Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Jij-bakken: op de persoon spelen

Jij-bakken betekent dat er in de communicatie op de persoon wordt gespeeld. Er wordt niet op inhoud gecommuniceerd maar de persoon in kwestie wordt op zijn persoon of handelwijze aangesproken. Het woord jij-bak komt van het latijnse woord 'TU quoque' en dat betekent: jij ook. Jij-bakken is een vorm van ineffectieve communicatie waarbij je de beschuldiging omdraait en de aandacht afleidt van de inhoud. Wat is het en hoe ga je ermee om?

Niet zeggen wat je bedoelt

Iemand die jij-bakt zegt niet wat hij/zij bedoelt. Vaak zit er een spottende ondertoon in of wordt de ander ergens van beschuldigd. Het gaat dus niet zozeer meer om de inhoud van de communicatie maar eerder om de relatie oftewel communicatie op betrekkingsniveau.

Verdedigingslinie

Dit artikel schreef ik in de serie over verdediging in de communicatie.

 

Jij bakken: wat is dat?

Authentiek communiceren

ebook communicatie

Authentiek communiceren (e-book)

Webinar over communicatie

Bekijk de webinar over communicatie. Je kunt deze aanschaffen via onze webshop.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Webinar over communicatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Voorbeelden

Wil je voorbeelden van jij-bakken? Ik noem er een paar:

  • Anderen op fout gedrag wijzen en je er zelf niet aan houden
  • Links en rechts van je afslaan: ‘kijk jij maar eens naar jezelf’
  • De moralist uithangen voor een ander (wijzen op inconsequent gedrag)

De jij-bakker heeft vaak een spottende, cynische of sarcastische ondertoon in zijn/haar stem:

  • Kijk jij maar eens naar jezelf

    'Zeg Gijs, nu ben je alweer vergeten om jouw fiets in de schuur te zetten'. Reactie: 'kijk jij maar eens wat jezelf allemaal vergeet'.

  • 'Ja, dat moet jij zeggen'

    Hoor je de snerende toon in de stem van de ander? 'Sjoh, dat moet jij zeggen, waar hebben we 't eigenlijk over'.

Waarom doe je het?

Jij-bakken heeft een functie anders bestond het niet. In feite is het een vorm van verdedigende communicatie. Blijkbaar voel je je aangesproken of aangevallen. Wellicht voel je je zelfs lichtgeraakt of zelfs gekwetst. En je reageert door terug te slaan. Gevolg is ook dat het afleidt van de inhoud van de discussie of het gesprek.

Hoe ga je ermee om?

Wanneer anderen jou aanspreken is het zaak jij-bakken te vermijden. Hap niet op beschudligingen, voorkom ook dat jij je gaat verdedigen. Maar vertel wat het met jou doet. Beter is om te zeggen: 'dat raakt me best, nu je dat zo zegt'.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.