Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Discussiëren is vaak zinloos

Discussiëren is vaak zinloos. omdat men de ander voortdurend probeert te overtuigen. Discussie is vaak een verkapte vorm van strijd: het gaat om winnen of verliezen. De meeste discussies zijn erop gericht om gelijk te krijgen of om eigen wil of zienswijze op te leggen aan de ander.

Uw invloed vergroten

Van discussie naar dialoogHet bijzondere is dit: hoe meer moeite u doet om de ander te overtuigen of te veranderen, hoe kleiner de kans dat u dat lukt. Wanneer u de ander ruimte geeft, is de bereidheid om te veranderen veel groter. Op het plaatje hier naast ziet u het uitgewerkt.

  • Ik wil de ander veranderen maar de ander wil door mij niet veranderd worden

    Eerst ziet u de situatie: ik wil de andere veranderen. Echter de ander wil door mij niet veranderd worden. Gevolg: er ontstaat weerstand en defensieve communicatie.

  • Dialoog

    Dialoog ontstaat wanneer ik bereid ben om te vertellen hoe ik de zaken voel en ervaar. Vaak is de ander dan bereid om te luisteren of zelfs om erover na te denken.

Valkuilen bij de discussie

We noemen valkuilen bij discussies:

  • Niet luisteren naar de ander. Terwijl de ander praat alweer een tegenargument bedenken en amper horen wat de ander zegt.
  • De ander niet laten uitpraten: steeds interrumperen om maar aan het woord te komen
  • Niet horen wat de ander zegt: wel luisteren maar onvoldoende doorvragen wat de ander nu precies bedoelt
  • Het verhaal van de ander afkappen of onderuithalen. Zinnen als: ‘dit ziet u helemaal verkeerd’

De ander willen overtuigen

Veel discussies zijn erop gericht om de ander te overtuigen. Maar waarvan? Meestal van:

  • Mijn gelijk
  • Mijn zienswijze of mening
  • Mijn normen en waarden
  • Het gevoel dat ik bij een bepaalde kwestie heb

Uw stijl van invloed

Bent u bekend met uw eigen stijl van invloed? Kent u uw valkuilen wanneer het over beïnvloeden gaat?

Discussie of dialoog: wat is het verschil?

Wat is het verschil tussen een discussie of de dialoog?

  • Bij discussies wordt er vaak defensief geluisterd: we bedenken al een tegenargument terwijl de ander aan het praten is. Vaak willen we met argumenten de ander overtuigen en soms worden anderen zelfs onderuit gehaald of gekleineerd.
  • Op het moment dat we de ander werkelijk willen horen is er ruimte voor de dialoog (ook als er gesproken wordt over zaken die ons raken, of die we niet prettig vinden, waar we het niet mee eens zijn of waardoor we ons aangevallen voelen). De dialoog is de basis voor communicatie: het delen van gevoelens, gedachten, normen en waarden met elkaar.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens