Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Normatief zijn voor een ander

Normatief zijn voor een ander betekent dat u uw zienswijze, mening, norm oplegt aan een ander als zijnde een geschreven of ongeschreven richtlijn of gedragsregel. Wie normatief is geeft aan  hoe het hoort, wat normaal gedrag is of wat gewenst c.q. ongewenst gedrag is.

Voorbeelden

Normatief zijn voor een anderWilt u wat voorbeelden uit het dagelijkse leven?

  • ‘zo zeg die vrouw loopt er ook schandalig bij: zo ga je toch niet naar de begrafenis?’
  • ‘die mensen hebben een rotzooi  in de tuin!’
  • ‘hij is ook zo supergemakkelijk ingesteld hé’
  • ‘ja zeg, zo ga je toch niet met mensen om?‘

Wat is het kenmerk?

Het kenmerk van normatief zijn voor een ander is dat u uw eigen referentiekader, perceptie maar vooral ook uw eigen normen verabsoluteert tot een vorm van ‘de waarheid’ of ‘de enige juiste manier’. In feite weet u dan wat goed is voor een ander. U weet precies wat een ander moet doen en laten, hoe een ander iets moet aanpakken en waarom dat is. Voortdurend bent u de ander aan het verbeteren, corrigeren of bekritiseren.

Wat is erop tegen?

Op zich bent u er vrij in om u zo richting uw medemens op te stellen. Wat er ontbreekt is echter de aansluiting bij de ander. U mist de verbinding omdat u zich niet (meer) openstelt voor de ander. U luistert niet hoe de ander de zaken beleeft, aanvoelt, begrijpt, in het leven staat. U verdiept zich niet meer in de belevingswereld van de ander. U vraagt niet meer hoe het zit maar u plakt er meteen een oordeel op: ‘goed’ of ‘fout’.

Communicatie

Normatief zijn voor anderen heeft alles met ineffectieve communicatie te maken. Lees ook ons artikel over communicatie in de volwassen rol.

Communicatie in de ouderrol

Waar komt het vandaan?

Een goede vraag: waar komt dit gedrag vandaan?  We noemen een aantal oorzaken:

  • U bent het zo gewend want u groeide op in een omgeving waar altijd zo werd gecommuniceerd
  • U beschikt over kernwaarden of kernkwaliteiten principieel maar soms zit u in uw valkuil dan bent u te principieel
  • U bent iemand die wel ergens een mening over heeft maar u communiceert wel eens te stellig
  • Vanuit bepaalde overtuigingen komt u in sommige gevallen tot een te normatieve houding voor anderen

Voor leidinggevenden

Leidinggevenden die te normatief zijn voor een ander dicteren de norm, schrijven voor, dwingen af en forceren. Wat daarmee bevorderd wordt is dat medewerkers zich afhankelijk gaan opstellen in de kindrol (passief, afwachtend, afhankelijk, geen verantwoordelijkheid nemend). Belangrijk is dus om leiderschap in de volwassenrol te ontwikkelen.

Professionele normen ontwikkelen

Een ander onderwerp is het ontwikkelen van professionele normen. Dan legt u een ander niet zozeer een norm op maar u spreekt af wat de norm is en u houdt zich aan deze afspraken. Kenmerk hiervan is dat het niet zozeer uw normen betreft maar dat het ‘onze’ normen zijn.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens