Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Conflicten: wat voor soorten zijn er? Herkent u ze?

Conflicten: wat voor soorten zijn er? Uw leerdoel is om de verschillende soorten conflicten te kennen en te onderscheiden zoals: het normen- en waardenconflict, het gedragsconflict, behoeftenconflict en methodeconflict.

Wat voor conflicten zijn er?

Soorten conflictenWat voor conflicten zijn er? Hoe verloopt een conflict? Conflicten zijn op veel manieren onder te verdelen. We kunnen het hebben over conflicten tussen twee personen, conflicten tussen groepen, conflicten binnen een land en zelfs nog over het conflict dat wellicht binnen uzelf plaatsvindt. Grofweg kunnen we conflicten indelen in een viertal categorieën.

  • Behoeften- of doelenconflict

    Een doelenconflict gaat over uiteenlopende doelstellingen. Voorbeelden:

    • Uw manager stelt voor het nieuwe jaar een groeiscenario voor van 20%. U denkt dat deze omzetstijging niet realistisch is. U verschilt van inzicht over het doel dat bereikt moet worden.
    • Doordat u diverse opleidingen & trainingen hebt gevolgd, hebt u zich sterk ontwikkeld binnen uw functie. U kunt in essentie meer dan de functie vereist. Zo langzamerhand kijkt u eens over de schutting bij andere organisaties. U zou namelijk wel eens wat anders willen. Uw behoeften zijn dus veranderd terwijl uw leidinggevende zeer blij is met een capabele medewerker op deze functie. Kortom: de behoeften van de organisatie lopen uiteen met uw persoonlijke behoeften.
  • Methodeconflict

    Een methodeconflict gaat over de wijze waarop het doel bereikt moet worden. We zijn het eens over de doelstelling dat we naar Rome willen reizen. De vraag blijft echter: gaan we per vliegtuig of op de fiets? Voorbeeld:

    • U hebt overeenstemming over het groeiscenario dat bereikt moet worden, maar u verschilt van mening hoe dat bereikt kan worden. U zou meer willen adverteren terwijl uw manager overweegt om een extra vertegenwoordiger in dienst te nemen.
  • Loyaliteitsconflicten

    Bij een loyaliteitsconflict wordt vaak aan de echtscheiding gedacht. Het kind is loyaal aan de vader en moeder en kan niet tot een keuze komen. Sterker nog: een keuze zou u niet eens moeten vragen van een kind. Maar loyaliteitsproblemen gaan veel verder dan de echtscheiding. Lees meer over loyaliteitsconflicten.

  • Gedragsconflict

    Een gedragsconflict is moeilijker te benoemen dan een doel- en methodeconflict. Kijkend naar de definitie gaat het dus om uiteenlopend gedrag. Wanneer is er sprake van uiteenlopend gedrag? Bijvoorbeeld wanneer de ene persoon zeer assertief is en de ander niet. Of de ene persoon is verbaal sterk en de ander is wat minder vaardig op dat gebied. Voorbeelden:

    • U vindt dat uw collega gemakzuchtig is ingesteld. Ze loopt er de kantjes vanaf en maakt zich van veel zaken met een Jantje-van-leiden vanaf. Uw collega daarentegen vindt u een uitslover die altijd aan het werk is en die maar eens moet leren om afstand te nemen van het werk.
    • U vindt uw collega erg direct in de communicatie. Hij zegt al vrij snel waar het op staat en u vindt dat meestal behoorlijk confronterend.
  • Waarden- en normenconflict

    Conflicten over waarden en normen  zijn bekend omdat ze al tot veel oorlogen hebben geleid. Het meest duidelijke voorbeeld vormen conflicten over religie. Wanneer het over waarden en normen gaat hoeven we overigens niet zo ver van huis. We komen ze dagelijks tegen. Voorbeelden:

    • U had afgesproken om te gaan voor een hoge kwaliteit dienstverlening. Toch ziet u iedere keer dat uw collega rapporten verstuurt die volgens u niet aan de kwaliteitsnormen voldoen. Uw collega echter is van mening dat hij die kwaliteit levert die destijds ook afgesproken is. U verschilt dus van inzicht over de normering die u toekent aan kwaliteit.
    • Binnen een autobedrijf wordt er standaard per onderhoudsbeurt € 15,00 aan kleinmateriaal gefactureerd terwijl dit materiaal niet altijd gebruikt is. Men heeft een gemiddelde genomen dat men doorberekent aan iedere klant. U vindt het principieel onjuist dat u voor iets betalen moet terwijl er geen levering tegenover staat.

Leerdoelen training conflicthantering

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de training conflicthantering voor u uitgewerkt U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen training conflicthantering

Training conflicthantering

Wilt u meer inzicht in de door u gehanteerde conflictstijl vergroten en daadwerkelijk vooruitgang boeken op uw leerdoelen?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens trainer / coach De Steven