Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Begrijpen en aanvoelen

Aanvoelen en begrijpen: is dat hetzelfde? Of zijn dat twee verschillende zaken? In ieder geval spelen deze twee onderwerpen een belangrijk onderdeel bij de interpersoonlijke communicatie. In dit artikel gaan we in op het verschil en de overeenkomst.

Invoelen

Begrijpen en aanvoelenDe ander aanvoelen of invoelen doet u met uw gevoel of intuïtie. Je zou ook kunnen zeggen: aanvoelen doet u met uw hart. Wat hiervoor nodig is: inlevingsvermogen of empathisch vermogen.

Begripvol

Begrijpen doet u in uw hoofd. Iemand begrijpen betekent: ‘u kunt zijn redenering wel volgen’ of ‘ u kunt de logica wel ontdekken in de keuzes die de ander heeft gemaakt’.   Nog ongeacht of u die keuzes ook op die manier zou hebben gemaakt. Maar ze zijn voor u in ieder geval te volgen.

Luisteren is een combinatie

Wie goed kan luisteren heeft de combinatie van aanvoelen en begrijpen te pakken. U kunt zich als het ware zo goed verplaatsen (in uw hoofd en met uw hart) dat u zich precies kunt verplaatsen in de beweegreden van de ander of in de leefwereld van de ander. Dat wil zeggen dat u zich kunt verplaatsen in:

  • De gevoelswereld van de ander
  • Het denkpatroon van de ander

Aansluiting vinden

Wie kan begrijpen en aanvoelen, vindt aansluiting bij de ander. U zult verbinding ervaren oftewel: u maakt contact met uw medemens in een gesprek.

Voorwaarden

Om dit goed te beheersen zijn er wel voorwaarden:

  • U bent onbevooroordeeld en u treedt de ander objectief tegemoet
  • U bent open en onbevangen
  • U hebt geen vooringenomen standpunten
  • U plakt uw eigen normen en waarden niet op uw medemens
  • U hebt oprechte interesse en belangstelling in de ander

Wanneer belangrijk?

Wanneer is begrijpen en aanvoelen belangrijk? We zijn geneigd om te vragen: wanneer niet? Het is van belang in iedere relatie zowel thuis als op uw werk. Het is belangrijk in iedere functie: zowel de telefoniste als de leidinggevende. Het is van belang tijdens verkoop-en acquisitiegesprekken. Maar ook tijdens conflicten of bij onderhandelen.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens