ‘beschouwend’ hoort is dat u afstandelijk of koel overkomt op anderen. Dat wil zeggen dat u te weinig uw gevoelens en emoties toont. Anderen kunnen dat als gereserveerd, terughoudend of saai ervaren omdat u in uw communicatie niet bruist van emoties of omdat u wat meer op de achtergrond blijft.  

Uw leerdoel

Uw leerdoel is dat u wel uw gevoelens blijft tonen. U zou wat expressiever kunnen zijn wanneer het om uw gevoelens gaat. Ook hoeft u zich niet buitenspel te laten zetten door mensen die fel of vurig zijn. Wees aanwezig en bewaar uw kalmte, spreek u uit, geef uw mening en laat maar gewoon zien wie u bent en hoe u de zaken voelt en ervaart.

Soms zou u wellicht wat directiever kunnen zijn in uw communicatie.

Allergie en irritatie

Uw irritatie is dat mensen sentimenteel worden en zich laten meeslepen door gevoelens en emoties zonder dat ze de situatie goed bekeken hebben.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit.

U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens