Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Argumenteren en onderbouwen is een vaardigheid

Argumenteren is een vaardigheid.  Een goede onderbouwing van uw mening op basis van argumenten vergroot uw invloed en komt de helderheid van uw betoog ten goede.  Argumenteren is te leren en vaak een leerdoel in de training communicatie, gesprekstechnieken, adviesvaardigheden, conflicthantering, onderhandelen, salestraining  en leiderschapstraining.

Reden en motivatie

Argumenteren en onderbouwenEen argument is een reden om iets te doen of om iets na te laten. Anders gezegd: een argument is de motivatie (beweegreden) of onderbouwing voor een bepaalde keuze.

  • Vanwege de aanhoudende crisis in de markt hebben we de volgende maatregelen genomen
  • Omdat de verzuimcijfers 4% boven de normale patronen liggen binnen onze organisatie hebben we gekozen voor……………………
  • Op basis van de volgende feiten hebben we gekozen voor de volgende oplossing
  • Op grond van de volgende argumenten kom ik tot de conclusie dat……………

Voorwaarden argumentering

Er is wel een aantal voorwaarden verbonden aan het argumenteren. Een argument:

  • moet steekhoudend zijn:  met andere woorden het moet kloppen
  • moet altijd gaan over het onderwerp waar discussie of meningsverschil over is
  • is het meest krachtig wanneer het gebaseerd is op feiten, feitelijkheden en in sommige gevallen cijfers
  • is minder krachtig wanneer u uw eigen oordeel, mening of perceptie er in meeneemt (hoewel dat prima kan!)

Uw invloed vergroten

Argumenteren is een vaardigheid. U kunt het leren door gerichte training of coaching. Het leerdoel 'beter argumenteren en onderbouwen is belangrijk voor de training communicatie, gesprekstechnieken, onderhandelen, verkooptraining, adviesvaardigheden en conflicthantering. De Steven training door gerichte maatwerktraining waarbij wij uw leerdoelen centraal stellen.

Invloedvaardigheden ontwikkelen

Rationele onderbouwing

Argumenten zijn doorgaans logische onderbouwingen gebaseerd op de ratio. Daar ligt de kracht en veel mensen zijn daar ook vatbaar voor. Toch is het niet gezegd dat u op basis van rationele onderbouwing uw gelijk krijgt of dat op basis van argumenten uw voorstel wordt aangenomen. Achter veel  vraagstukken zit namelijk ook een gevoelswaarde, een overtuiging en soms ook een norm of waarde.  Voorbeeld:

  • Op basis van economische argumenten kunt u pleiten voor het openstellen van alle winkels op koopzondag maar op basis van principes kan het best zijn dat menig ondernemer tegen stemt
  • Op basis van argumentatie kunt u pleiten voor inenting tegen polio maar daarmee zult u niet iedereen bereiken: sommige mensen hebben er principiële bezwaren tegen.

Valkuilen

In de argumentering is ook een aantal valkuilen besloten zoals:

  • Uw persoonlijke mening als feit of mening benutten waar de ander snel doorheen prikt
  • Argumenten gebruiken die  feitelijk niet kloppen
  • Een onderbouwing gebruiken die niets met de discussie of het verschil van inzicht te maken heeft (oneigenlijke argumenten)
  • Teveel op rationele onderbouwing betogen en te weinig rekening houden met de gevoelswaarde die er achter zit
  • Onjuiste conclusies trekken
  • Teveel verbaal geweld gebruiken en het verschil (of de grens) niet kennen tussen iemand overreden of iemand overrulen.

Omgaan met tegenargumenten

Omgaan met tegenargumenten is ook een leerdoel. We noemen het ook wel omgaan met bezwaren. Kunt u bepaalde bezwaren wegnemen tijdens een gesprek?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens