Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen voor leidinggevenden bij delegeren

Delegeren van taken is best moeilijk voor veel leidinggevenden. Laat staan het loslaten van verantwoordelijkheden of het toekennen van bepaalde bevoegdheden. Missers bij delegeren kunnen impact hebben. Daarom heb ik een aantal veel voorkomende valkuilen voor jou op rij gezet.

Taken over de schutting gooien

Een veel voorkomende valkuil is dat de leidinggevende taken over de schutting gooit bij de medewerker. Op het plaatje hiernaast kun je het zien: leidinggevende delegeert de taak bij een beginner of gevorderde en treedt op als adviseur. Dat is het niveau van: gooi maar in het zwembad en wie bovenkomt is een goede medewerker. Gevolgen:

  • Het kan helemaal misgaan
  • Het leerproces van de medewerker duurt veel langer dan nodig is
  • Het zelfvertrouwen van de medewerker wordt onvoldoende gestimuleerd

Valkuilen bij delegeren taken

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.

Training delegeren en loslaten

Verkeerde inschattingen

Verkeerde inschattingen worden ook nogal eens gemaakt en kunnen we rustig onderbrengen bij de rubriek: veel voorkomende valkuilen. Welke?

  • Onjuiste inschatting of de medewerker het vermogen heeft om de taak te leren
  • Verkeerde inschatting of de medewerker de verantwoordelijkheid kan of wil dragen voor een bepaalde taak
  • Te snel oordelen wanneer de medewerker fouten maakt en het vermogen van de medewerker te snel in twijfel trekken terwijl de medewerker meer begeleiding nodig heeft
  • Niet aansluiten bij het begeleidingsniveau dat de medewerker nodig heeft om de taak goed te kunnen leren
  • De indruk hebben dat de medewerker onvoldoende gemotiveerd is terwijl hij/zij zich in feite onzeker voelt

Controle/controle!

De medewerker beheerst de taken maar de leiding blijft op delegatieniveau 1 als controleur en instructeur fungeren. Gevolgen:

  • De medewerker voelt zich betutteld en heeft niet het gevoel dat hij/zij het vertrouwen van de leiding heeft gekregen
  • De medewerker zal niet groeien in zijn/haar rol en functie omdat hij/zij hierin belemmerd wordt door de leiding
  • De leidinggevende zal nooit kunnen loslaten
  • De relatie wordt negatief verstoord tussen leidinggevende en medewerker.

Onduidelijke afspraken

Onduidelijke afspraken is een veel voorkomende valkuil:

  • Wat verwacht je precies van de medewerker?
  • Heb je termijnen afgesproken waarin je de medewerker begeleidt en waarbij je de ander de kans geeft om zich de taak eigen te maken?
  • Wanneer evalueer je de taken?
  • Wanneer krijgt de medewerker ook de bijbehorende verantwoordelijkheid en bevoegdheid die bij de taak behoort?
  • Wanneer de taak is gedelegeerd: hoe wil je geïnformeerd worden over de voortgang?

Valkuilen delegeren voor leidinggevenden

Delegeren en loslaten

Training delegeren en loslaten!

Training delegeren en loslaten

Leerdoelen delegeren

Bekijk de leerdoelen inzake delegeren.

Leerdoelen delegeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.