Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Defensief communiceren of in de verdediging schieten

Defensieve communicatie: merkt u dat u in uw communicatie de neiging hebt om heel snel in de verdediging te schieten? En hebt u enig idee hoe dit ontstaat en wat er aan te doen is? Wilt u leren om minder snel in de verdediging te gaan en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Defensieve communicatie: hoe gaat het in zijn werk?

In de verdediging schietenVooropgesteld: iedereen communiceert wel eens defensief! Daarvoor hoeft u niet naar de dokter. Bewustwording dat het weinig effect heeft, kan wel helpen overigens. We noemen een paar vormen of voorbeelden:

  • Uitgebreid uitleggen

    U laat zich verleiden om uitvoerig en wellicht té gedetailleerd uit te leggen hoe iets tot stand gekomen is, waarom het zo gegaan is. ‘ nee, ik zal je even vertellen hoe het zo gekomen is (en dan komt er een heel verhaal)’

  • Ja maar!

    Ja dat zeg je nu wel maar…………………. En dan komt uw betoog eraan waaruit blijkt dat de ander helemaal ongelijk heeft!

  • Pareren of interrumperen

    Deze vorm lijkt wat agressiever maar is ook een defensieve vorm van communicatie. ‘zeg nu moet je even stoppen met je verhaal, er klopt helemaal niets van’.

  • Terugslaan

    Terugslaan is ook een vorm van defensieve communicatie. Een stekende, cynische of sarcastische opmerking maken is een vorm van terugslaan. Of communicatie in de trant van: ‘kijk eens naar jezelf’. Een reactie kan zijn dat u té direct wordt in uw communicatie.

  • Blokkeren en negeren

    Weet u dat blokkeren of dichtklappen tijdens een gesprek ook een vorm van defensieve communicatie is?

Wat kunt u eraan doen?

Laten we nu vooropstellen dat de ander u precies te pakken heeft wanneer u defensief gaat reageren. Hij/zij heeft uw emotie en gevoelens geraakt. Zullen we het maar eens omdraaien?  Hij/zij heeft uw emotie en gevoelens niet geraakt: u hebt zich laten raken door de ander. En daardoor staat u klem in de hoek. De ander heeft u precies waar hij/zij u hebben wil. Een machtspositie zelfs! Want u hapt en zolang u dat doet, heeft de ander er aardigheid aan. Leerdoelen die hier achter zitten:

  • Kwets niemand en laat u door niemand kwetsen
  • Laat u niet irriteren of frustreren door andere mensen (zo belangrijk zijn ze niet)
  • meer zelfvertrouwen ontwikkelen
  • inzicht in uw eigen weerstanden (wanneer ontstaan ze) en inzicht in weerstanden bij de ander

De functie van verdedigen

Vooropgesteld: verdedigen heeft op zich een positieve functie wanneer:

  • u beticht wordt van iets wat u niet hebt gedaan (dan hebt u het volste recht om u te verdedigen)
  • u onrecht aangedaan is of wanneer u onrechtmatig wordt behandeld

Ieder mens heeft op zich het recht om zich te verdedigen. Waar het in dit artikel over gaat is de situatie dat ik te snel in de verdediging schiet terwijl het helemaal niet nodig is.

Wanneer?

Er kunnen diverse redenen zijn waarom u in de verdediging schiet. U zou moeten uitzoeken wanneer dat bij u gebeurt. Maar we kunnen wel een aantal algemene oorzaken noemen:

  • er wordt een pijnpunt benoemd wat u zelf nog niet hebt verwerkt
  • u voelt zich afgewezen door bepaalde opmerkingen
  • u hebt het gevoel dat u door de ander (negatief) beoordeeld wordt
  • u merkt dat de ander dwingend is in zijn communicatie
  • u hebt het idee dat u in een bepaalde hoek wordt gemanoeuvreerd of zelfs dat u wordt gemanipuleerd
  • de ander vertoont hautain gedrag en doet als hij/zij uw meerdere is of boven u staat
  • de ander is wel erg overtuigd van zijn/haar eigen gelijk
  • u hebt het gevoel dat u gecorrigeerd wordt of dat u even op de plaats gezet wordt door de ander (terechtwijzing)
  • u voelt zich persoonlijk snel aangevallen in sommige situaties
  • u vindt het heel belangrijk wat anderen van u vinden
  • uw verdedigingsmechanisme kan te maken met zaken als een negatief zelfbeeld, gebrek aan zelfvertrouwen en onzekerheid.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens