Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Intrinsieke motivatie vergroten bij uw medewerkers

Intrinsieke motivatie vergroten medewerkers. Het vergroten van intrinsieke motivatie bij uw medewerkers is het vergroten van passie, plezier, voldoening, arbeidsvreugde en zelfvertrouwen. Maar wat kun je er als leidinggevende aan doen?

Intrinsiek en extrinsiek: wat is het verschil?

Intrinsieke motivatie medewerkersWat is het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie?

  • extrinsieke motivatie wordt ingegeven door straf waar men bang voor is of door beloningen die in het vooruitzicht worden gesteld. Wij scherpen het wat aan: extrinsieke motivatie wordt ingegeven door externe prikkels (zie ook: de relatie tussen motivatie, salaris en beloning).
  • intrinsieke motivatie komt uit de medewerker zelf: het is datgene waarvoor hij/zij in beweging komt of waarvoor hij/zij in vuur en vlam raakt.

Gedragskenmerken

Welk gedrag hoort bij intrinsieke motivatie?

  • De medewerker weet en begrijpt dat hij/zij verantwoordelijk is voor de eigen motivatie
  • Komt met ideeën, suggesties, doet voorstellen voor verandering of verbetering van het werk of de werkprocessen
  • Neemt actie uit eigen beweging en neemt initiatief
  • Durft naar zichzelf te kijken en is zich bewust van eigen kwaliteiten en valkuilen
  • Is aanspreekbaar op verantwoordelijkheden en handelt ook zodanig: signaleert knelpunten, kansen, verbeterpunten, ontwikkelpunten
  • Ziet het werk liggen (in plaats van: moet er op gewezen worden door de leidinggevende)
  • Heeft oog voor de eigen ontwikkeling en formuleert uitdagende doelen voor zichzelf
  • Is bereid een stap harder te lopen dan nodig is
  • Is bereid om te werken aan eigen ontwikkeling door cursus, training, coaching of door het volgen van bepaalde opleidingen

Bevlogenheid, passie en werkplezier

Mensen die hun werk doen omdat ze er intrinsiek voor gemotiveerd zijn, zijn  bevlogen medewerkers. Zij  hebben meer plezier in het werk, zijn creatiever, minder ziek  en kunnen het werk beter en langer volhouden. Een organisatie met bevlogen medewerkers levert betere prestaties, heeft minder incidenten en een hogere klant tevredenheid. Toch is nog slechts 1 op 5 medewerkers in Nederland bevlogen aan het werk.

  • Wilt u de productiviteit van uw organisatie vergroten en op de toekomst voorbereid zijn?
  • Zou u willen dat uw medewerkers meer bevlogen aan het werk zijn?
  • Zouden uw medewerkers meer bevlogen willen werken?

Bevlogenheid creëren in 4 stappen

Hoe motiveert u ze?

Het is prachtig mooi wanneer u als leidinggevende het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie weet en kent. Maar nu de praktijk: hoe vertaalt u dit naar de medewerker? Hoe spreekt u de intrinsieke motivaite aan bij uw medewerkers? We noemen een paar zaken:

Ken uw medewerker!

 Belangrijk voor de leidinggevende is om de intrinsieke motivatie bij medewerkers aan te boren. We noemen een paar zaken zoals:

  • Wordt uw medewerker intrinsiek gemotiveerd door een algemene managementfunctie?
  • Zoekt uw medewerker vrijheid en onafhankelijkheid bij het uitoefenen van taken en is kaderstelling genoeg in de aansturing?
  • Zoekt uw medewerker een functie of taken waarbij hij/zij zich ten dienste kan stellen van anderen?
  • Is uw medewerker creatief en kan hij/zij deze kwaliteiten voldoende kwijt?
  • Is een gezonde balans tussen privé en werk belangrijk voor uw medewerker?
  • Is er voldoende uitdaging in de functie voor uw medewerker?
  • Wil uw medewerker zich graag doorontwikkelen en is er voldoende ruimte voor doorgroei of studiemogelijkheden binnen uw organisatie?
  • Benut u de kwaliteiten van de medewerkers voldoende? Zie ook: elkaars kwaliteiten benutten binnen teams
  • Kan een medewerker voldoende voorzien in eigen behoeften binnen de werkkring?

Wat kunt u verder doen?

We noemen nog een paar zaken zonder uitputtend te zijn:

  • Begrijpen wat de kwaliteiten van uw medewerker zijn en het juiste werk en passende verantwoordelijkheden aanbieden
  • Medewerkers verantwoordelijkheid geven
  • Medewerkers waarderen
  • Zinvol werk aanbieden
  • Wilt u betrokken medewerkers? Betrek ze erbij!

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens