Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Bureaucratie en papierwinkel neemt toe binnen het onderwijs

Bureaucratie en papierwinkel op scholen en binnen het onderwijs neemt toe. Steeds meer moet geregistreerd worden. Groepsplannen moet worden geschreven en logboeken moeten worden bijgehouden. Ben jij er zat van?

Bureaucratie: wat is dat?

Wat is bureaucratie eigenlijk? En wanneer slaat het door?

Bureaucratie

Werkplezier

Werkplezier zorgt voor duurzaamheid binnen organisaties.

Werkplezier

Protocollen, regels en procedures

Protocollen, regels en procedures: wie wordt er blij van?

Protocollen, procedures, regels

De hele papierwinkel kan me gestolen worden.

Bureaucratie in het onderwijsDaar waar je voor het onderwijs bent ingegaan wordt overschaduwd door de papierwinkel.  Alles moet geregistreerd en genoteerd worden. Inhoudelijk moeten het prachtige volzinnen zijn die de lading dekken. Je wordt er niet goed van. Voordat je een zin op papier hebt staan en er tevreden over bent, ben je al een half uur verder en moet zijn er minstens twintig zinnen die je op papier moet zien te krijgen. Een ander noteert het vlot en heeft de essentie van het verhaal gelijk te pakken. Jij zwoegt en dan nog krijg je nog commentaar dat het niet helemaal goed is.

Lesgeven: kom je er nog aan toe?

Aan het lessen geven kom je niet meer toe. Je hebt geen tijd en zin meer om je lessen te gaan voorbereiden en nieuwe dingen te bedenken en daar gaat het nu juist om. Dat wat je leuk vind kun je niet meer naar behoren uitvoeren. Die hele papier winkel kan je gestolen worden en kijkt met heimwee terug naar het oude systeem.  Heb je moeite met het schrijven van je groepsplannen en logboeken onderzoek eens waar het dit probleem vandaan komt. Blokkeer je bij het schrijven van groepsplannen en logboeken omdat je teveel bent gefocust om inhoudelijke zinnen te bedenken. Heb je een goed beeld van de leerling die je in het groepsplan moet zetten en in het logboek over moet gaan schrijven? Heb je geen duidelijk beeld van de leerling, kom je ook niet tot het schrijven van de essentie. Weet je niet precies welke leerlijnen en welke leerdoelen er zijn,  die je met jouw groep moet halen of aan welke leerdoelen je moet werken om leerlingen zonder problemen door te kunnen laten stromen naar een volgende groep dan is het lastig om concreet te omschrijven wat kinderen kunnen, weten en welk doel je wilt halen. Het kan ook zijn dat het lastig voor je is om alle gegevens digitaal te verwerken omdat je nog niet zo computervaardig bent?

Alles wordt voor ons beslist (door de strot geduwd).

HiërarchieHoe fijn is het dat de directie alles voor jou beslist, wat jij moet gaan doen. Zij schijnen blijkbaar beter te weten wat er goed voor jou is, dan jijzelf. Beslissen voor een ander, opleggen wat er moet gebeuren met als excuus ‘het moet van de inspectie’. ‘We moeten groen worden of blijven want anders komen we onder verscherpt inspectie toezicht te staan’. Tja, en dat willen we natuurlijk niet.

Het is nu al een gekkenhuis en is eenmaal de inspectie binnen de deur, dan moet er nog veel meer gebeuren. Dusss moeten we nog maar een cursus gaan volgen, en worden er weer een aantal studiedagen tegenaan gegooid.

Het schijnt dat het voor de gehele school niet alleen belangrijk is, maar ook noodzakelijk om állemaal dezelfde cursus te gaan volgen. Blijkbaar heeft de directie nog nooit gehoord van differentiëren onder het personeel. Van ons als leerkracht wordt wel verwacht dat we gedifferentieerd lesgeven, maar blijkbaar ligt het voor de directie iets anders. Hoezo goed voorbeeld doet goed volgen.

De directie bepaalt wat goed is voor de school, dus ook voor ons. Wat inhoudt dat ervoor het personeel wordt beslist wat en hoe we gaan leren. Hoe demotiverend werkt dit? Waarom moet je cursus volgen, die je een aantal jaren op persoonlijke titel ook hebt gevolgd? Waarom moet ik bij een cursusonderdeel aanwezig zijn, waar ik al goed op scoor? Energie- en futloos word je ervan! Je mag niet meer zelf beslissen welke na-en bijscholingscursussen je wilt gaan volgen, het word je allemaal maar opgelegd.

De wil van de directie is wet, dus blik op oneindig en overleven.

Werken vanuit je eigen leerbehoefte en ontwikkelpunten zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en jij je kunt ontwikkelen waar je nog beter in wilt worden.

Weet je inmiddels niet zo goed meer waar jij je energie uithaalt en waar je blij van wordt binnen je werk? Ga eens in gesprek, ontdek je talent om nog beter aan je eigen ontwikkeling te kunnen werken. Om uit de overlevingstand te komen en weer met plezier en gemotiveerd naar je werk te gaan.

Voorkom dat je vastloopt

Als wij je nu 1 tip mogen geven: voorkom dat je vast gaat lopen op school. Onderneem stappen wanneer je bovenstaande situatie herkent. Of je lost het op of je onderneemt stappen om te zoeken naar die baan of dat werkveld dat bij je past. Afwachten heeft geen zin en zal de bestaande situatie alleen maar in stand houden en verergeren.

Training en coaching onderwijs en scholen

De Steven biedt training, coaching voor docenten en leerkrachten.

Training en coaching onderwijs en scholen

Outplacement en loopbaanbegeleiding

Ook voor docenten en leerkrachten verzorgen wij loopbaancoaching en outplacement.

Outplacement en loopbaanbegeleiding

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach