Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Medewerker in comfortzone? | Hoe motiveer je ze?

Medewerker in comfortzone? Zit uw medewerker in de comfortzone en is hij/zij maar moeilijk te motiveren tot ander gedrag? Hoe pak je dat als leidinggevende aan? Hoe motiveer je iemand in de comfortzone?

Training en coaching

Wilt u als leidinggevende uw medewerkers meer in beweging krijgen? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training Motiveren van medewerkers voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Training Motiveren medewerkers

Gedrag: niet vooruit te branden!

Comfortzone bij medewerkersUw medewerkers doen al jaren hun ding bij uw organisatie: hetzelfde werk, op dezelfde manier en wellicht op dezelfde werkplek. Ze hebben zogenaamde privileges opgebouwd. En hoewel ze doen wat ze moeten doen, zullen ze ook niet snel iets anders of iets meer doen dan wat van ze gevraagd wordt.

Kenmerken van de comfortzone

Men voelt zich veilig en zeker. Doorgaans heeft men moeite met iedere kleine verandering die in de organisatie wordt doorgevoerd. Veranderingen mag men graag bediscussiëren. Er ontstaan snel weerstanden mocht zich dat voordoen. Persoonlijke groei en ontwikkeling ontbreekt en er is ook geen behoefte aan. Men ziet er het nut niet van in. Risico’s zal men niet snel nemen en fouten zal men niet zo snel maken. Anders gezegd: ieder deed zijn plas en alles bleef zoals het was.

Comfortzone: wat is dat?

Motivatie in de comfortzone

De belangrijkste motivatie van de medewerker in de comfortzone is erop gericht om de bestaande situatie in stand te houden. Die zogenaamde (schijn)zekerheid zal men ook met hand en tand verdedigen. Desnoods via de vakbond, de OR of de PVT. Wat u als leidinggevende wilt zien is dat medewerkers zich open stellen voor verandering (veranderingsbereidheid)

De organisatie stagneert

Het vraagstuk voor de leiding is dat de organisatie stagneert in ontwikkeling. Wat uw organisatie te bieden heeft, is weinig vernieuwend, sluit niet meer aan op behoeften in de markt en u ziet de bedrijfsresultaten achteruitgaan. De reorganisatie is misschien al achter de rug en een aantal mensen zijn ontslagen. Ziet u dat er beweging komt in uw bedrijf? Staan uw medewerkers op en stappen ze uit de comfortzone? Vaak is het tegendeel het geval. Ze graven zich nog dieper in en gaan  hun eigen bedrijf COMFORT BV met man en macht verdedigen. Kortom: de reorganisatie gaf wel een schrikreactie maar het werkte eerder verlammend dan stimulerend.

Hoe motiveer je ze? Verwachtingen verduidelijken

U kunt een bijdrage leveren aan de motivatie van uw medewerker door duidelijk te maken wat uw verwachtingen zijn. Dat impliceert een aantal basisbeginselen:

  • iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn eigen werkgelegenheid (daarin moet hij/zij zelf voorzien)
  • iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn voor het feit dat er behoefte is aan zijn werknemerschap wanneer hij kan voorzien in de organisatiebehoefte
  • iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn van het feit dat er behoefte is aan zijn kennis en kunde wanneer hij/zij iets toevoegt aan uw organisatie of aan de resultaten van uw bedrijf

De leerzone

Wanneer mensen uit de comfortzone stappen komen ze in de leerzone. Ze gaan anders denken en handelen. Ze gaan andere dingen doen of ze gaan dezelfde dingen anders doen. Ze durven risico en initiatief te nemen. Er ontstaat wellicht onzekerheid en twijfel maar deze wordt besproken. Men durft zich kwetsbaarder op te stellen. Wellicht ontstaan er eerder fouten maar dat komt omdat men het vertrouwde pad heeft verlaten. De leerzone is voor mensen verrassend. Vaak blijkt dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten en talenten voorheen in de zweetdoek begraven komen opeens tot bloei.

Begeleiding in de leerzone

U motiveert uw medewerker door hem te helpen de eigen onzekerheden te verwoorden en de zoektocht in de nieuwe zone vorm te geven. U kunt uw medewerker helpen door hem/haar te begeleiden in het thema ‘veranderen is leuk’. De begeleiding in de leerzone is een geleidelijke weg. Help mensen om stap voor stap hun eigen grenzen te verleggen.

Paniekzone

Voorkom dat mensen in de paniekzone terecht komen. Immers in de paniekzone leert men niets meer. De paniekzone is erop gericht om de eigen comfortzone weer op te zoeken en er voor altijd te blijven.

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens