Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Steunen en ondersteunen van uw medewerkers

Steunen en ondersteunen van uw medewerkers motiveert en draagt bij aan de motivatie van uw team. Laat u ook merken dat u achter uw medewerkers staat? Biedt u ze voldoende ondersteuning?

Wat is steunen precies?

Steunen en ondersteunen medewerkersEerst maar even wat misverstanden wegnemen. Steunen heeft niets te maken met onzelfstandige medewerkers die zelf nog niet kunnen lopen maar aan de hand genomen moeten worden door de leidinggevende. Daarvoor hebben we een ander woord namelijk: pamperen. Wie de medewerker steunt laat het volgende gedrag zien:

  • U laat merken dat u achter uw medewerker staat: dat betekent dat u vertrouwen in de medewerker hebt, dat ook uitspreekt en laat voelen.
  • U assisteert uw medewerker waar nodig bij de uitvoer van zijn/haar taken: u denkt mee, u leeft mee en waar nodig kan de medewerker een beroep doen op uw kennis of expertise
  • U staat uw medewerker terzijde ook als het moeilijk of lastig is en u bent behulpzaam daar waar nodig
  • U faciliteert en voorziet de medewerker van alle zaken die nodig zijn om het werk plezierig en gemakkelijk te maken

Begeleiden

Steunen is begeleiden. Dat betekent dat u support biedt aan de medewerker om de taken en verantwoordelijkheden op een goede manier in te vullen en uit te voeren. U begeleidt de medewerker naar taakvolwassenheid zodat hij/zij bekwaam is/wordt om de functie geheel zelfstandig uit te voeren.

Ontwikkeling bevorderen

U steunt uw medewerker door zijn/haar ontwikkeling te bevorderen. Dat is duurzaam. U wilt als leidinggevende taakvolwassenheid creëren binnen uw team. Dat betekent dat uw medewerkers het werk kunnen uitvoeren op eigen kracht, knelpunten naar eigen inzicht kunnen oplossen en dat betekent ook dat men minder afhankelijk wordt van u als leidinggevende. Daardoor houdt u tijd over om vooruit te kijken en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.

Verschillende gradaties

Bij de ondersteuning van medewerkers zijn verschillende gradaties aan te brengen. Hoe minder bekwaam de medewerker is (weinig ervaring) hoe meer ondersteuning u  moet bieden. Maar u wilt juist bekwame medewerkers in uw team en dus bouwt u gefaseerd op hoe uw ondersteuning kan verminderen en hoe de medewerker zelfstandig de taken en verantwoordelijkheden kan invullen.

U bent geen aanleunwoning!

Steunen is begeleiden, vertrouwen uitspreken, stap voor stap verantwoordelijkheid geven aan uw medewerker. Dat is wat anders dan: aanleunconstructies creëren.  Aanleunen veronderstelt afhankelijkheid maar aan u de taak om de medewerker dusdanig te begeleiden dat er van afhankelijkheid geen sprake is. U bent gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap.

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens